Xeikon skal omorganisere sin drift ”for at tilpasse sig den nuværende virkelighed”, med en post-Covid-ændring i forbrugeradfærd og et deraf følgende fald i salget, kombineret med højere lønninger og stigende energipriser, som har “sat virksomhedens fremtid på spil” skriver medierne Digital Labels & Packaging og Print Business.
Xeikon har gjort det klart, at digital printteknologi har været under pres i de seneste år og udtaler:
– At dette er en konsekvens af coronavirus-pandemien, sammen med virkningen af høje energiomkostninger, inflation, eskalerende lønninger og høje produktionsomkostninger. Derudover forværrer den skiftende forbrugeradfærd situationen yderligere, hvilket påvirker trykmængder og kunder. Alle disse faktorer tilsammen lægger pres på virksomhedens evne til at overleve og trives i det nuværende forretningsmiljø.
For at imødegå dette og sikre sin fremtid har Xeikon til hensigt omorganisere sine aktiviteter rundt om i verden. Dette inkluderer at kombinere salgs- og serviceafdelinger og organisere dem geografisk, regionalisering af salgsstøtte- og markedsudviklingsaktiviteter og forene forsknings- og udviklingsafdelinger med det tekniske supportteam. Xeikon har også til hensigt at afvikle eller nedskalere urentable projekter og aktiviteter.
Mens Xeikons ledelse har udtalt, at de er “forpligtet til at tage det næste skridt med al respekt for personalet”, kan hele 85 arbejdspladser gå tabt globalt, hvoraf 50 er knyttet til Xeikons aktiviteter i Belgien.
Xeikon ejes af Flint Group, som fornylig blev købt af et konsortium bestående af Alcentra, Baring Asset Management, CVC Credit og KKR Credit.