Så er det tid til den første udgave af Labelexpo Europe siden 2019. Verdens største etiket- og emballagetrykmesse slår dørene op på Brussels Expo den 11. – 14. september, og der loves en masse nyheder.
Labelexpo Europe 2023 præsenterer mere ny teknologi og livedemonstrationer end nogen tidligere messe med over 600 udstillere i ni haller. Nøgle fokusområder på messen for ny teknologilancering omfatter fleksibel emballage, digitalisering og automatisering.
For eksempel lancerer HP den 200.000 mid-web digitale presse, efterfølgeren til den succesrige HP Indigo 20000, og virksomheden vil demonstrere et “digital pouch factory” økosystem til fremstilling af poser og efterbehandling af andre ikke-understøttede film, inklusive etiketter og sleeves.
Domino demonstrerer den digitale trykmaskine, N730i, der er udstyret med, det de selv kalder, en revolutionerende BITSTAR-teknologi. N730i kan konfigureres med op til syv farver (CMYKOVW). Den kan endvidere eftermonteres med en flexo-primer-station for at optimere trykkvaliteten på mere vanskelige applikationer. Trykmaskinen kan ligeledes eftermonteres med en flexo-station for at understøtte lakering, Brand Spot Colors eller til at opnå en tæt hvid baggrund til tryk på sleeves.
Lederpanel
HP vært for et lederpanel tirsdag den 12. september kl 11:00 Oplægsholdere i panelet omfatter Dimitri Stamatiou, VP Innovations and Engineering hos MCC, Lee Pretsell, VP Healthcare and Specialty hos CCL, og Jens Nilsson, CTO hos All4Labels. De vil diskutere makroøkonomiske tendenser, der påvirker etiket- og emballageindustrien, herunder bæredygtighed, mangel på arbejdskraft og automatisering.
Digital print af papirbaseret fleksibelt emballagemateriale vil blive demonstreret af Xeikon på den nye TX-500 Titon tonerpresse og SCREEN på Truepress Pac520P.
Flexo gør et stort comeback denne gang. Nilpeter, Lombardi og BOBST vil demonstrere tryk på fleksibel emballage og etiketfilmmaterialer på 26-tommer/670 mm mid-web UV flexo presselinjer. OMET får showdebut på sin KFlex modulære flexo-platform, og Mark Andy lancerer Pro Series flexopressen, som kan opgraderes til en hybridmaskine.
Bæredygtighed
Bæredygtighed er et andet nøgletema, med nye lanceringer, herunder UPM Raflatacs Ocean Action-plastikmærke, som kommer fra plastikaffald indsamlet i havene, og Avery Dennisons AD LinrSave og AD LinrConvert linerless label-systemer rettet mod prime label-markedet.
I en fortsættelse af bæredygtighedstemaet får besøgende mulighed for at deltage i en ekspertledet masterclass arrangeret af The Label Academy. Det vil dække bæredygtige etiketter og emballage.
Gabriela Neves Ferri, VP for Global R&D og Sustainability hos All4Labels, siger:
– Vi hos All4Labels mener, at bæredygtighed ikke kun handler om miljøbeskyttelse, men også om at styrke mennesker fra alle samfundslag. Vores forpligtelse til miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige principper afspejler vores tro på, at en virksomheds styrke kommer fra at prioritere medarbejdernes trivsel og mangfoldighed.
Nøgleområderne i Labelexpo Europe 2023 inkluderer Automation Arena og Flex Pack Trail. Automation Arena har et komplet “lights out” produktions-workflow. Besøgende kan se en fuldautomatisk arbejdsgang fra filoprettelse til udskylning med automatiseret inspektion og MIS-integration uden nogen manuel indgriben. Deltagerne inkluderer CERM, Esko, Xeikon, KURZ, Grafotronic og Fedrigoni.
På Flex Pack Trail kan man lære om digitale og konventionelle presseteknikker, flexpack materialekonstruktioner, coating, laminering, farve og hærdningskrav, in-line og near-line dekorationsmuligheder, QC og migrationstest. Dette understøttes af en Label Academy masterclass om fleksibel emballage.
Lær alt om EKG
Nyt på Labelexpo Europe 2023 er Flexo’s Future – ECG, en række præsentationer og guidede ture om udvidet farveskala-udskrivning (EKG). Den kendte EKG-ekspert Dr. Kai Lankinen vil dagligt demonstrerer alle aspekter af print med en fast farvepalet, hvor op til syv farver (CMYK+OGV) bruges til at gengive staffagefarver.
Besøgende vil også have mulighed for at deltage i Dieline Forum, en to-dages designkonference, der vil udforske de seneste trends og innovationer, der former morgendagens brands, herunder fokus på bæredygtig branding.
Det er sidste gang, at Labelexpo Europe afholdes i Bruxelles. Messeledelsen annoncerede sidste sommer, at Labelexpo finder sted i Barcelona i 2025.