Scanpack fejrer 60 år med ekstra af det hele

PUBLICERET: 25 October 2023
OPDATERET: 30 October
Direktør Monika Ölund og seniorrådgiver Anna Lena Friberg, Scanpack

Næste år er Scanpack-år, men det er ikke et hvilket som helst Scanpack-år. Skandinaviens førende emballagemesse fejrer hele 60 år i 2024, noget der vil få stor opmærksomhed.
– Scanpack-messen i 2024 bliver ekstra af det hele, siger forretningsfører Monika Ölund.

At sammenligne Sverige i 2024 med Sverige i 1964 er som at se på to helt forskellige verdener. Dengang var der ingen digitalisering, ingen talte om bæredygtighed, og så lå Anden Verdenskrig kun 19 år bagud i tiden. Men begge år har én ting til fælles: Scanpack.

– Da Scanpack blev startet i 1964, var der allerede emballagemesser i flere andre lande, men Sverige manglede sådan en fælles platform, og det behov synes jeg, Scanpack opfyldte godt, siger Anna Lena Friberg, seniorrådgiver hos Scanpack.

Så godt, at Scanpack i dag har udviklet sig til en af Sveriges største og mest internationale industrimesser. Mens andre messer er kommet og gået gennem årene, er Scanpack forblevet, men hvordan har den holdt sigrelevant i hele denne periode?

– Jeg tror, det handler meget om, at vi er og altid har været så tæt på branchen og dermed har kunnet ændre os i takt med den og omverdenen, siger Anna Lena Friberg.

Samler hele værdikæden

Derudover har Scanpack lige fra starten arbejdet hårdt på at samle hele værdikæden ét sted.
– I dag er der masser af mindre konferencer og nichemesser, der omhandler dele af emballagebranchens udfordringer, men det er få, der som Scanpack samler hele værdikæden ét og samme sted, siger Monika Ölund.

– En del af en messes eksistensberettigelse ligger i de uventede møder og de nye forretningsmuligheder, der kan opstå. At du hos Scanpack ikke kun kan møde eksisterende kontakter, men også få ny indsigt, fordi du møder andre, der kommer fra en anden baggrund, men som alligevel har fælles berøringspunkter med dig, skaber en kemi, som er meget svær at opnå andre steder.

Denne blanding af virksomheder og brancher har mange fordele, ikke mindst for de besøgende, der hos Scanpack får en chance for at opdage nye produkter og tage del i tanker, ideer og innovationer, som de ikke støder på i deres hverdag.

Kompleks, spændende og mangfoldig

– Emballagebranchen er ekstremt bred. Her mødes aktører fra råvaresiden, materialesiden, maskinsiden, færdigemballage samt fra genbrugs- og genanvendelsessiden. Det gør Scanpack til et komplekst, spændende og mangfoldigt mødested, bemærker Anna Lena Friberg.

For at gøre brug af branchens viden og indsigt har Scanpack gennem årene udviklet sit eget seminarprogram, så det i dag er en vigtig del af oplevelsen.

– Emballageindustrien står over for store udfordringer, for eksempel hvordan AI og anden digitalisering påvirker os, eller hvordan vi skal udvikle fremtidens bæredygtige materialer, og hvis vi skal løse disse problemstillinger, er det helt afgørende, at vi kan koble forskellige aktører og skabe samarbejder på tværs af grænser, siger Monika Olund.

– Hvis vi skal reducere branchens klimaaftryk, skal vi samarbejde og for at samarbejde skal vi mødes, og det er det, branchen gør hos Scanpack.

Nye initiativer

I løbet af jubilæumsåret 2024 vil der være flere nyheder:
– Vi lancerer for eksempel et nyt matchmaking-værktøj, hvor udstillere og besøgende både før og efter messen kan booke møder med hinanden, siger Monika Ölund.

Derudover lanceres Packaging Plaza, et helt nyt område på niveau to.
– Vi så en italiensk piazza foran os, hvor man kan holde uformelle møder, drikke noget godt og hvile fødderne lidt, men også deltage i interessante arrangementer på en af vores scener, fortæller Monika Ölund.
– Så får vi selvfølgelig også nogle overraskelser, men vi kan ikke afsløre alt på forhånd, selvom vi håber og tror, at de besøgende går derfra med følelsen af, at de har fået Scanpack med ekstra af det hele.

Læs videre

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

BSM Reklame tager også en Gazelle

Det er en bedrift at øge omsætning med 100% over fire år ved organisk vækst og uden at få røde tal på bundlinjen. Det er lykkedes for BSM Reklame i Vejle, som i år derfor modtager Gazelle-prisen.
BSM_reklame

De seneste nyheder

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen til trykkeribranchen

Heidelberg udstikker en stadig mere automatiseret og AI-drevet fremtid for trykkerier verden over.
Homeofprint_01

Antalis udvider Olin-design serien

Antalis relancerer nu Olin Design-serien og udvider også med nye produkter.
OLIN_Design

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01