Upfield, et globalt plantebaseret fødevaremærke, har lanceret verdens første plastfri, genindvindelige bakker til deres plantebaserede smør og smørepålæg.
Efter fire års innovation, i samarbejde med Footprint, en global materialevidenskabsvirksomhed, etiketvirksomheden MCC og samt automations- og dekorationsvirksomheden Pagès Group, markerer denne introduktion begyndelsen på Upfields overgang til papirløsninger på tværs af porteføljen, siger de. Koncernen har en ambition om at reducere plastikforbruget med firs procent inden år 2030.
Emballagen blev lanceret i Østrig med Flora Plant i slutningen af 2023. Det er hensigten at erstatte op til to milliarder plastikbakker og låg inden år 2030 og dermed undgå mere end 25.000 tons plastikaffald om året.
Bakkerne er udviklet af Upfields forsknings- og udviklingsteam ved hjælp af Footprints materialevidenskabelige teknologi. De er lavet af pressede, våde papirfibre og er vandtætte, olietætte og genanvendelige i papirgenbrug. Bakken har fået konventionel plastfri certificering og bruger papir fra en PEFC-certificeret leverandør. Upfield forventer, at emballagen opnår certificering som hjemmekompostérbar i 2025.
I modsætning til mange papiremballageløsninger har Upfields bakker ingen plastikbelægning, hvilket betyder, at de kan genbruges sammen med andet husholdningspapir og papaffald.
– Vi er stolte af, at vi sammen med Footprint har skabt en innovativ papirbaseret bakke, der er slidstærk, oliebestandig og attraktiv, og noget som mange troede ville være umuligt med papir. Men efter år med fælles fokus fra fælles Upfield og Footprint R&D teams samt snesevis af prototyper, gjorde vi det umulige muligt, siger Karina Cerdeira, Head of Packaging for Upfield.
– Denne nye papirbakke markerer en vigtig milepæl for bæredygtig emballage, der markant minimerer afhængigheden af plastik. Vi vil fortsætte med at skubbe grænserne gennem yderligere innovation for at imødekomme komposterbarhed, udvikle nye størrelser og formater og forfine vores bestræbelser mod den optimale løsning. Vi håber, at det, vi har opnået, inspirerer andre virksomheder til fortsat at stræbe efter positiv forandring.