Epson går i personaliseringssporet

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERET: 24 March 2024
OPDATERET: 24 March
Richard Garp og Kai Olsen fra henholdsvis svenske og norske Epson med UV-nyheden SureColor SC-V1000.

Mindre serier med med mere individuelle tilpasninger, er en klar tendens i den grafiske branche. Epson er med på ‘ beat’et’.

Epson lancerede to nyheder i dette segment hos Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge entry-level bordmodeller.

Hele standen var helliget personalisering under temaet “Personalization Studio”. Der var også mulighed for at tage en virtuel rundtur på standen, for dem der ikke kunne være der i Amsterdam.

– Epson er normalt ikke den første på bolden, men lancerer produkter, når markedet er modent. Jeg har hørt kunder her på messen sige, at de har ventet i ti år på denne type produkter. Personalisering er et spor, som Epson tager mere og mere til sig, siger Richard Garp, Business Account Manager i Sverige for Epsons kommercielle og industrielle printløsninger.

Tekstilhybriden SC-F1000 er udstyret med hvid blæk og kan derfor bruges til at printe selv på mørke tekstiler.
Nå ud til en ny målgruppe

De to nye modeller er SureColor SC-V1000 med UV-LED og SureColor SC-F1000 som er en DTF/DTG-hybrid med samme chassis.

– Begge henvender sig til mindre erfarne kunder, som ikke nødvendigvis uddannet i branchen, siger Richard Garp.

At det er entry-level-modeller gør, at de er prissat lavere end eksempelvis SC-F2100, som mange profilvirksomheder med større volumener bruger.

– Vi har haft stor succes med SC-F2100 i profilbranchen, men med disse nye printere når vi en helt anden målgruppe. De er prissat, så en butik fx kan købe DTF/DTG-maskinen for at printe t-shirts. Det kan også være en intern afdeling hos en større virksomhed, der kan lave sit eget annoncemateriale i stedet for at outsource arbejdet, siger Richard Garp.

– Det gør det muligt for kunder i detailhandlen som fotolaboratorier og små sportsbutikker at printe personlige produkter hurtigt og billigt, tilføjer den norske kollega Kai Olsen.

DTG/DTF-hybriden har hvid blæk og kan printe direkte selv på mørke tekstiler og transferfilm. Det gør det muligt at producere alt fra t-shirts, hættetrøjer, sweatshirts og puder, hvilket gør printeren velegnet til print i butikkerne.

Mest opmærksomhed til DTO-printer

Den model, der måske vakte mest opmærksomhed på messen, var SureColor SC-V1000 UV-LED flatbed til print op til A4-format. V1000 er en DTO (Direct-to-Object) printer og har Epsons SureColor-teknologi. Den kan printe på materialer op til 70 millimeter, herunder akryl, polycarbonat, PVC, aluminium, metal, polyester, skærebrætter, styren, træ og sten. Printeren har et integreret blækholdesystem med seks farver, CMYK og hvid samt lak.

– Det er en automatiseret maskine, der kræver meget lidt vedligeholdelse og den udsender næsten ingen lugt. Derudover har den blæk i poser i stedet for patroner, hvilket er en mere miljøvenlig løsning siger Kai Olsen.

Den kan bruges til at printe alt fra golfbolde og mobiltelefoncovers til gaveartikler med firmalogoer i mindre serier.

– Det er et meget interessant segment, som er nyt for os, men som vi tror meget på, slutter Richard Garp.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

Med stor modularitet giver Zünd det, kunderne har brug for

Zünd viste, med bare to maskiner, spændet i mulighederne med deres skære- og fræseudstyr.
Screenshot
Med stor modularitet giver Zünd det, kunderne har brug for