Mange om buddet og modsat rettede signaler på skiltemarkedet

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 21 November 2023
OPDATERET: 21 November
Graeme Richardson-Locke fra FESPA gennemgik highlights fra FESPA Print Census 2023 på to seminarier i Danmark.

GRAKOM havde inviteret til en spændende gennemgang af rapporten FESPA Print Census, som tager pulsen på den globale skiltebranche.

På grund af Corona’en er det fem år siden, at rapporten sidst blev udgivet. Rapporten afspejler en stigning i antallet af respondenter og i antallet af deltagende lande. Næsten 1.800 virksomheder fra 120 lande havde svaret på de mange spørgsmål, heraf flere end 60 virksomheder fra Norden. Den høje responsrate giver rapporten en vis validitet.

Overordnet set fortæller rapporten om en mindre stigning i omsætning og et generelt fald i antallet af ansatte fra sidste rapport og frem til nu, hvilket blandt andet tyder på en mere effektiv produktion.

Virksomhederne oplever, at de tre mest efterspurgte kundekrav er hurtigere levering, kortere serier og versionering/personalisering. Krav som man hører fra alle sider, er altså heller ikke gået skiltebranchen forbi.

Graeme Richardson-Locke fra FESPA sagde blandt andet, at der var blevet ’overbefolket’ i skiltebranchen.
Flere om buddet

Graeme Richardson-Locke fra FESPA sagde, for egen regning, at der var blevet ’overbefolket’ i skiltebranchen. Det skyldes især, at mere traditionelle grafiske virksomheder i stigende grad bevæger sig ind på storformat for at finde nye forretningsområder. Deres fordel er, at de har både printkompetencerne og evnen til at gøre det omkostningseffektivt. Omvendt mente han, at de mangler materialekundskab og evnen til at følge opgaverne til dørs (montage).

Er branchen ved at ændre form?

Det afspejler måske en tendens i branchen som egentlig ikke var beskrevet i rapporten, men sikkert vil blive tydeligere de kommende år. Nemlig det forhold at alt, hvad der kan pakkes og sendes (bannere, roll-ups, plakater m.m.), bliver udført af dem, der er specialister i det, fx de grafiske virksomheder, mens de opgaver, som kræver specialdesign (fx indretning af en butik, en facade, et hotel, en forlystelsespark m.m.), hvor der skal måles op og udvikles ideer og efterfølgende installeres, vil blive varetaget af de mere traditionelle skiltevirksomheder, som netop har de kompetencer.

Det kan måske også forklare en diskrepans i rapporten der fortæller, at mange oplever efterspørgsel efter hurtigere levering og små serier, men at over 50% ikke påtænker at investere i web-to-print-systemer. Jeg skal ikke påstå, at det er umuligt at bestille en butiksindretning eller en bilfoliering på nettet, men i de fleste tilfælde vil det nok kræve et tæt samarbejde mellem kunde og skiltevirksomhed fra start til slut, som rækker udover mulighederne i web-to-print. Printet er en relativ lille del i løsningen af disse opgaver.

Bortset fra designsoftware, RIP’er og Color Management er software til ordrestyring, kalkulation, kundedatabaser, kvalitetssikring og web-to-print ikke voldsomt efterspurgt i branchen. Så der ligger måske en mulighed for differentiering, uden at det nødvendigvis indebærer en web-to-print-løsning. Bare en mere digital og effektive måde at imødekomme kundens ønsker på.

Digital Signage

50% af de deltagerne i undersøgelsen svarer, at de tror, at digital signage vil på virke deres forretning. 32% tilbyder det i en eller anden form.
Det forholder sig formentlig sådan, at visse typer skiltning bare er mere effektive som digital signage i stedet for fx back-lit displays på S-togsstationer. Og i takt med at de digitale displays bliver bedre og mere fleksible, vil de vinde indpas flere steder. Men det er så anderledes en forretning, som kræver store IT-kundskaber. Der vil, vi ser det allerede, være firmaer, der specialiserer sig i netop dette.

