Scanpack fejrede 60 år og er stærkere end nogensinde. Nordeuropas førende emballagemesse tiltrak både flere besøgende og udstillere i år – og reaktionerne var overvældende positive, oplyser den svenske messe.
– Ved årets Scanpack mødte vi alle dem, vi gerne ville møde – og endda endnu flere! Jeg vil sige, at 30 procent af vores besøgende er nye kunder, siger Johnny Scarlett, marketingdirektør hos Smurfit Westrock Scandinavia.
Scanpack, der havde premiere i 1964, fejrede sit 60 års jubilæum med årets messe den 22.-25. oktober på Svensk Messe i Gøteborg.
– Stemningen var rigtig god! Det blev det knitrende, kreative mødested, vi havde håbet på. Jeg oplevede en yderst positiv følelse fra både udstillere og besøgende, siger Monika Ölund, forretningschef for Scanpack.
– En kvittering for vigtigheden af mødestedet, som har eksisteret i 60 år.
Årets messe samlede 407 udstillere, ti flere end sidste gang. Og på besøgssiden blev der noteret en stigning på 11 procent. I alt havde Scanpack 14.117 besøgende fra 50 forskellige lande.
Forretningen var i fokus, men også viden, ideer og diskussioner. De besøgende kunne deltage i et omfattende seminarprogram.
– Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger på, at indholdet var aktuelt, relevant og engagerende. Det indtryk forstærkes af det høje besøgstal omkring de to scener, Packaging Plaza og Pioneers Stage, siger Monika Ölund.
– Seminarerne har været meget velbesøgte!
Sådan siger nogle udstillere om Scanpack 2024:
Claes Söderqvist, salgschef Norden og Baltikum, EOC Group:
– Den sidste Scanpack var en kæmpe succes for os. Dette år var endnu bedre! Vi har haft travlt på standen. Vores virksomhed med base i Belgien er Europas største leverandør af vandbaserede klæbemidler med omkring 25 procent af markedet. Vores niche er laminering og litholaminering, hvor offsettrykte ark limes på bølgepap. På årets messe har vi fået masser af nye kundekontakter, masser af leads og er utroligt tilfredse. Scanpack leverer!
Mikael Sidmalm, CEO, Proreg Control:
– Vi fik en flyvende start, da vi allerede første dag solgte det nyudviklede CheckMate 4-analyseværktøj, som blandt andet måler restsyreværdien i emballerede fødevarer, til en kunde, hvis gamle udstyr lige var gået i stykker. Siden har det bare rullet videre, vi har skrevet mange tilbud. En fantastisk messe!
Johanna Skans, marketing- og kommunikationschef, DS Smith:
– Fantastisk! Vi har været udstiller hos Scanpack længe, men i år toppede det virkelig. Vores koncept i år, Vi vokser sammen, afspejler, at vi ønsker at vokse sammen med vores kunder og inspirere til øget vækst og øget bæredygtighed. På standen viste vi smarte emballageløsninger, herunder Lift Up, en innovation, hvor plastikken omkring seks pet-flasker er erstattet af et miljøvenligt håndtag i bølgepap. Interessen var enorm, vi havde fuld tryk på standen og er meget tilfredse!
Johnny Scarlett, marketingdirektør, Smurfit Westrock Scandinavia:
– Ved dette års Scanpack mødte vi alle, vi gerne ville møde – og endda endnu flere! Jeg vil sige, at 30 procent er nye kunder. Vores virksomhed er verdens største inden for fiberbaseret emballage. Gennem årets opkøb af amerikanske WestRock suppleres vores sortiment af transportemballage med papemballage til hverdagsvarer. Interessen for Scanpack har været massiv. På en skala giver jeg denne ti point ud af ti mulige!
Efter det vellykkede jubilæum sigter Scanpack nu mod den næste messe, som finder sted den 26.-29. oktober 2027.