Bobst er blevet en software virksomhed

Foto: Bo Wallteg
PUBLICERET: 29 May 2024
OPDATERET: 29 May
Jean-Pascal Bobst ønsker, at vi skal se virksomheden som en softwarevirksomhed.

 

– Vi vil se os selv som en softwarevirksomhed, vi er ikke længere en stål- og maskinvirksomhed, siger Bobsts administrerende direktør, Jean-Pascal Bobst på deres Drupa-pressekonference. Det fik tydeligvis en del til at løfte brynene.

Et eksempel på at de ville præsentere noget andet end at vise maskiner her på Drupa kan ses på virksomhedens stand. Alt, hvad der er tilgængeligt på den maskinelle måde, er en konceptmaskine, ellers er der arbejdsstationer, hvor medarbejderne fortæller om udviklingen inden for bølgepap, falsekarton, fleksible materialer og etiketter.

– Allerede i 2020 sagde jeg, at Bobst ikke vil have maskiner i sin stand på fremtidige messer, og det ser man nu. Alle ved, hvad vi kan på maskinsiden, vi behøver ikke vise det gang på gang, og samtidig er det tvivlsomt ud fra et bæredygtighedssynspunkt at transportere måske et hundrede og halvtreds tons maskiner til messer, han sagde.

Så er der selvfølgelig også et økonomisk aspekt, men det blev ikke taget op på pressemødet.
Fokus er på Bobst Connect, cloud-tjenesten udviklet af Bobst. Via den kan du følge dine kunders printjob ned til mindste detalje.

På messen vises nyheder inden for alle felter. For eksempel siger de, at de er de første i verden, der er Pantone-valideret inden for flexotryk. Inden for farver har de udviklet Tahila trykfarve, som omfatter CMYK, orange, hvid og violet.

Jean Pascal Bobst sluttede med at slå fast, at det går godt for Bobst og pegede for eksempel på hybridpresser, hvor de nu er nummer ét i verden, ifølge jean Pascal, noget der er sket på kun tre år. Han er også lidt ekstra stolt af de cloud-baserede tjenester, de har udviklet inden for etiketfremstilling. – Ikke dårligt for et ingeniørfirma, konkluderede han.

En konceptmaskine er den eneste maskine på Bobst-standen.

De seneste nyheder

– Du har bare kunderne til låns

Zealand Packaging har eksisteret siden 2012, hvor Poul Erik Dahl startede virksomheden som en broker-virksomhed inden for emballageproduktion.
zealand_01

Durst fusionerer med Aleph og skaber en ny tekstilprintergigant

Durst Como er født, skriver Durst Group i en pressemeddelelse, hvor de også fortæller, at et nyt ekspertisecenter for digitalt tekstiltryk vil blive etableret i den italienske by Como.
Andrea Riccardi_media

Bølgepapmarkedet er på vej tilbage til 2019-niveau

En ny rapport med titlen "The Cardboard Packaging Market in Europe by 2030 – Analysis of High-Potential Markets and Competitive Dynamics" er netop blevet udgivet.
corrugated cardboard

Dataline overtager de grafiske aktiviteter fra Dansk Dataservice

Dataline fortsætter sin europæiske vækststrategi med overtagelsen af de grafiske aktiviteter i den danske virksomhed Dansk Dataservice.
dansk data og dataline

Læs videre

Agfa udvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa udvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-model.
AnapurnaCiervo_H2050

Ny beskyttelsesfilm til bilruder – et kæmpe marked

Hexis bedst sælgende lakbeskyttelsesfilm – Bodyfence – kommer i en ny variant til at beskytte forruder.
hexis_01

Kraftfuld skæreteknologi kombineret med automatisering

På FESPA vil Zünd demonstrere en kombination af kraftfuld skæreteknologi, intelligent software og innovative løsninger til automatiseret materialehåndtering.
Henrik_Larsson_Hedblom og Martin_Roed_Nielsen

Oplev fremtiden for robotautomatisering

På FESPA viser Robotfactory et automatiseret skæresystem med to ABB-industrirobotter, der arbejder med et Zünd D3 digitalt skærebord.
Robotfactory_jacob-Hansen