Epson matcher de nye forsyningskæder i etiketmarkedet

PUBLICERET: 14 September 2023
OPDATERET: 14 September
Mark Tinkler er Head of Product Marketing Europe for Epson. Han ser, at Epsons produkter passer godt ind i de nye forsyningskæder, som pandemien og forsyningskrisen har skabt. Foto: Søren Winsløw

Epson udviklede oprindeligt deres etiketprinter til små og mellemstore etikettrykkerier, men historien har vist, at den passede rigtig godt ind i nogle af de nye forsyningskæder, som er opstået i kølvandet på bl.a. pandemien og forsyningskrisen.

Mark Tinkler er Head of Product Marketing hos Epson Europe. Han fortæller, at udover en fortsat succes hos små og mellemstore etikettrykkerier, så er varemærkeejere og emballagevirksomheder i stigende grad blevet kunder.

– Det, der er sket, er, at flere emballagevirksomheder har indset, at deres produkter ofte udsmykkes med en etiket, og hvorfor ikke supplere den også. Det samme gælder de større varemærkeejere, som tidligere har bestilt etiketserier hos trykkerierne, men nu kan se at de ved at have fuld intern kontrol får en større frihed, både til at dyrke det kreative og til at køre serier i nøjagtig de størrelser de har brug for, forklarer han.

En medvirkende årsag, tror Mark Tinkler, er, at de på den måde også får bedre mulighed for at styre og opnå deres bæredygtigheds mål. Det er noget der står højt på agendaen hos især varemærkejerne og følgeligt også højt på Epsons agenda.

Ny Epson flytter sine grænser

Grundlæggende er den nye L-4733AW den fjerde iteration af Epsons første etiketmaskine som blev lanceret i 2010, så man kan ikke tale om den store nyhed, men mere om en videreudviklet maskine, der har bevist sit værd.

Mark Tinkler forklarer, at den har fået et helt nyt ink-set, som medvirker til både en højere kvalitet, højere hastighed og ikke mindst et nemmere vedligehold, der nærmer sig det fuldautomatiske.

Som en helt ny feature har de introduceret AJ4000 som er et inline spektrofotometer som både kan kontrollere kvaliteten, profilere og ikke mindst foretage justeringer direkte under produktion. Den fungerer i tæt samspil med deres digitale front end (DFE), som er et ESKO-produkt.

En af årsagerne til, at den nye farve giver højere hastighed er, at farven har en bedre dækning. Det betyder, i forhold til tidligere, at man fx kan nøjes med 6-pass, hvor der før skulle 8-pass til, eller 2-pass i stedet for 4-pass.

Udover sin vandbaserede inkjet-etiketprinter tilbyder Epson også en UV-inkjetprinter.

– Vi har begge varianter. Den vandbaserede er beregnet til standard etiketmateriale i mellem og højkvalitet. Den bruges i vid udstrækning til luksusetiketter til fx vin, spiritus og tilsvarende produkter. Med UV-versionen kan vi brede porteføljen af materialer ud til mange flere applikationer, men har selvfølgelig en den overflade den har, slutter Mark Tinkler.

Læs videre

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01

Stor variation i udbuddet af digitale etiketprintere

Etiketbranchen er overordnet en robust og stabil industri med en mangeårig global vækst.
Xeikon

Skærebordene bliver større og mere automatiske

Skæreborde finder ind hos stadigt flere grafiske virksomheder. Effektiviseringen og automatiseringen er i hastig vækst.
cut_01

Blandt jaguarer, ørne og drager

Ricoh har været opfindsomme med deres stand, som er opbygget med et japansk tempel i midten og med ordet ”Henkaku” som omdrejningspunkt.
ricoh_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01