I den kommende tid vil vi kigge nærmere på, hvordan kunstig intelligens (AI) er implementeret i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hvad kan det, hvilket behov udfylder det samt hvilke muligheder og udfordringer åbner det på den lange bane.
Vi er startet hos Heidelberg, som er mest kendt for deres trykmaskiner, men også står bag udviklingen af software til både prepress-, inpress- og postpress-løsninger, for at høre om deres AI-implementeringer og erfaringer. Direktør for Heidelberg Nordic, Jens Cronval, tager imod sammen med produktspecialisterne Brian Hansen og Poul Breindal.
Drømmen om den betjeningsfri trykmaskine
– AI benyttes allerede i vid udstrækning i Heidelbergs maskiner. I bestræbelserne på at automatisere maskinerne og nedsætte omstillingstiden, samt den tid det tager at afvikle produktionen, spiller kunstig intelligens en yderst vigtig rolle, som kun vil vokse herfra. Visionen er, at vi en dag står med en trykmaskine, som stort set kan betjenes med en on/off knap, siger Poul Breindal.
Allerede under Drupa 2016 lancerede Heidelberg det såkaldte ”Push-to-Stop” koncept som betyder at trykmaskinerne kan afvikle op til 50 jobs automatisk. Konceptet går ud på, at trykjobs i samme papirkvalitet og format produceres og afvikles helt automatisk. Det eneste trykkeren skal sørge for, er at der er trykplader klar i kassetterne og papir klar i ilæggeren. I stedet for at starte de enkelte elementer i jobomstillings-processerne manuelt via betjeningspanelet, skal trykkeren aktivt stoppe maskinen, hvis han ønsker det = Push-to-Stop. Men et er at have et regelsæt, der kan implementeres på en række ensartede opgaver. Noget andet er, at lade maskinen selv tage stilling til, hvordan opgaverne skal udføres, hvilket vil kræve AI-baserede løsninger.
Big data indsamles gennem skyen
Brian Hansen forklarer, at der skal to ting til for at man kan arbejde med AI. Den ene er digitaliseringen af det grafiske udstyr. I dag er en Heidelberg trykmaskine udstyret med hundredvis af sensorer, som hver især fortæller noget om maskinens eller forbrugsmaterialernes tilstand og kvalitet. Det skal simpelthen være muligt at analysere maskinens effektivitet under produktionen, forbruget og resultatet. Den anden forudsætning er indsamlingen af al den information, som maskinen genererer – big data – som skal danne grundlag for de beslutninger som AI skal træffe. Det sker via Heidelbergs Customer Portal, som er en cloud-baserede kundeplatform. Hver dag samles tusindvis af informationer fra produktionsudstyr i hele verden. Datamønstre identificeres og deres effekt på produktionsresultatet læres.
Hvor ses AI i dag hos Heidelberg?
Blandt de vigtigste AI-støttede funktioner hos Heidelberg i dag er ’den virtuelle trykker-assistent’ PAT (Performance Advisor Technology). PAT softwaren analyserer kontinuerligt produktionshastighed, omstillingstid og kvalitet og kommer med forslag til relevante forbedringer i form af eksempelvis luftjusteringer, valsejustering, optimering af afvaskeprogrammer, ændret brug af forbrugsvarer, operatørtræning m.m. Systemet er selvlærende i den forstand at PAT selv holder øje med effekten når de foreslåede ændringer er foretaget. Derved optimeres hele processen kontinuerligt. Brian Hansen tilføjer, at de løbende arbejder på at tilføje nye funktioner til PAT, så de med tiden også vil kunne håndtere ghosting, dublering og meget andet via AI.
Intellistart 3 softwaren kigger på det nuværende job i maskinen og sammenholder det med det næste job i køen og definerer så alle de nødvendige trin til jobskiftet uden nogen operatørindblanding. Intellistart 3 genererer automatisk de nødvendige trin til det intelligente jobskifte i form af en dynamisk og procesorienteret liste. Det giver et effektivt og hurtigt jobskifte uden nedetider og operatørindblanding.
Color Assistant Pro softwaren vil i kombination med Heidelbergs Inpress Control (inline farvestyring) automatisk justere farvezoneåbninger i forhold til den indlæste farve-kurve. Når jobbet kører, evaluerer Color Assistant Pro alle farvezone-ændringer som trykkeren eller Inpress Control foretager for at få et OK ark i forhold til den oprindelige CIP4 farveprofil. Ændringerne bruges til at korrigere den relevante farvekurve under hensyntagen til farve- og papirkvalitet. Dermed opnås korrekt farvedækning endnu hurtigere næste gang den givne papirkvalitet er i maskinen.
Hvad giver det brugerne?
– Det siger sig selv, at det giver en hurtigere omstilling og mindre makulatur. Fx vil den omstillingstid en operatør bruger på manuelt at skifte mellem to jobs kunne ændres fra tre minutter til tre sekunder. Har du 20 jobs på en dag er det knap en times ekstra produktionstid. Det har vi masser af data der kan dokumentere, siger Brian Hansen og viser mig et uddrag fra en præsentation han for nylig viste en kunde.
Men nok så vigtigt handler det om at imødegå det problem, at der bliver færre og færre som kan betjene en traditionel grafisk maskinpark. Ikke bare trykmaskiner, men også alt det andet udstyr. – Det problem hører vi om hele tiden, uanset hvor i verden vi er. Så automatisering og effektivisering baseret på AI er et værktøj til overlevelse, siger Brian Hansen.
– I øjeblikket arbejder vi på et værktøj som har fået udviklingsnavnet ’Pathfinder’. Det er et værktøj, der kan planlægge hele produktionen ud fra alle de givne data og tilrettelægge et bud på den mest optimale produktionsplan. Den vil formentlig blive vist på DRUPA. Derudover arbejder vi intenst på at sprede de AI-baserede værktøjer ud til også at omfatte både pre- og postpress-funktioner og udstyr.
Udfordringer og muligheder
Jens Cronval tilføjer: – at AI allerede er en uundgåelig del af vores hverdag. Det kommer til at fylde rigtig meget på DRUPA og Heidelberg vil være helt fremme i forreste række. Den skepsis, som mange har, er ofte baseret på, at vi ikke ved nok om det. Heidelbergs udviklingsafdeling har heldigvis arbejdet med AI gennem mange år, og har ikke bare implementeret nogle fantastiske løsninger i vores trykmaskine-software, men bruger det også aktivt i udviklingen af software til både at tjekke kvaliteten af al den kode der produceres og ikke mindst til at tjekke for sikkerhedslækager. Så jeg tror på, at Heidelberg er supergodt rustet til en fremtid med AI og at kunderne kan føle sig trygge i vores selskab.