
Fra klokkestøberi til global trykmaskineaktør. Speedmaster-serien viderefører succeshistorie som startede med den legendariske “Original Heidelberger Tiegel”.
Den 11. marts 1850 – for 175 år siden – åbnede Hemmer, Hamm & Co. klokkestøberi og maskinværksted i Frankenthal. Udover klokker lavede de også trykpresser, som lagde grunden til virksomheden, der nu hedder Heidelberger Druckmaschinen AG. Præcision, kvalitet og innovation var succesfaktorerne, der forvandlede Heidelberg fra et værksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global spiller i trykkeribranchen.
– En virksomhed, der kan fastholde sin succes over så lang en periode, bliver verdensledende inden for sin branche og fortsætte med at forme hele sektoren helt frem til i dag, har stærke akkreditiver, der vidner om dens innovative evner. Det afgørende kendetegn ved Heidelberg er virksomhedens forståelse af markeder, kunder og enestående produktkvalitet, siger Jürgen Otto, CEO for Heidelberg. – Vi har også til hensigt at fastholde og bygge videre på denne førende position i fremtiden, tilføjer han.
Heidelberg har en strategi for vækst
For at opnå dette udnytter Heidelberg vækstpotentialet i sin traditionelle kerneforretning – fra emballage og digitalprint til software og forbrugsvarer. På det seneste har virksomheden udvidet sin portefølje markant på vækstmarkedet inden for industriel digitalprint, herunder service og forbrugsvarer. Globale indgående ordrer bekræfter, at salget af digitale printløsninger allerede vil begynde at stige betydeligt fra det kommende regnskabsår. Ifølge markedsvurderinger vil det globale digitale printmarked, der er tilgængeligt for Heidelberg, vokse fra dets nuværende niveau på omkring 5 milliarder euro til 7,5 milliarder euro i 2029.
Hvad angår forbrugsvarer, har Heidelberg en af branchens mest omfattende servicenetværk med tilstedeværelse i cirka 170 lande.
Emballagetryk nyder kraftig vækst på verdensplan
Slutkundemarkedet for emballage er vokset med mere end 60 procent over de seneste ti år. Også Heidelberg nyder godt af denne udvikling. Emballagesegmentet tegner sig for mere end 50 procent af virksomhedens salg, et tal, der ventes at stige yderligere. En markedsdriver er den globale tendens til at erstatte plast, film og folier med genanvendelig fiberbaseret emballage.
Hybrid printproduktion øger konkurrenceevnen
Autonome printprocesser, der gør trykkerivirksomheder mere effektive og sparer på ressourcerne, blev tidligere betragtet som en futuristisk vision, men det ændrede sig for noget tid siden. Heidelberg introducerede sit Push to Stop-koncept med minimal operatørintervention tilbage i 2016. Den AI-assisterede Prinect Touch Free-workflow, der blev fremvist på Drupa 2024, tildeler printjob til den mest effektive produktionsmetode og outputsystem på en automatiseret basis.
Udover offset og digitale systemer fra Heidelberg og tredjepartsleverandører, dækker Prinect Touch Free også postpress-operationer, hele vejen frem til det færdige slutprodukt. Styring af hybrid printproduktion på denne måde gør trykkerier meget mere konkurrencedygtige.
Vækst i industrivirksomhed og med grønne teknologier
– Ud over dette vil vi yderligere udvide vores portefølje til industrivirksomhed og det voksende marked for grønne teknologier. Dette omfatter nøglesektorer som højpræcisionsmekanik, bilindustrien, ladeinfrastruktur, software og nye brintteknologier, afslører Otto.
Under hensyntagen til alle strategiske tiltag i perioden frem til regnskabsåret 2028/2029, og i forbindelse med forbedret præstation og effektivitet på både personale- og organisationsniveau, ser Heidelberg et samlet vækstpotentiale på over 300 millioner euro.
– Heidelbergs resultater gennem de sidste 175 år er imponerende. Vi har al mulig grund til at være sikre på, at vores nuværende markedsposition, vores medarbejderes ekspertise og vores globale kunderelationer vil levere yderligere vækst i de kommende år, understreger Otto.
2025 handler om virksomhedens jubilæum
Heidelberg vil arrangere adskillige begivenheder for at fejre sit jubilæumsår med kunder, partnere, politikere og repræsentanter for civilsamfundet. Højdepunktet bliver en uge med fejring i juni, inklusive en international ceremoni på virksomhedens største produktionssted, i Wiesloch-Walldorf. Heidelberg-kundedemonstrationscentret er blevet re-designet som “Home of Print” til dette formål.
Virksomheden arrangerer familiedage for personale på forskellige steder. Heidelberg udgiver også et jubilæumsmagasin, der giver indsigt i virksomhedens fortid, nutid og fremtid.
– Loyaliteten hos Heidelberg kunder, partnere og medarbejdere er en grundpille i virksomhedens succes. De mange jubilæumsaktiviteter i løbet af året er vores måde at sige tak til alle på. Samtidig vil vi opmuntre til et fælles engagement i at forme fremtiden, siger Dr. David Schmedding, Chief Technology & Sales Officer hos Heidelberg.
