Det umulige blev muligt – den første smørbakke i rent papir

Foto: Pressefoto
PUBLICERET: 11 January 2024
OPDATERET: 15 January

Upfield, et globalt plantebaseret fødevaremærke, har lanceret verdens første plastfri, genindvindelige bakker til deres plantebaserede smør og smørepålæg.

Efter fire års innovation, i samarbejde med Footprint, en global materialevidenskabsvirksomhed, etiketvirksomheden MCC og samt automations- og dekorationsvirksomheden Pagès Group, markerer denne introduktion begyndelsen på Upfields overgang til papirløsninger på tværs af porteføljen, siger de. Koncernen har en ambition om at reducere plastikforbruget med firs procent inden år 2030.

Emballagen blev lanceret i Østrig med Flora Plant i slutningen af 2023. Det er hensigten at erstatte op til to milliarder plastikbakker og låg inden år 2030 og dermed undgå mere end 25.000 tons plastikaffald om året.

Bakkerne er udviklet af Upfields forsknings- og udviklingsteam ved hjælp af Footprints materialevidenskabelige teknologi. De er lavet af pressede, våde papirfibre og er vandtætte, olietætte og genanvendelige i papirgenbrug. Bakken har fået konventionel plastfri certificering og bruger papir fra en PEFC-certificeret leverandør. Upfield forventer, at emballagen opnår certificering som hjemmekompostérbar i 2025.

I modsætning til mange papiremballageløsninger har Upfields bakker ingen plastikbelægning, hvilket betyder, at de kan genbruges sammen med andet husholdningspapir og papaffald.

– Vi er stolte af, at vi sammen med Footprint har skabt en innovativ papirbaseret bakke, der er slidstærk, oliebestandig og attraktiv, og noget som mange troede ville være umuligt med papir. Men efter år med fælles fokus fra fælles Upfield og Footprint R&D teams samt snesevis af prototyper, gjorde vi det umulige muligt, siger Karina Cerdeira, Head of Packaging for Upfield.

– Denne nye papirbakke markerer en vigtig milepæl for bæredygtig emballage, der markant minimerer afhængigheden af plastik. Vi vil fortsætte med at skubbe grænserne gennem yderligere innovation for at imødekomme komposterbarhed, udvikle nye størrelser og formater og forfine vores bestræbelser mod den optimale løsning. Vi håber, at det, vi har opnået, inspirerer andre virksomheder til fortsat at stræbe efter positiv forandring.

Læs videre

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01

Kurz halverer spildet og viser stærk digital satsning

Kurz satsede stort på Drupa 2024. De var messens eneste platinpartner og havde aldrig haft en større stand på Drupa.
kurz-drupa

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01