For nylig lancerede Zotefoams, hvad de selv mener er en game changer. Men skal de store producenter af kartonemballage, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle sig truet?
Zotefoams er en stor producent af cellulære materialer. Firmaet, som er britisk, har eksisteret i hundrede år og står bag mange patenter. Nu introducerer de ReZorce, et projekt de udvikler i samarbejde med Refresco. ReZorce er et emballagemateriale baseret på HDPE (High Density Polyethylen), der i første omgang vil blive brugt i drikkevarekartoner. Det er et monomateriale, som derfor er fuldt genanvendeligt.
Ifølge Zotefoams er det nu muligt at fremstille drikkevareemballage af plast, der har samme barriereegenskaber som de laminater, der kendetegner de papbaserede materialer, de foldes på samme måde og føles på samme måde. Desuden kan de påfyldes i samme hastighed og i eksisterende maskiner fra Tetra Pak, Elopak eller SIG Combibloc ude hos mejeriselskaberne med kun en mindre ændring af teknologien til bundsvejsningen.
Teknologien er baseret på “bobler” i plastmaterialet. Under ekstrudering injiceres nitrogen. I øjeblikket kan HDPE-laminater fremstilles i op til ni lag og i en tykkelse, der kun er lidt tykkere end et tilsvarende papmateriale. Det er en teknologi fra Mucell, en virksomhed, som Zoatfoms købte i 2011. Gennem årene er den blevet brugt til at fremstille produkter på mange områder. Nu investerer de i emballage.
Det, der introduceres nu, er derfor en papemballage, der ikke er pap. Materialet er HDPE. Boblerne udgør den barriere, der ifølge Zoatfoams CEO David Stirling er på samme niveau eller endda bedre end papemballage med aluminium og plast. Boblerne giver også mulighed for at bøje materialet, noget der ellers er svært, når det kommer til plastik.
Zotefoams retter sig mod et kæmpe marked. Den årlige globale produktion af drikkekarton siges at være mellem 250 og 300 milliarder enheder. Der er med andre ord et marked at erobre, men vil du udfordre de giganterne på markedet har du brug for kapital. Derfor søger Zotefoams nu samarbejdspartnere, der kan være med til at drive udviklingen fremad.
Siden drikkekarton kom på markedet i midten af det 20. århundrede, er der faktisk ikke sket så meget materialemæssigt, hvilket ikke er ensbetydende med, at der ikke er sket nogen udvikling, men hvis denne løsning skulle lykkes, ville det være et stort gennembrud.
Packnews var til stede under lanceringen. Vi vender tilbage med flere fakta i den nærmeste fremtid.