Således siger Børge Møller fra BM Grafisk A/S om deres seneste investering – en Heidelberg Versafire EP digitalprinter.
For omkring halvandet år siden var BM Grafisks leverandør af digitalprintere udsat for en række uheldige omstændigheder, der gjorde leverancerne af toner blev ustabile. Det pressede BM Grafisk så meget, at de til sidst valgte at udskifte den ene af to printere med et andet fabrikat.
– Vi var på ingen måde utilfredse med leverandøren eller maskinerne, og beholdt da også den ene printer. Men det, at vi ikke kunne få den toner, vi skulle bruge, duede bare ikke. Vi var så desperate, at vi var nødt til at reagere. Da Heidelberg fortalte, at de havde en demo-model vi kunne få med en uges varsel, slog vi til med det samme. Vi har altid været tæt knyttet til Heidelberg og var helt trygge ved det, fortæller Børge Møller.
Da det samtidig var en væsentlig nyere maskine, oplevede de et væsentligt produktivitets-, kvalitets- og stabilitetsløft. Det havde de formentlig også gjort med en nyere maskine af andet fabrikat, men det var mærkbart, pointerer Heini Møller, søn af Børge Møller og medejer i firmaet.
Forud for denne investering havde de hos BM Grafisk oplevet det omvendte af mange andre, nemlig at de fik stadigt mere offsetproduktion på bekostning af digitalproduktion. Men det er vendt igen. Heini Møller siger:
– Vi har en ret ny offsetmaskine og fandt, at den var konkurrencedygtig ned på ret små oplag. Men nu, hvor vi er blevet opgraderet i digitalafdelingen, er strømmen begyndt at gå den anden vej. Grafisk tekniker Per Malchow ser mange fordele med den nye digitalprinter. Han siger:
– Først og fremmest har vi nu helt samme workflow (Prinect) for digital og offset. Det gør selvfølgelig arbejdet nemmere. Fx på genoptryk er det meget enklere at justere farverne i processen, så de matcher de tidligere tryk – og så er den bare hurtig.
Per Malchow fremhæver også Mat Fusing-funktionen, der gør, at digitalprintet har meget større overensstemmelse med offsetrykket. Det er en særlig varmeenhed som installeres i printeren uden brug af værktøj. Det tager, i følge Per Malchow, bare et par minutter at skifte.
Et workflow i hele huset
I forbindelse med købet af en ny offsetmaskine i 2020, investerede BM Grafisk også i Heidelbergs workflow-software Prinect. Det er ”a work in progress”, siger Heini Møller, da systemet rummer vildt mange muligheder. Han fortæller:
– Det er et omfattende system, men vi oplever, at vores medarbejdere gradvist bliver både dygtigere og mere modige, så vi hele tiden kan lægge på og opnå nye fordele.
En af de ting, som både ledelse og medarbejdere er begejstret for, er forenklingen af korrekturgangene.
– Tidligere sendte vi højopløste PDF-filerne med mail eller Wetransfer til kunderne. Filerne kunne være enormt store og svære at håndtere for kunden. Nu sender vi et link og så kan de se de rippede filerne som bladre-PDFer online, samt kommentere og godkende i én og samme proces. Det gør det meget nemmere for alle parter, forklarer Per Malchow.
Vækst i bogproduktionen
Hos BM Grafisk har de længe haft et godt øje til efterbehandling og forædling som en måde at differentiere sig på. Heini Møller fortæller, at han netop har slidt en gammel Heidelberg vingeautomat op, men at han fortsat har fem brugbare i produktionen. Med dem kan de blandt andet præge, stanse samt lave varmfoliering.
De har også investeret i kacherings-, false- og hæftesystemer og ansatte på et tidspunkt en bogbinder, som kunne varetage disse funktioner. I starten havde de lidt svært ved at fylde arbejdstiden ud, men efter investeringen i en Horizon-limbinder til bogproduktion, har der været fuld beskæftigelse i efterbehandlingen. – Vi laver mange bøger i små oplag, og det er bare rart, når vi kan holde hele produktionen i huset, siger Heini Møller.
NB! Artiklen er oprindeligt bragt i magasinet Sign Print & Pack april 2023, men måtte af redaktionelle grunde forkortes. Derfor bringes den her i sin fulde længde.