Epson udviklede oprindeligt deres etiketprinter til små og mellemstore etikettrykkerier, men historien har vist, at den passede rigtig godt ind i nogle af de nye forsyningskæder, som er opstået i kølvandet på bl.a. pandemien og forsyningskrisen.
Mark Tinkler er Head of Product Marketing hos Epson Europe. Han fortæller, at udover en fortsat succes hos små og mellemstore etikettrykkerier, så er varemærkeejere og emballagevirksomheder i stigende grad blevet kunder.
– Det, der er sket, er, at flere emballagevirksomheder har indset, at deres produkter ofte udsmykkes med en etiket, og hvorfor ikke supplere den også. Det samme gælder de større varemærkeejere, som tidligere har bestilt etiketserier hos trykkerierne, men nu kan se at de ved at have fuld intern kontrol får en større frihed, både til at dyrke det kreative og til at køre serier i nøjagtig de størrelser de har brug for, forklarer han.
En medvirkende årsag, tror Mark Tinkler, er, at de på den måde også får bedre mulighed for at styre og opnå deres bæredygtigheds mål. Det er noget der står højt på agendaen hos især varemærkejerne og følgeligt også højt på Epsons agenda.
Ny Epson flytter sine grænser
Grundlæggende er den nye L-4733AW den fjerde iteration af Epsons første etiketmaskine som blev lanceret i 2010, så man kan ikke tale om den store nyhed, men mere om en videreudviklet maskine, der har bevist sit værd.
Mark Tinkler forklarer, at den har fået et helt nyt ink-set, som medvirker til både en højere kvalitet, højere hastighed og ikke mindst et nemmere vedligehold, der nærmer sig det fuldautomatiske.
Som en helt ny feature har de introduceret AJ4000 som er et inline spektrofotometer som både kan kontrollere kvaliteten, profilere og ikke mindst foretage justeringer direkte under produktion. Den fungerer i tæt samspil med deres digitale front end (DFE), som er et ESKO-produkt.
En af årsagerne til, at den nye farve giver højere hastighed er, at farven har en bedre dækning. Det betyder, i forhold til tidligere, at man fx kan nøjes med 6-pass, hvor der før skulle 8-pass til, eller 2-pass i stedet for 4-pass.
Udover sin vandbaserede inkjet-etiketprinter tilbyder Epson også en UV-inkjetprinter.
– Vi har begge varianter. Den vandbaserede er beregnet til standard etiketmateriale i mellem og højkvalitet. Den bruges i vid udstrækning til luksusetiketter til fx vin, spiritus og tilsvarende produkter. Med UV-versionen kan vi brede porteføljen af materialer ud til mange flere applikationer, men har selvfølgelig en den overflade den har, slutter Mark Tinkler.