Mere digitalisering og bæredygtighed med Smart Factory

PUBLICERET: 29 February 2024
OPDATERET: 29 February
Pressefoto.

Müller Martinis Smart Factory er et bud på mere bæredygtighed i trykkeribranchen – ikke kun ved at reducere CO2-udledningen markant, men også ved at drive den digitale transformation.

Ifølge en beregning fra det tyske Bundesverband Druck und Medien (Den tyske pendant til GRAKOM) udgør CO2-emissionerne fra alle trykte produkter produceret i Tyskland mindre end én procent af landets årlige CO2-udledning. Men Müller Martini ønsker at tage ansvar for printprodukternes bæredygtighed og yde et væsentligt bidrag til at reducere CO2-aftrykket yderligere.

Müller Martini fokuserer på tre centrale operationelle områder, hvor en direkte påvirkning kan opnås: integration af datastyrede beslutninger i produktionen, optimal udnyttelse af maskiner i driften og realisering af bæredygtige forretningsmodeller for kunderne.

I betragtning af den lange levetid for Müller Martinis robuste maskiner ligger det største potentiale for optimering i at reducere papirforbruget, da det er her, en stor del af CO2-aftrykket genereres. Müller Martinis Smart Factory, som kan producere individualiserede printprodukter i et oplag på én uden opsætningstider og opstartsspild, er i tråd med bæredygtighedsånden.

Fordelene ved on-demand-produktion er indlysende i denne sammenhæng, især i forbindelse med digitale printsystemer (web- og sheetfed). Oplaget er præcist afstemt efter efterspørgslen – kun det solgte bliver trykt – alt andet produceres slet ikke.

Finishing 4.0

Den nuværende transformation af den grafiske industri kræver fleksible efterbehandlingsløsninger med korte, automatiserede omstillingsprocesser og minimalt spild. Det er her, Muller Martinis Finishing 4.0 udviklingsstrategi kommer ind i billedet. Ingen eller kun minimale justeringer er nødvendige ved jobskifte. Denne opsætningssupport sparer tid og minimerer spild ved opstart.

Merværdien ved Finishing 4.0 er også synlig i energi- og ressourceeffektivitet. On-demand-produktion sparer betydelige mængder papir, farve, opløsningsmidler samt vand og energi, som tilsammen tegner sig for mere end 95 procent af et printprodukts CO2-aftryk.

Produktionen under kontrol

For at forbinde de enkelte systemer med hinanden i et netværk, er det nødvendigt med et omfattende workflow-system, der forbinder alle arbejdstrinene – fra ordreaccept til forsendelse. I dag kan Connex-arbejdsgangen fra Müller Martini kortlægge en bred vifte af produktionsscenarier, såsom print-on-demand eller book-of-one. Connex workflow er hjertet i Smart Factory, hvor der ikke er nogen out-of-the-box løsninger.

– Hvert workflow skal være perfekt skræddersyet til den enkelte virksomhed for at implementere den digitale transformation i praksis, siger Adrian Mayr, Head of Product Management hos Müller Martini.

Connex workflow sikrer forbindelsen mellem organisationsniveauet (MES/MIS) og produktionsniveauet. Det gør det muligt at spore produktionsfeedback helt ned til det enkelte produkt i realtid. Smart optimering af produktionen muliggør yderligere reduktioner i omstillingsarbejde og papirspild, hvilket igen bidrager til effektivitet og bæredygtighed. Müller Martinis tilgang i denne sammenhæng er baseret på princippet om “første eksemplar skal kunne sælges.”

At drive den digitale transformation

– De fleste af vores systemer er forberedt til fremtidig udvidelse med komponenter til forarbejdning af digitalt trykte produkter. Det gælder samlehæftere såvel som limbindere og hardcover-systemer, siger Adrian Mayr. I praksis betyder det, at installerede systemer kan opgraderes i marken for at imødekomme de aktuelle markedskrav. Fx kan en eksisterende samlehæfter opgraderes med en digital mulighed, og dermed bruges til digitalt ark-fremført såvel som rullebaseret print eller en kombination heraf.

Muller Martini vil demonstrere, hvordan dette fungerer fra den 28. maj på drupa-standen 1B50 og ved “touchpoint sustainability” i hal 14.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Vikiallo indgår nyt samarbejde

Via 3M, har vikiallo indgået et samarbejdet med firmaet William Smith (WS) i England.
3M-DiNoc_01
Vikiallo indgår nyt samarbejde

Ricoh øger driftskapaciteten på populær printerserie

Ricoh lancerer en opgradering til Ricoh Pro C5400, der giver højere kapacitet og forbedret driftseffektivitet samt øget brugervenlighed.
RICOH_ProC5400
Ricoh øger driftskapaciteten på populær printerserie

Effektiv etikettering med robotter

Sidel lancerer CoboREEL, en automatiseret løsning til ilægning af etiketruller.
CoboREEL_3x
Effektiv etikettering med robotter

Ny B2-inkjet printer fra Konica Minolta

Konica Minolta introducerer den nye B2-inkjetprinter AccurioJet 30000 HS-UV, som afløseren for KM-1e-serien.
AccurioJet-30000
Ny B2-inkjet printer fra Konica Minolta