I den lille by Kattarp, godt en kilometer nord for Helsingborg, lige ovre på den anden side af sundet, sker der noget mærkeligt. På en idyllisk gård bygges en helt ny etiketproducerende virksomhed, helt fra bunden, og der investeres store penge.
NicEtikett er en unik satsning, der, ifølge dem selv, vil ryste etiketmarkedet. Selv kan de godt lide at se sig selv som et alternativ til de store, mere upersonlige etiketgiganter, som konsolideringerne har skabt. Der er rutine bag investeringen.
Tre tusinde to hundrede kvadratmeter lokaler er ved at blive ombygget til et supermoderne trykkeri. Ejendommen omfatter femten tusinde kvadratmeter jord og mere end to hundrede æble- og pæretræer skaber en atmosfære, som kunderne forhåbentlig værdsætter.
I en årrække har konsolideringen i den svenske, og for den sags skyld hele det nordiske, etiketindustri været mærkbar, og i dag er det en række større konstellationer, der dominerer markedet. Det giver åbninger for dem, der ønsker at være den mere fleksible, hurtige og måske mere personlige en mulighed. Det er i hvert fald tanken bag NicEtikett.
Rutine
Det er ikke en uerfaren person, der står bag forehavendet. Sten-Inge Fredin grundlagde og drev i mange år Scandstick i Helsingborg, en førende producent af laminater til etiketindustrien. For et par år siden solgte han forretningen til brasilianske Beontag, hvor sønnen Niclas Fredin var administrerende direktør. Efter nogle diskussioner om, hvordan Beontag ville udvikle sig mod nye markeder, besluttede Niclas at træde ud af forretningen.
Det er mildest talt usædvanligt, at et helt nyt labeltrykkeri af denne størrelse etableres fra bunden. Det kræver kapital, know-how og tro på fremtiden, og det gælder for NicEtikett. Indtil videre har de investeret omkring hundrede millioner svenske kroner (ca. 66 millioner danske), og det stopper ikke der. Interessant nok er det med egen kapital, ingen banklån er involveret.
Det bedste der kan købes
– Vi har investeret i den allernyeste teknologi. Siden oktober har vi produceret med to Mark Andy Performance Series P7’ere med en banebredde på 508 mm, siger Sten-Inge Fredin.
Man kunne tro, at den nuværende økonomi ville give anledning til en vis bekymring for Sten-Inge Fredin, men han er rolig og følger mottoet om, at ’det ordner sig’.
– Vi skaber vores egne muligheder. Jeg har været partner i nok labelvirksomheder til at vide, hvad der skal til for at starte en virksomhed. Hvis vi kun får kompetent personale, burde det ikke være et problem med vores maskineri, og vi har indtil videre noteret en stor interesse for at arbejde hos os.