Print.com er et nyt online tilbud til professionelle grafiske indkøbere i Danmark. De vil benytte Sign Print & Pack-messen til at vise, hvad man kan forvente af dem.
Det er de relativt unge fyre, Marco Aarnink og Lucas Barspul, der har startet print.com. Et produkt de har udviklet i nært samarbejde med omkring 100 interessenter. Marco Aarnik fortæller:
– Vi startede druckwerkdeal.nl i 2005 og har oparbejdet en betydelig erfaring med både onlinehandel og grafisk produktion. Vi solgte Drukwerkdeal.nl i 2014 til Cimpress, verdens største online printportal. I 2017 ville jeg starte et domænemæglerfirma. Så jeg stødte på Print.com-domænet, og vi købte det for en seriøs sum penge. Købet fik straks stor opmærksomhed. Vi var sikre på, at det kunne bruges til noget. Vi etablerede en slags interesse-site, hvor folk kunne skrive sig op. Blandt de mange der skrev sig op, valgte vi 100, som vi gik i dialog med, om hvad de ønskede sig af sådan et site. Resultatet er det, vi nu vil markedsføre i bl.a. Danmark.
Mere en værktøjskasse end en onlineshop
Det de hørte var, at brugerne ville have noget andet end den forenkling og strømlining, som præger de fleste onlineshops. De 100 brugere var kendetegnet ved høje faglige kompetencer og de ville have valgmuligheder, både hvad angår produktudformning og teknologi – ikke begrænsninger. Marco betegner deres tilbud mere som en værktøjskasse end en onlineshop.
De købte domænet i 2017, reviderede deres planer i 2018 og lancerede den første seriøse version af Print.com i 2019. De startede i Holland og har siden spredt sig til Tyskland, Belgien, Frankrig og Østrig. Nu er strategien at fortsætte udviklingen i Danmark, England og Spanien.
Produktion flere steder
I dag er der 300 ansatte og de har to primære fabrikker. På den ene fremstiller de primært apparel (kasketter, T-shirts, trøjer, flag m.m.) mens de på den anden har mere traditionel grafisk- og storformatproduktion (bl.a. offset, HP Indigo og Canon inkjet).
Derudover har de omkring 160 printpartnere, som er geografisk fordelt i de førnævnte markeder. Det giver en mulighed for hurtig levering, hvor det er påkrævet. I dag producerer de mellem 60 og 70 procent på egne fabrikker og resten hos partnere. De vil i forbindelse med messen i Danmark både byde sig til overfor tryksagsindkøbere, men også prøve at finde lokale trykpartnere, som kan tage sig af de opgaver, der bedst kan produceres lokalt.
Seriøs on-boarding proces
Hvis man vil være kunde hos Print.com skal man igennem en on-boarding proces, hvor man bliver kontaktet af den lokale print.com repræsentant.
– Vores målgruppe er grafiske specialister, vores såkaldte “frequent flyers”. Dem, der ofte bestiller flyers. Det er bureauer, designere, trykkerier, eventarrangører, standbyggere, skiltemagere, forlag m.m.
– Til dem kan vi tilbyde en meget stor variation i produkter, hvor man selv kan vælge variable, både hvad angår design og materialer, men fx også produktionsmetode. Om ikke ret længe, formentlig før vi når messen i Odense, vil man også kunne vælge, hvor opgaven skal produceres og hvilket transportfirma man ønsker at anvende, siger Luca Barspul
De satser på at tilbyde kunderne maksimal frihed, men kræver også af dem, at de kan deres metier. Derfor bliver alle kontaktet direkte, når de melder sig under deres faner. Så vil en lokal medarbejder forhøre sig om, hvem I er og hvad I ønsker, før der åbnes for sluserne.