
Markedet for RFID-tags vokser med mellem 20 og 25 procent om året. Sidste år blev der produceret niogtredive milliarder tags globalt. Et stort område er naturligvis kreditkort, men teknologien bruges i vid udstrækning til produktmærkning, og her forventes en markant forøgelse.
Packnews mødte Günther Dieroff på den italienske virksomhed Graphimeccs stand på Labelexpo i Barcelona. Graphimecc har produceret maskiner til programmering og produktion af RFID-tags siden 2004.
Günther Dieroff fortalte, at de bygger maskiner, der er mere eller mindre skræddersyet til kunden.
– Maskinerne programmerer, opretter koder, printer og verificerer samt garanterer, at kunden modtager 100 procent fungerende tags. Vi har maskiner, der automatisk fjerner og udskifter eventuelle defekte tags eller dubletter.
Graphimeccs viste blandt andet en ny entry-level model, W1, som er en ultrakompakt maskine, der er velegnet til mindre volumener og for eksempel laboratorier. Den producerer femten meter i minuttet, hvilket, afhængigt af størrelse, giver cirka 37.000 tags i timen. Brugeren får en meget sikker produktion med både optisk og digital styring. Udover selve chippen udskriver den QR-koder eller stregkoder via termotransferteknologi.
RFID-teknologi har der været talt om længe, og de aktive i branchen har længe sagt, at det nu er tid til det store gennembrud. Faktum er, at det har ladet vente på sig, men at der er en konstant og tydelig stigning, og den vil fortsætte i den nærmeste fremtid.
– Nu kommer EU’s digitale produktpas, som siger, at alle produkter skal mærkes og spores. Så er stregkoden ikke nok, med en QR-kode kan man dække mere, men med en chip er der rigtig meget plads til data, siger Günther Dieroff.
En RFID-tag er naturligvis dyrere end en trykt QR-kode, og prisen har tidligere været en begrænsning, da de kunne koste op til fem kroner stykket. Nu er priserne faldet markant og kan endda være under to kroner, og det åbner for nye muligheder.
I 2030 forventes markedet for RFID-tags at være værd lidt over 35 milliarder dollars og blot to år senere fyrre milliarder dollars, ifølge Avery Dennison, verdens førende tagproducent med næsten halvdelen af markedet.







