RFID teknologien giver fantastiske muligheder til styring og effektivisering af produktions- og lagerprocesser - og meget andet

PUBLICERET: 17 May 2021
OPDATERET: 17 May
En RFID-tag (Radio Frequency ID) kommunikerer med en RFID modtager og et computer system. Illustration: Wikipedia

Der er sikkert mange, som ikke rigtig ved, hvad RFID (Radio Frequency ID) teknologien går ud på – og især hvad den kan bruges til – selv om de fleste af os allerede er i daglig kontakt med den. Vores Brobizz er en form for en RFID enhed, og de fleste af os har kreditkort eller nøglevedhæng med en RFID-tag. Lad os se lidt nærmere på, hvad RFID teknologien er og hvad den kan bruges til.

 

RFID-tags i kreditkort, nøglevedhæng og armbånd. Illustration: RD Data

Aktive og passive tags

En RFID-tag er en lille enhed, som udsender eller reflekterer radiobølger, som kan opfanges af en RFID modtager. Der findes grundlæggende to slags RFID-tags: Aktive og passive. De aktive tags har et batteri og kan aktivt sende signaler, mens de passive kun kan svare på signaler fra en aktiv modtager. Typisk kan de aktive tags programmeres til at have en rækkevidde på op til ca. 500 meter, mens de passive – afhængig af den valgte bølgelængde – kun har en rækkevidde på nogle få centimeter og op til 10-15 meter. De aktive tags må være af en vis størrelse for at kunne rumme batteriet, men de passive kan gøres så små, at de i princippet kan trykkes på en film. Hitachi fra Japan fremstiller p.t. verdens mindste RFID-tag på 0,05*0,05 mm. I modsætning til streg- og QR-koder behøver en RFID-tag ikke at være synlig for modtageren. Det betyder, at RFID modtageren kan registrere alle emner som befinder sig på et givet område og – som f.eks. – er inde i en lukket kasse.

RFID-tags trykt som etiketter på en flexomaskine. Illustration KYMC

Programmérbare RFID-tags

De helt simple RFID-tags indeholder en given informationsmængde – man kan sige: ligesom en stregkode. De mere avancerede RFID-tags kan programmeres, og det er rigtig smart, fordi så kan de individualiseres i forhold til de emner, som de vedhæftes – og eventuelt genbruges. Hvis man som smartphone forhandler RFID-tagger alle de nye smartphones, som indkøbes, med individuel information, ved man eksakt hvornår hver smartphone er modtaget, hvor den er opbevaret, og hvornår den er blevet solgt. Med det rigtige datasystem kan informationen også forbindes til køberen.

Man får i “real-time” en løbende status over lagersituationen, og med det rigtige datasystem kan der også automatisk genbestilles nye enheder så lageret aldrig bliver tomt.

Hvis alle varer i et supermarked har passive RFID-tags behøver kunden blot at lægge alle varerne i indkøbskurven og gå gennem udgangen med RFID modtageren. Alle varer registreres på et split-sekund og regningen kan sendes elektronisk til kunden, mens beløbet automatisk trækkes fra kreditkortet. Det kan ikke blive lettere.

De menneskelige faktorer

Der er naturligvis intet som forhindrer, at en medarbejder udrustes med en RFID-tag. Man får så totalt check på medarbejderens aktiviteter i løbet af arbejdsdagen, og arbejdsindsatsen kan eventuelt vurderes og effektiviseres. Det er næppe, politisk,  den mest fornuftige anvendelse af RFID teknologien, men det er teknisk muligt.

Der er også virksomheder, som bekæmper “svind” ved at kombinere RFID teknologien med kamera overvågning. RFID systemet registrerer tidspunktet for hvornår RFID-taggen passerer RFID modtageren, og så er det bare at kigge på overvågningsfilmen og se, hvem som passerede RFID modtageren på dette tidspunkt.

Man kan naturligvis også anvende RFID i forhold Covid 19. Kinexon fra München har netop introduceret et armbåndsur, som registrerer afstanden mellem en virksomheds medarbejdere – det kræver, at alle har et sådant ur – og advarer brugeren om, at nogle kolleger er på vej til at komme for tæt på. Kun fantasien sætter grænserne for en kreativ anvendelse af RFID.

Armbåndsur, som advarer om Covid 19 sikkerhedsafstand. Illustration: Kinexon
Illustration: Kinexon

“Real-time” kontrol af produktionsprocessen

Med det rigtige valg af RFID-tags kan produktionsprocessen følges i real-time gennem alle produktionsled. Selv hvis produktet flyttes fra palle til palle kræves det blot, at hver palle har en programmérbar RFID-tag, så informationen om produktet løbende flyttes fra tag til tag.

RFID overvågning af produktionsprocessen. Illustration: Kinexon

Priser

De enkleste passive RFID-tags koster p.t. omkring 50 øre, men som alt andet, bliver ting løbende billigere i forbindelse med produktudvikling og serieproduktion, så det er svært at spå om, hvor den nedre prisgrænse er. De aktive RFID-tags med batteri og sendere koster meget mere, især hvis de også skal være små, så her kan prisen let blive DKK 500 eller mere, men igen, disse aktive RFID-tags kan om-programmeres og genbruges mange gange.

Du kan finde mere om RFID teknologien her:

Du kan læse mere om Mojix og RFID her:

Du kan finde mere om RD Data of RFID chips her

Læs videre

Sidste chance for at deltage i Packnorth Awards

Om mindre end en uge slutter tilmeldingsfristen for årets Packnorth Award. Tøv ikke med at indsende bidrag til juryevaluering.
packnorth award

Faller bygger nyt trykkeri i Horsens

Faller Packaging har købt en 5.700 m2 stor grund på Erhvervsbyvej i Horsens.
august faller horsens

Hurtigere mere produktiv HP Indigo

Ny HP Indigo 200K vil give emballageindustrien et ekstra incitament til at skifte til digitalprint.
HP Indigo 200K

Digitalt trykt bølgepap med 90 meter i minuttet

HP’s nye digitale højhastighedsprinter – HP PageWide C550 – leverer 90 lineære meter pr. minut og er skabt for at hjælpe emballageindustrien med at optimere omkostningerne.
PageWide_550C_01

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot