Fespa Global Print Expo blev sidst afholdt i Amsterdam i oktober 2021. Til foråret gør messen comeback i byen og på RAI Messecenter.
Næste år afholdes Fespa Global Print Expo, European Sign Expo og Personalization Experience den 19.-22. mart. Det er lidt tidligere end normalt, men skyldes at den store grafiske messe DRUPA afholdes i månedsskiftet maj-juni. Sideløbende med de tre skiltemesser afholdes også et særligt arrangement med fokus på sportstøj, kaldet Sportswear Pro.
Blandt de udstillere, der indtil videre har booket en stand, er kendte navne som Agfa, Antalis, D.gen, Kongsberg, Mimaki, Orafol og Swissqprint.
Muligheder i sigte
Det overordnede tema er “Muligheder”, det vil sige mulighederne med tryk, skiltefremstilling, personalisering og produktion af sports- og fritidstøj.
– I 2024 introducerer vi et sæt nye slogans, der repræsenterer en naturlig progression fra 2023-begivenhederne, hvor vi opfordrede besøgende til at opdage ‘nye perspektiver’. Slogans for Fespa 2024 er “Opportunities, Revealed” for Fespa Global Print Expo; “Opportunities, Illuminated” til European Sign Expo; “Opportunities, Created” for Sportswear Pro og “Opportunities, Reimagined” for personaliseringsoplevelse. Disse slogans fremhæver, hvordan der altid er noget nyt at lære, og hvordan de sektorer, som vores besøgende er aktive i, ofte er bredere, end de selv er klar over, siger Michael Ryan, direktør for Fespa Global Print Expo i en pressemeddelelse.
Lær noget nyt
Arrangementet i 2024 vil ligesom tidligere være vært for et konferenceprogram for både at udvide perspektiverne og lære de besøgende noget nyt. I forbindelse med Personalization Experience vil forskellige emner blive diskuteret, såsom hvordan personalisering kan bruges til at nå ud til en bredere kundebase, brugen af AI på dette område samt muligheder med sports- og fritidstøj i form af cirkulært design.
Der vil også være et “Personalize Make Wear”-arrangement for at vise eksempler på specialdesignet sportstøj. Der er også mulighed for at komme med en ekspert på en guidet produktionstur, for at se de seneste innovationer inden for sportstøj og sportsrelateret merchandise.
En verdensmester vil blive udnævnt
Bæredygtighedsarenaen “Sustainability Spotlight” vender tilbage i 2024, så besøgende kan lære mere om bæredygtige materialer og alternativer, og hvordan de kan reducere deres klimaaftryk.
Endelig vender World Wrap Masters konkurrencen også tilbage. De første to dage vil deltagerne konkurrere om titlen som Europamester, efterfulgt af en World Wrap Masters 2024-finale, hvor en verdensmester vil blive kåret. I 2023 var vinderen danske Simon Manley Jokumsen fra FolieFashion. Derudover vil der være live demoer med folieringseksperter.