Nu er der mindre end en måned til Sign Print & Pack i Danmark. Lars Jensen og Daniel Wahlgren hos AGI fortæller, hvad vi kan forvente os af årets messe i Odense.
Programmet for Sign Print&Pack er ved at være klar og det er en fremadskuende messe, der vil byde på alt fra udstillere til seminarer, workshops og forskellige konkurrencer. Messen afholdes 18.–19. september i Odense Kongrescenter og er gratis for dem, der tilmelder sig på sipp.dk.
Er messen vokset i år?
– Vi har cirka 35 procent mere gulvplads end messen i 2022. Der er kun få ledige pladser tilbage, siger Lars Jensen, salgschef for Sign Print & Pack-messen.
Over 40 virksomheder vil være repræsenteret på udstillingsgulvet. Den vil vise det seneste inden for områder som digitalprint, labels, storformat, skilte, robotter, 3D-print og tekstilprint med ekstra fokus på AI og automatisering.
– Vi har en bred udstillerbase fra forskellige segmenter i branchen og god udenlandsk repræsentation. De nordiske udstillere har altid været godt repræsenteret og er det også i år. Virksomhederne viser de nyeste produkter og løsninger frem, siger Lars Jensen.
Heidelberg på plads
– Det er sjovt, for det er et godt stykke tid siden, at Heidelberg viste maskiner på den danske messe. Som jeg forstår det, er det første gang maskinen bliver vist i Norden.
Den viste digitale presse er købt af Litografen i Vinslöv.
Versafire LP’en vil blive demonstreret på Heidelbergs stand.
Maskin- og materialeleverandør Vikiallo har messens største stand.
– Jeg synes, det er positivt, at der er så stort et fremmøde omkring messen. Man får en klar fornemmelse af, at det er vigtigt at mødes lokalt. Det er et godt forum til at vise den nyeste teknologi og et forum, hvor man møder både kendte og nye kolegaer i den grafiske “befolkning”, siger Lars Jensen.
Seminarprogrammet
Grakoms adm. direktør Carina Christensen åbner messen og vil give et indblik i, hvilke ændringer og nye lovkrav, der lige nu påvirker den grafiske branche.
Der vil også være flere seminarer. Lærer og konsulent Kåre Bjørn Jensen vil give nyttige tips til, hvordan du kan bruge AI både for din virksomhed og personligt. Kåre vil gennemgå flere grafisk relevante AI-emner, herunder AI-genererede billeder og video, ved hjælp af WordPress med AI-værktøjer og søgeoptimering ved hjælp af AI.
– Besøgende kan komme ind og få en fornemmelse af, hvad AI er, samt stille spørgsmål. Der vil være en workshop med arbejdsstationer, hvor man kan teste og få forskellige tips og tricks, fortæller Lars Jensen.
Christian Jensen Grakom, vicedirektør i Grakom vil fortælle om greenwashing og hvor grænserne går.
Jonas Vinther Pedersen, miljø- og klimarådgiver i Fespa Danmark/Grakom, vil diskutere klimaberegning for skilte og tekstilprodukter.
Flere konkurrencer
Under messen afholdes også Skilt & Print Branchens konkurrence i bilindpakning for firmahold.
I år afholdes konkurrencen ‘Eco Interior Design Award’ for første gang med Vikiallo som hovedsponsor. Konkurrencen henvender sig til studerende inden for visuel kommunikation, arkitektur og design. En reception skal designes med folie.
– Et af kravene er, at bagvæggen er designet ved hjælp af AI. Vi har et kompetent dommerpanel, som udvælger vinderen. Førstepræmien for det bedste design er 15.000 danske kroner, siger Lars Jensen.
Lige nu er der modtaget over 20 bidrag. I alt er der omkring 50 deltagere, da mange konkurrerer på hold.
Håber på godt fremmøde
– Sidste messe var lige efter pandemien og antallet af besøgende faldt. Nu håber vi at komme tættere på, hvordan det var før pandemien, siger Daniel Wahlgren, COO hos arrangøren AGI.