50% af FESPA-gæsterne planlægger investeringer

PUBLICERET: 22 June 2023
OPDATERET: 22 June
FESPA München 2023 på åbningsdagen. Foto: Pressefoto.

FESPA Global Print Expo, European Sign Expo and Personalization Experience leverede en flot messe, hvor besøgende og udstillere fokuserede på muligheder for vækst.

De tre arrangementer tiltrak 14.776 unikke besøgende fra 134 lande. Investering i ny teknologi var en prioritet for flertallet, hvor 50 % planlægger at investere inden for de næste 12 måneder. Af de to tredjedele af de besøgende, der vælger at oplyse budget, er budgettet for investeringer næsten fordoblet i forhold til sidste år til nu to milliarder euro, skriver FESPA i deres analyse af den seneste messe.

Udstillere delte overvældende positive tilbagemeldinger og roste de pulserende, travle haller, publikums beslutningsdygtighed og villighed til at investere. 84 % af de besøgende havde beslutningstagende stillinger, en stigning på 15 % sammenlignet med 2022. 73 % af de besøgende var enten ejere eller ledere.

Man finder alt fra små varmepresser til store robotbetjente printsystemer. Foto: Søren Winsløw
Flere gæster – som bruger mere tid

De besøgende brugte også mere tid på messen, hvor 54 % deltog over flere dage. Dette bragte det samlede fremmøde op på 22.757 i løbet af den fire dage lange messe, en stigning på 42,5% sammenlignet med Berlin i 2022.

Tyske trykkerier repræsenterede 25 % af det samlede publikum. Samlet set var 83 % af besøgende fra Europa.

Ophævelsen af rejserestriktionerne, som følge af pandemien, muliggjorde en tilbagevenden af en lang række udstillere. Besøgende fra Asien tegnede sig for mere end 10 % af det samlede publikum i år, sammenlignet med kun 4 % i 2022. Mere end 750 beslutningstagere fra printvirksomheder i Afrika, Amerika og Oceanien besøgte messen i München.

Lanceringen af Personalization Experience tiltrak interesse og fremhævede omfanget af den kommercielle mulighed for printvirksomheder, der kan tilbyde personalisering, individualisering eller tilpasning, uanset applikationen.

Optimisme og investeringslyst

Michael Ryan, leder af FESPA Global Print Expo udtaler:
– Messen i München viste virkelig, at print- og skiltebranchen er vendt tilbage med optimisme og investeringslyst. Virksomhedsledere fra hele verden kom med en appetit på at forstå, hvad der ændrer sig på markedet og en vilje til at udvikle og investere for at udvide deres tilbud. Vi så vores samlede publikum vokse betydeligt sammenlignet med 2022, hvor flere individuelle besøgende investerede mere tid til at udforske alt, hvad vi og vores udstillere kunne tilbyde, inklusive vores Sustainability Spotlight, FESPA Awards-galleriet og World Wrap Masters-konkurrencen.

Den næste FESPA Global Print Expo finder sted i Amsterdam, Holland fra 19. til 24. marts 2024 sammen med European Sign Expo, Personalization Experience og Sportswear Pro.

Læs videre

Fusion resulterer i dansk produktion med lokal identitet

Fusionen mellem V1 Printcompany og Bannerkompagniet ApS er fra juni 2024 en realitet.
Lasse Kahr og Morten Frtiz

Vikiallo støtter ECO Interior Award

Interiør-dekoration bliver nævnt stadigt oftere som et nyt område med et stort forretningspotentiale. Derfor afholder Sign Print & Pack-messen en interiør design-konkurrence.
vikiallo-design_01

Nyt tilbud til professionelle grafiske indkøbere

Print.com er et nyt online tilbud til professionelle grafiske indkøbere i Danmark.
printcom

Egotag investerer i yderligere to Colorado'er

Egotag Skilte & Reklame i Hjørring har benyttet Drupa-messen til at købe to nye Colorado’er i M-serien.
egoitag_drupa

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01