Milepæle i Heidelbergs historie
1850: Klokkestøberiet og maskinværkstedet Hemmer, Hamm & Co. åbner i Frankenthal den 11. marts og lægger grunden til det firma, der nu hedder Heidelberger Druckmaschinen AG.
1921: Den første Heidelberger Tiegel bygges. Fra 1926 og fremefter blev denne automatiske bogtrykpresse produceret på samlebånd. I 1985 havde virksomheden fremstillet over 160.000 af disse presser.
1926: Hubert H.A. Sternberg er udpeget til bestyrelsen for Schnellpressen-fabrik Heidelberg AG, som virksomheden kendes på det tidspunkt. Han forblev bestyrelsesmedlem indtil 1972 og satte virkelig sit præg på Heidelberg. Sternberg moderniserede produktion og markedsføring og sikrede virksomhedens vækst. I 1949 organiserede han den første tyske eksportudstilling i USA efter Anden Verdenskrig. I 1951 var han så med til at indlede Drupa, sektorens førende globale handelsmesse den dag i dag.
1930: Demonstrationskøretøjerne sætter af sted. En af Sternbergs markedsføringsideer var at demonstrere Heidelberg-presser til potentielle kunder i deres lokaler. Dette indebar at samle dem på lastbiler eller installere dem i busser og sende dem til målmarkeder rundt om i verden, ledsaget af ingeniører. Annoncekampagner og afdragsbaserede betalingsplaner bidrog også til succesen med virksomhedens markedsføring.

1951: Drupa viser sig at være et stort hit hos offentligheden. International Printing and Paper Exhibition, nu kendt som Drupa, tiltrak 300.000 besøgende i det første år. Heidelberg præsenterede en forbedret version af sin succesfulde Tiegel-model. For at beskytte mod efterligninger havde alle virksomhedens presser en producentplade med varemærket “Original Heidelberg”.
1957: Heidelberg skaber plads til at vokse. Yderligere ekspansion i byen Heidelberg var umulig, men takket være Sternbergs stærke engagement var virksomheden i stand til at åbne det, der stadig er dets største produktionssted, i Wiesloch, efter en byggeperiode på blot et år.

1962: Heidelberg bevæger sig ind på det kommende offset-marked med sin lille offset-rotationspresse (på tysk: Kleine Offset Rotation, eller KOR). I 1965 blev dette efterfulgt af Rotaspeed, en større arkoffsetpresse. Så, i 1972, blev en stor trykplade offset-presse (på tysk: Grosse Tiegel Offset, eller GTO) lanceret og viste sig at være en succesfuld model i mange år fremover.
1975: Et navn, der siger det hele! Speedmaster arkoffsetpresse til flerfarvetryk revolutionerede markedet med sin produktivitet. Med 11.000 ark i timen blev den en bestseller og er den dag i dag en hjørnesten i Heidelberg-porteføljen i virksomhedens traditionelle kerneforretning.
1999: Heidelberg erhverver en aktiepost på 30 procent i den schweiziske presseproducent Gallus, markedsleder inden for etikettryk, inden de i 2014 overtager virksomheden fuldstændigt.
2000: Heidelberg forvandler sig selv til en løsningsleverandør, der udvider sin prepress- og postpress-portefølje gennem målrettede opkøb. Prinect-softwaren indvarslede digitaliseringens æra ved at forbinde de forskellige maskiner i arbejdsgangen.
2004: Heidelberg tager endnu et vigtigt skridt i retning af digitalisering og kobler en trykpresse på internettet for første gang.
2005: Det kinesiske produktionsanlæg i Qingpu-distriktet i Shanghai åbner. Nu en hjørnesten i virksomhedens produktionsnetværk, som bliver stadig vigtigere.
2016: På Drupa introducerer Heidelberg Push to Stop-konceptet, som kun kræver operatørindgreb, hvis der opstår et problem – det næste logiske skridt mod autonom trykning.
2018: Wallbox-produktion starter i Wiesloch-Walldorf. Virksomheden grundlagde efterfølgende et datterselskab kaldet Amperfied, der med succes tog fat på et nyt forretningsområde – elektromobilitetsmarkedet.
2020: Virksomheden bevæger sig ind i robotteknologi, hvor industrirobotter driver automatiseringen af printprocessen, herunder postpress-operationer. Denne automatisering vil også udvides til andre områder i fremtiden.
2024: Den nye Jetfire 50 digitale presse udviklet i samarbejde med Canon afsløres på Drupa 2024, der tilbyder industriel produktivitet inden for vækstområdet digitalprint.
2025: Virksomheden fejrer 175 år og åbner sit nydesignede kundedemonstrationscenter, nu kaldet Home of Print, i Wiesloch-Walldorf. En klar vækststrategi vil tage virksomheden ind i fremtiden.

