Drupa udgiver sin niende “Global Trends Report” i november. De foreløbige resultater viser, at både trykkerier og leverandører tror på et godt 2024, selvom der er krisetider.
Undersøgelsen er baseret på 600 trykkerier og leverandører, der er en del af Drupas ekspertpanel af beslutningstagere. De positive toner gælder alle regioner og markeder. Globalt set er der 32 procent flere, der beskriver deres virksomheds økonomiske situation som “god” sammenlignet med dem, der beskriver den som “dårlig”. Blandt trykkerierne svarer næsten alle, at de har mere at lave nu end i forhold til 2019, altså før pandemien.
Forhøjede priser = bedre omsætning
En forklaring på resultaterne kunne ifølge rapporten være, at virksomhederne turde hæve deres priser. På globalt plan var der langt flere der hævede deres priser (50 procent) end trykkerier der sænkede dem. I 2022 var der et lignende resultat efter syv år med faldende priser. Dette har givet bedre indtægter og marginer. Der er nogle regionale forskelle, men samlet set gælder resultatet for alle markeder.
Rapporten viser også en bemærkelsesværdig modstandsdygtighed med hensyn til mængder i arkoffset, svarende til den udvikling, der finder sted for flexotryk i emballageindustrien.
Blandt digitale tryksteknologier findes de største mængder i arkfødet toner. Andelen af trykkerier, der har mindst en fjerdedel af deres omsætning inden for digital print, er steget fra 26 procent i 2014 til 29 procent i 2023. Det kan ifølge Drupa virke som en beskeden stigning, men at flere branchekilder viser, at mængderne har steget markant siden 2014, selv om tempoet i overgangen til digital trykning ser ud til at være faldet.
Investeringerne stiger igen
Under pandemien faldt investeringerne, men kom sig en smule sidste år og accelererede med 27 procent i år. En klar overvægt af trykkerier oplyser, at de har investeret mere i år, end dem, der har svaret, at de har reduceret deres udgifter. Det er det bedste tal siden 2017. Rapporten forudsiger en endnu højere investeringsrate for 2024, både for trykkerier og leverandører. Generelt investeres der mest i tryk- og efterbehandlingsudstyr, med ark-offset og digital ark-baseret toner som de mest populære teknologier, med nogle regionale forskelle.
– Trykkerier og leverandører ved, at de er nødt til at innovere for at få succes på længere sigt. Jeg er overbevist om, at Drupa 2024 vil være den perfekte mulighed for at udforske, hvordan man bedst opnår dette mål, siger Drupa CEO Sabine Geldermann i en pressemeddelelse.
Den endelige rapport udsendes i midten af november. Drupa finder sted på Messe Düsseldorf fra 28. maj til 7. juni 2024 efter en pause på otte år.