Epson går i personaliseringssporet

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERET: 24 March 2024
OPDATERET: 24 March
Richard Garp og Kai Olsen fra henholdsvis svenske og norske Epson med UV-nyheden SureColor SC-V1000.

Mindre serier med med mere individuelle tilpasninger, er en klar tendens i den grafiske branche. Epson er med på ‘ beat’et’.

Epson lancerede to nyheder i dette segment hos Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge entry-level bordmodeller.

Hele standen var helliget personalisering under temaet “Personalization Studio”. Der var også mulighed for at tage en virtuel rundtur på standen, for dem der ikke kunne være der i Amsterdam.

– Epson er normalt ikke den første på bolden, men lancerer produkter, når markedet er modent. Jeg har hørt kunder her på messen sige, at de har ventet i ti år på denne type produkter. Personalisering er et spor, som Epson tager mere og mere til sig, siger Richard Garp, Business Account Manager i Sverige for Epsons kommercielle og industrielle printløsninger.

Tekstilhybriden SC-F1000 er udstyret med hvid blæk og kan derfor bruges til at printe selv på mørke tekstiler.
Nå ud til en ny målgruppe

De to nye modeller er SureColor SC-V1000 med UV-LED og SureColor SC-F1000 som er en DTF/DTG-hybrid med samme chassis.

– Begge henvender sig til mindre erfarne kunder, som ikke nødvendigvis uddannet i branchen, siger Richard Garp.

At det er entry-level-modeller gør, at de er prissat lavere end eksempelvis SC-F2100, som mange profilvirksomheder med større volumener bruger.

– Vi har haft stor succes med SC-F2100 i profilbranchen, men med disse nye printere når vi en helt anden målgruppe. De er prissat, så en butik fx kan købe DTF/DTG-maskinen for at printe t-shirts. Det kan også være en intern afdeling hos en større virksomhed, der kan lave sit eget annoncemateriale i stedet for at outsource arbejdet, siger Richard Garp.

– Det gør det muligt for kunder i detailhandlen som fotolaboratorier og små sportsbutikker at printe personlige produkter hurtigt og billigt, tilføjer den norske kollega Kai Olsen.

DTG/DTF-hybriden har hvid blæk og kan printe direkte selv på mørke tekstiler og transferfilm. Det gør det muligt at producere alt fra t-shirts, hættetrøjer, sweatshirts og puder, hvilket gør printeren velegnet til print i butikkerne.

Mest opmærksomhed til DTO-printer

Den model, der måske vakte mest opmærksomhed på messen, var SureColor SC-V1000 UV-LED flatbed til print op til A4-format. V1000 er en DTO (Direct-to-Object) printer og har Epsons SureColor-teknologi. Den kan printe på materialer op til 70 millimeter, herunder akryl, polycarbonat, PVC, aluminium, metal, polyester, skærebrætter, styren, træ og sten. Printeren har et integreret blækholdesystem med seks farver, CMYK og hvid samt lak.

– Det er en automatiseret maskine, der kræver meget lidt vedligeholdelse og den udsender næsten ingen lugt. Derudover har den blæk i poser i stedet for patroner, hvilket er en mere miljøvenlig løsning siger Kai Olsen.

Den kan bruges til at printe alt fra golfbolde og mobiltelefoncovers til gaveartikler med firmalogoer i mindre serier.

– Det er et meget interessant segment, som er nyt for os, men som vi tror meget på, slutter Richard Garp.

Læs videre

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Markant hastighedsforbedring på nye swissQprintere

Swissqprint lancerer nu en ny og fuldstændig redesignet generation af sine UV-LED flatbed-printere i Nyala- og Impala-serien.
swiss_01

Nyt online-kursus i interiør dekoration

Folieproducenten CoverStyl i Luxembourg har lanceret et kursusforløb med fem timers online undervisning.
CoverStyl E-Learning

Roland DG lancerer nyt flagskib i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64” øko-solvent inkjetprinter der med forskudt printhoved-design og finere dråbestruktur leverer både højere densitet og hastighed.
XP-640_Printer

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3