Esben Mols Kabell: Nu accelererer vi igen!

PUBLICERET: 22 February 2024
OPDATERET: 22 February
Pressefoto.

Der har måske været lidt stille omkring Scandinavian Print Group på det seneste. Det er der en forklaring på – og det kommer til at ændre sig!

For halvandet år siden bragte vi et interview med Esben Mols Kabell i Sign Print & Pack, hvor vi spurgte, om toppen var nået. Indtil da var det kun gået frem for Scandinavian Print Group (SPG). Det var ikke et synspunkt han abonnerede på, og det irriterer ham faktisk lidt i dag, at det efterfølgende regnskab viste et fald i omsætningen, om end bundlinjen var nogenlunde den samme.
– Men giv mig et år eller to, så kommer vi stærkt igen, siger han, da jeg møder ham denne februardag.

Nye opkøb på vej

Stilheden har også været slående, når det gælder opkøb af andre virksomheder. Ikke fordi det er noget de normalt skilter ret meget med, men Esben bekræfter, at det har forholdt sig sådan og siger:

– Det sidste store opkøb var Cool Gray, men det forgangne år har været præget af, at vores ejere har overvejet et videresalg af SPG. Det er nu skrinlagt og vi er klar til at accelererer igen. Vi fortsætter med at have vores fokus på Danmark og Sverige og vil i stigende grad også kigge mod det Nordtyske, specielt området fra Hamborg og op til grænsen. Det ligger godt i forhold til vores logistiklinje mellem Aarhus og Stettin (Polen).

Esben Mols Kabell forklarer også, at det ikke er i konflikt med deres tyske moderselskab, at de etablerer sig i Tyskland. Onlineprinters har en meget stringent produktion med standardvarer og kan derfor ikke opkøbe på samme måde som SPG. SPG køber typisk en virksomhed og nedlægger deres produktionsapparat, men beholder det lokale salgskontor og det brand de måtte have opbygget. Dermed kan de fortsætte med at levere alle de produkter de plejer at levere, også specialordre, men nu fra SPG’s produktionsfaciliteter i Aarhus eller Polen.

For kort tid siden kunne man læse i det svenske medie Branchkol, at LaserTryck.se i Sverige har ansat otte medarbejdere fra det konkursramte Brandfactory (svensk afd.). Om det siger Esben:

– Vi havde holdt øje med dem som et interessant bidrag til vores organisation i Sverige. Nu gik de konkurs og så slap vi for at skulle købe deres produktionsfaciliteter. I stedet kunne vi ansætte en gruppe kompetente sælgere og projektledere. Det bliver, blandt andet, godt for vores aktiviteter i Sverige, hvor vi også er på udkig efter nogle nye lokaler som kan rumme de udvidelser vi planlægger.

Udfordring med et faldende marked og en stigende effektivitet

En af Esben Mols Kabells kæpheste er kapacitetsudnyttelse og som langt hen ad vejen grundlaget for SPG’s succes. Men i et faldende marked, hvor maskinerne samtidig bliver hurtigere og mere effektive er det en udfordring af skaffe produktion nok, og samtidig forrente det fornuftigt.

Det skabte et ramaskrig da Esben for 6-7 år siden, i forbindelse med et seminar arrangeret af Lis Lykke og undertegnede, forudsagde, at der om 10 år kun ville være 20 trykkerier tilbage i Danmark. Trykkerier forstået som virksomheder med tryk som hovedformål og et produktionsapparat, der matcher de almindelige trykbehov.

Forudsigelsen er baseret på den antagelse, at med et moderne produktionsapparat er der ikke brug for flere end 20 trykkerier. Tyve effektivt udnyttede produktionsfaciliteter kan fint klare den efterspurgte omsætning i Danmark forklarer Esben Mols Kabell og spørger retorisk, om vi reelt ikke er ved at være nede på de 20 enheder, han forudsagde der ville være tilbage?

Som eksempel for effektiviseringen fortæller han, at de i oktober udskiftede den ene af deres fire HP Indigo 12K med den nye HP Indigo 100K, som har flere skuffer til forskellige papirkvaliteter og er omkring 35% hurtigere end forgængeren.

Udfordringen med den hele tiden pressede kapacitetsudnyttelse rammer selvfølgelig også SPG og det er blandt andet i det lys, at de nu igen er ude på jagtmarkerne efter yderligere omsætning.

Drupa, Landa og AI

Hvad skal du se på Drupa?

– Vi skal helt sikkert kigge nærmere på mulighederne for effektivisering i efterbehandlingen. Desværre er der én udbyder, der har sat sig tungt på de mere industrielle løsninger. Det afspejler sig i priserne, så vi er ude efter at se, om der ikke skulle være nogle interessante alternativer.

Derudover nævner han digitalprint som et område, hvor der kommer til at ske meget. Især tror han, at vi vil se et række nye digitale løsninger i B2-formatet, både som toner- og inkjet-teknologi. Esben fortæller, at han har afsat en hel uge til Drupa.

Hvad blev der egentlig af jeres plan om at købe en Landa-trykmaskine?

– Det var i 2016 vi købte os ind i projektet, og jeg tror vi forlod det igen efter et par år, så jeg er på ingen måde opdateret på, hvor de står i dag. Men dels havde vi ikke tid til at vente på, at maskinen blev færdigudviklet, og dels havde de nogle tekniske udfordringer, som jeg simpelthen ikke forstod de kunne have. Derudover holdt de økonomimål, vi var stillet i udsigt, ikke. Derfor forlod vi projektet igen og investerede i nogle HP-maskiner, som indtil nu har indfriet vores forventninger.

Kommer AI (kunstig intelligens) til at spille en rolle for jer?

– Det gør det allerede. Vores udviklingsafdeling bruger AI til at udvikle kode til vores IT-systemer og gradvist vil vi formentlig se det anvendt overfor vores kunder. AI er også godt allerede integreret flere steder i vores prepress. Det næste skridt er nok i kundeservice og i nogle de andre services vi tilbyder, fx grafisk arbejde.
På det lidt overordnede plan kan AI måske betyde et boost for trykt markedsføring. I dag består udgifterne til en tryksag hovedsageligt af design og indholdsgenerering. Tryk udgør måske 10-20% af den samlede omkostning. Hvis AI kan være med til at reducere udgifterne til indhold og design, bliver det måske mere attraktivt at lave trykt markedsføring i fremtiden. Man har da lov at håbe, slutter Esben Mols Kabell.

Læs videre

Express oplever stor vækst i et vigende marked

Side 2020 har Express A/S øget deres omsætning med 60% og holdt fast i et solidt overskud.
Express_2024

Dantryk køber Dathoprint og Bording Link

Dantryk i Hurup forfølger deres strategi med at skabe sig bredere og stærkere fundament. Der er sket ved dels at købe Dathoprint i Aars, dels Bording Link som ligger i Vivild.
dantryk_01

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

Degn Grafisk investerer i teknologi og miljø

Degn Grafisk har, som nogle af de først i Danmark, investeret i en Canon imagePRESS V1350. Og den kommer til at arbejde hårdt.
Degn_01

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm