
Knap to måneder før messen har næsten 500 udstillere tilmeldt sig, fortæller direktør for Fespa Global Print Expo Michael Ryan.
Når Fespa Global Print Expo vender tilbage til Amsterdam RAI i marts, vil der være velkendte aktiviteter såsom Sustainability Spotlight og World Wrap Masters, men også nyheder som digital skiltning, personalisering samt et initiativ til at reducere spild.
Fespa holdt som sædvanligt et digitalt pressearrangement forud for årets messe, der afholdes den 19.-22. marts. Normalt afholdes Fespa i slutningen af maj, men i år ville der have været en kollision med Drupa, som afholdes på netop dette tidspunkt. Måske derfor mangler nogle af de store udstillere, såsom HP og Fujifilm. På udstillerlisten står dog andre kendte navne som Canon, Agfa, Epson, Swissqprint og Zünd, for at nævne nogle få.
Fespa CEO Neil Felton fortalte, hvad der er sket i organisationen siden sidste messe. Blandt andet blev Print Census-undersøgelsen offentliggjort sidste efterår, hvor hele 71 procent svarede, at de var optimistiske med hensyn til fremtiden for deres egen virksomhed. Felton fremhævede også, at 72 procent af tryksagskøberne efterspørger miljøvenlig produktion. To resultater der rimer godt på den kommende messe og Neil Felton opsummerede årets indhold som “utroligt stærkt” og på hjemmesiden er overskriften “The Best FESPA Show yet”. Forventningerne er derfor høje.

Seks haller fyldt med muligheder
Årets nøgleord er “Muligheder”. Ambitionen er at vise mulighederne indenfor de fire forskellige messer, der kører sideløbende: Fespa Global Print Expo, European Sign Expo, Personalization Experience og Sportswear Pro. De deler pladsen i seks haller på Amsterdam RAI, hvor Fespa holdt sin første messe allerede i 1973 og senest i 2021 efter de pandemiske restriktioner blev ophævet.
– Vi opfordrer folk til at opdage alle de nye muligheder, der byder sig til. Besøgende vil se nye applikationer, ny hardware og software samt bæredygtige processer og trends, siger Michael Ryan, direktør for Fespa Global Print Expo.
Ved udgangen af januar var knap 500 udstillere tilmeldt. Heraf 170 nye eller tilbagevendende udstillere, som ikke deltog i München sidste år.
–Vi er særligt glade for at se mange tilbagevendende udstillere, siger Michael Ryan og nævner virksomheder som Mimaki, Roland og Han Glory.

Hvad er der af nyt?
En nyhed er Digital Signage Lounge, som fokuserer på digital skiltning. Det bliver et samlingssted for netværk og et udstillingsvindue for de seneste innovationer inden for både hardware og software inden for digital skiltning. Derudover vil der være workshops med brancheeksperter og paneldiskussioner i mindre grupper.
Sportswear Pro blev lanceret i 2019, men blev derefter sat i bero på grund af covid. Nu gør messen for personligt sportstøj comeback. To måneder før messen havde 85 udstillere tilmeldt sig og ifølge arrangørerne skulle denne del være et supplement til resten af Fespa-messen.
– Det er en af de hurtigst voksende industrier og i Amsterdam vil der være et komplet udvalg af udstillere, der viser alt fra sublimering og transfer til DTF. DTF er en trend, der er overalt, siger Michael Ryan.
Der er også et arrangement om alt fra produktionsdesign til produktion af sportstøj og med særligt fokus på bæredygtighed, Personalize Make Wear. Fespas tekstilambassadør Debbie McKeegan er vært for begivenheden, hvor besøgende kan følge en guidet tur gennem produktionen, fra start til slut.
FESPA kigger også lidt indad i bæredygtighedens navn. Således introducerer de World Map Initiative. Målet er at reducere spild af trykprøver fra messen. I stedet for at printe tilfældige motiver bliver udstillerne bedt om at printe et verdenskort, der kan få et liv også efter messen.
– Tanken er, at de skal doneres til skoler eller biblioteker. De vil gerne have neonfarver eller andre specialeffekter for at vise, hvad branchen kan, siger Michael Ryan.

Gentagelse af publikumsfavoritter
Bæredygtighed er også temaet under Sustainability Spotlight, hvor der vises eksempler på bæredygtige tekstiler og grafiske materialer. Et tilbagevendende og populært indslag fra tidligere år.
En anden genudsendelsesfavorit er World Wrap Masters, hvor folieringseksperter fra hele verden konkurrerer om titlen som World Wrap Master. 19.-20. marts konkurreres om den europæiske titel og 21.-22. er det selve verdensmesterskabet der afgøres. Udover selve konkurrencen vil der også være ekspertdemoer og workshops i samarbejde med The Wrap Institute.
Personalization Experience, der belyser skræddersyede og tilpassede produkter, vender også tilbage i år. Der tilbydes blandt andet en konference for at vise mulighederne for personalisering for alle parter i værdikæden, og hvilke teknologier der findes.
Endelig slår Fespa-holdet et slag for årets Fespa Party, der finder sted den 21. marts på Supperclub i Amsterdam, for dem, der er sultne efter en fest efter en lang dag på messen.