Bæredygtighed

75% af kunderne efterspørger en eller anden for miljø/klimaansvar i forhold til produkter eller produktion. Men når man omvendt kigger på, hvilke tiltag skiltevirksomhederne så har iværksat, så er der tale om meget spredt fægtning. Af de 13 initiativer der nævnes, har brugen af energieffektivt eller energicertificeret udstyr størst tilslutning med 36%. 32% undgår VOC-farver og ligeledes 32% køber materialer og maskiner fra ’eco-friendly’ leverandører, hvad det så end er.
Det skyldes nok, at både efterspørgslen og den konkrete viden på området endnu er meget diffus, så det er svært at se, hvilken retning man skal gå i. Det er få lande, der har en bannerfører som GRAKOM på dette område.

Lidt overraskende svarer langt de fleste, at deres bæredygtighedsindsats ikke påvirker priserne og at der ingen effekt er på salget. Måske ligger svaret i, at indsatsen faktisk er til at overskue.

Faldende optimisme

Rapporten skelner mellem optimismen på egne og på branchens vegne. Det er et karakteristisk træk, at virksomhederne er mere optimistiske på egen vegne end på branchens. Men uanset hvilken hvilken brille der ses med, så er optimismen markant faldende. Hvor 83% i 2018 var optimistiske på egne vegne, så er tallet i 2023 71%. For branchen som helhed er tallene 77% i 2018 og 57% i 2023.

Man kan også godt stille spørgsmåltegn ved om 71% er optimistiske på egne vegne, da 40 procent point af de 71% faktisk har svaret, at deres optimisme er neutral. Kun 31% har svaret, at de forventer, det kommer til at gå bedre.

Tag med til FESPA

Afslutningsvis fortalte markedschef Michael Brockmann, at der stadig er ledige pladser på GRAKOMs medlemstur til FESPA i foråret – og at det er muligt at medbringe én elev gratis.

Du kan læse mere her.

Læs videre

Gå ikke glip af Packnorth Award

Bidragene til årets Packnews Award kommer nu ind i en lind strøm. Det er fjerde gang, konkurrencen afholdes, og i år er prisoverrækkelsen tilbage på Scanpack-messen.
p-award_01

Addbrand overtager ICE Kuvert

Addbrand køber ICE Kuverts aktiver med virkning fra 1. august 2024. Dette skridt markerer også et generationsskifte, hvor Nanna Enemark ansættes hos Addbrand i København for at fortsætte med at servicere kunderne
ICE-Addbrand

Prinfo Danmark sætter fokus på mental trivsel

Prinfo Danmark sætter fokus på mental trivsel på medlemmernes arbejdspladser under projektnavnet #OnePrinfo.
trivsel

Fusion resulterer i dansk produktion med lokal identitet

Fusionen mellem V1 Printcompany og Bannerkompagniet ApS er fra juni 2024 en realitet.
Lasse Kahr og Morten Frtiz

De seneste nyheder

Dansk virksomhed vil vinde Packnorth Award med nyt emballageprodukt

Den danske virksomhed Grathwol oplyser, at de, som den første i verden, kan fremstille en PET-dåse med et låg af samme materiale.
Grathwol_01

Åbent hus hos Mark Andy og Pulse

Torsdag den 26. september 2024 kan du tage med til Mark Andy i Polen for at opdage, hvordan PureTones farvesæt og Monolox aniloxsystemet skaber nye muligheder på en moderne flexomaskine.
Heidi_Pulse

Hurtig omstilling på veje- og etiketteringslinje

Espera Nova er en serie af effektive veje- og etiketteringsmaskiner, som nu udvides med den nye  model Nova ES-E.
Espera_Linien

Gå ikke glip af Packnorth Award

Bidragene til årets Packnews Award kommer nu ind i en lind strøm. Det er fjerde gang, konkurrencen afholdes, og i år er prisoverrækkelsen tilbage på Scanpack-messen.
p-award_01