50% af FESPA-gæsterne planlægger investeringer

PUBLICERET: 22 June 2023
OPDATERET: 22 June
FESPA München 2023 på åbningsdagen. Foto: Pressefoto.

FESPA Global Print Expo, European Sign Expo and Personalization Experience leverede en flot messe, hvor besøgende og udstillere fokuserede på muligheder for vækst.

De tre arrangementer tiltrak 14.776 unikke besøgende fra 134 lande. Investering i ny teknologi var en prioritet for flertallet, hvor 50 % planlægger at investere inden for de næste 12 måneder. Af de to tredjedele af de besøgende, der vælger at oplyse budget, er budgettet for investeringer næsten fordoblet i forhold til sidste år til nu to milliarder euro, skriver FESPA i deres analyse af den seneste messe.

Udstillere delte overvældende positive tilbagemeldinger og roste de pulserende, travle haller, publikums beslutningsdygtighed og villighed til at investere. 84 % af de besøgende havde beslutningstagende stillinger, en stigning på 15 % sammenlignet med 2022. 73 % af de besøgende var enten ejere eller ledere.

Man finder alt fra små varmepresser til store robotbetjente printsystemer. Foto: Søren Winsløw
Flere gæster – som bruger mere tid

De besøgende brugte også mere tid på messen, hvor 54 % deltog over flere dage. Dette bragte det samlede fremmøde op på 22.757 i løbet af den fire dage lange messe, en stigning på 42,5% sammenlignet med Berlin i 2022.

Tyske trykkerier repræsenterede 25 % af det samlede publikum. Samlet set var 83 % af besøgende fra Europa.

Ophævelsen af rejserestriktionerne, som følge af pandemien, muliggjorde en tilbagevenden af en lang række udstillere. Besøgende fra Asien tegnede sig for mere end 10 % af det samlede publikum i år, sammenlignet med kun 4 % i 2022. Mere end 750 beslutningstagere fra printvirksomheder i Afrika, Amerika og Oceanien besøgte messen i München.

Lanceringen af Personalization Experience tiltrak interesse og fremhævede omfanget af den kommercielle mulighed for printvirksomheder, der kan tilbyde personalisering, individualisering eller tilpasning, uanset applikationen.

Optimisme og investeringslyst

Michael Ryan, leder af FESPA Global Print Expo udtaler:
– Messen i München viste virkelig, at print- og skiltebranchen er vendt tilbage med optimisme og investeringslyst. Virksomhedsledere fra hele verden kom med en appetit på at forstå, hvad der ændrer sig på markedet og en vilje til at udvikle og investere for at udvide deres tilbud. Vi så vores samlede publikum vokse betydeligt sammenlignet med 2022, hvor flere individuelle besøgende investerede mere tid til at udforske alt, hvad vi og vores udstillere kunne tilbyde, inklusive vores Sustainability Spotlight, FESPA Awards-galleriet og World Wrap Masters-konkurrencen.

Den næste FESPA Global Print Expo finder sted i Amsterdam, Holland fra 19. til 24. marts 2024 sammen med European Sign Expo, Personalization Experience og Sportswear Pro.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

Strandbygaard er solgt og produktionen i Skjern flyttes

Ejerne har ikke lagt skjul på, at virksomheden har været til salg. Nu er det så en kendsgerning.
Screenshot
Strandbygaard er solgt og produktionen i Skjern flyttes

Succes til svendeprøven for Grafiske Teknikere

Svendeprøven for de 15 grafiske teknikere blev afsluttet med flotte resultater.
grafiske teknikere
Succes til svendeprøven for Grafiske Teknikere