
Elopak, der sælger fiberbaserede væskekartoner i hele verden, investerer nu i den svenske start-up Blue Ocean Closures, der producerer fiberbaserede låg til bl.a. mælkekartoner.
Elopak får også rettighederne til at markedsføre, sælge og distribuere Blue Ocean Closures låg globalt.
– Markedet for drikkevarekartoner har været en topprioritet for os siden den dag, virksomheden blev grundlagt. Elopak er førende i gavltop-segmentet (den taglignende top på visse mælkekartoner), hvor Blue Ocean Closures er blandt de første til at erstatte store mængder plast med fiberbaserede lukninger. At adressere dette område sammen med Elopak markerer en vigtig milepæl for Blue Ocean Closures, siger administrerende direktør Lars Sandberg.
Blue Ocean Closures produkter tilbyder et mere bæredygtigt alternativ til plastiklukninger, der kan hjælpe med at sænke det samlede CO2-fodaftryk af Elopaks kartoner ved at reducere plastindholdet og øge brugen af papirfibre.
Blue Ocean Closures vil fortsætte med at bringe de første applikationer på markedet sammen med eksisterende brandpartnere, nu med stærk støtte fra Elopak for at accelerere den tidlige udvikling. Som en del af investeringen har Elopak sikret sig de eksklusive rettigheder til at markedsføre, sælge og distribuere Blue Ocean Closures fiberbaserede lukninger globalt til gavltop-kartoner, herunder den ikoniske Pure-Pak og D-PAK.
Partnerskabet med Elopak styrker Blue Ocean Closures vækststrategi markant og positionerer begge virksomheder som førende på dette tekniske område, skriver de i en pressemeddelelse. Investeringen er i tråd med Elopaks strategi “Repackaging tomorrow” og viser en solid mulighed for at forbinde to virksomheder og R&D-miljøer, der sammen kan udvikle låg og andre lukninger for fremtiden.
– Vi er stolte af at samarbejde med Blue Ocean Closures for yderligere at udforske denne spændende teknologi, som et supplement til vores igangværende R&D-aktiviteter. Blue Ocean Closures fiberbaserede lukninger er en lovende løsning, der kan understøtte Elopaks vision om en mere fornybar, kulstoffattig emballagesektor med mindre plastikafhængighed, siger Thomas Körmendi, CEO for Elopak.