
På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
Det fortæller Paula Comes Ahedo, Director of Strategy, Customer Experience and Program Management, HP Large Format, da Sign&Print mødte hende på HPs enorme stand, der fyldte hele hal 17.
– Der kommer nyheder inden for storformat til efteråret, siger hun, men ønsker ikke at præcisere nærmere, hvad det drejer sig om.
Sidste efterår udkom den seneste version af HP Latex, model 630 W, som blandt andet blev præsenteret under Sign&Print Scandinavia. En indgangsmodel til de større 700- og 800-seriens maskiner med den samme vandbaserede latexblæk, inklusive ‘vedligeholdelsesfri hvid’. En maskine, der er lavet med 37 procent genanvendt plastik, helt i tråd med HP’s mål om at være den mest bæredygtige virksomhed i branchen i 2030.

Kundedrevet innovation
Udviklingsarbejdet i storformat er primært drevet af tre tendenser: en øget efterspørgsel efter hurtigere omstilling, et behov for stadig mere strømlinede arbejdsgange og en øget efterspørgsel efter bæredygtige produkter.
– Vi vil gerne hjælpe vores kunder med den digitale transformation og være en pålidelig partner på den rejse. Vi vil gøre det på den rigtige måde og med bæredygtighed som ledende princip, siger Paula Comes Ahedo og fortsætter:
– HP har stærke muskler og en stærk R&D-afdeling, der arbejder med kundedrevet innovation for at skabe værdi for kunderne. Vi ser, at vi har et godt momentum i forhold til storformat, og at det er et område, der er i vækst, og det er vi selvfølgelig glade for.

Større blækpatroner
HP præsenterede faktisk nogle nyheder i storformat på Drupa, men lidt mere beskedne end de ovenfor nævnte. Det handler om blækket til HP Latex 2700, som nu kan fås i 10-liters poser for en mere ressourceeffektiv og bæredygtig produktion.
– Det er et svar på kundernes krav om at kunne sænke deres omkostninger og samtidig øge deres volumener.
En anden nyhed er opgraderinger til softwaren PrintOS, Live Production, som skal forenkle produktionen for små og mellemstore trykkerier. For eksempel ved at kunne fjernstyre arbejdsgangen via en mobiltelefon eller computer. Det inkluderer også en opgradering af Design & eCommerce, der skal gøre det nemmere for kunden at gøre ting som printklare PDF-filer, der er optimeret til print på lærred eller vægdekorationer.
Ingen AI-funktioner endnu
På dette års Drupa er der et gennemgående koncept, nemlig AI. Paula Comes Ahedo fortæller, at det er et emne, der også diskuteres meget hos HP, men indtil videre har det ikke resulteret i nogle konkrete funktioner for storformatkunderne.
– Jeg vil sige, at vi er godt stillet med en masse relevant data fra vores kunder, som vi kan bruge. Vi arbejder på at udvikle AI-funktioner, men vil ikke lancere noget, uden at det giver vores kunder noget værdi, det er det vigtigste, siger hun afslutningsvis.