– Undlad at bruge ordet bæredygtig i din markedsføring

PUBLICERET: 2 October 2023
OPDATERET: 2 October

Så enkelt er budskabet fra både Forbrugerombudsmanden og Carsten Bøg, som er direktør for ESG og bæredygtig udvikling i brancheorganisationen GRAKOM.

Der er en stor opbakning til, at anprisninger om bæredygtighed samt klima- og miljøbevidsthed skal underbygges af dokumentation, fortæller Carsten Bøg, som i mange år har været bannerfører for forskellige klima- og miljømærker. Netop mærker som fx Svanen, Blomsten, FSC og klimaberegningssystemet ClimateCalc har da også vundet stor udbredelse i GRAKOMs medlemskreds, når det kommer til dokumentation af miljø- og klimaanprisninger. Alligevel oplever han, at flere bliver overrasket over, hvor nidkært anprisninger, hvor begrebet bæredygtighed indgår i markedsføring, skal følges til dørs af et betydeligt ”tungere” dokumentationsarbejde, hvis man ikke skal have ørerne i maskinen. Han siger:

Carsten Bøg, direktør for ESG og bæredygtig udvikling i brancheorganisationen GRAKOM. Foto: GRAKOM.

– Selv om jeg oplever forståelse hos virksomhederne, når vi siger, at tiltag, som fx affaldssortering og energibesparelser alene er langt fra skiven, når det kommer til at anprise produktet som bæredygtigt, så oplever jeg både en vis forbavselse og måske også lidt resignation, når vi fortæller hvad der egentlig skal til for at kunne bruge bæredygtighed i markedsføringen.
Her gælder det nemlig at en række forhold som menneske- og arbejdstagerrettigheder samt andre virksomhedsforhold skal være vurderet og dokumenteret, ligesom der skal foregå en række kontinuerlige og udviklende aktiviteter i virksomheden med henblik på forbedringer. Den alt overvejende pointe er at tilstande ”Bæredygtigt” ikke findes. Der altid ligger en forbedringsmulighed bag det næste hjørne. Så hvis tanken overhovedet falder på brug af begrebet ”bæredygtighed”, så skal min anbefaling være at bruge begrebet relativt så aktiviteter, som at minimere sit energiforbrug eller reducere sit spild, er en del af processen mod et mere ”bæredygtigt” produkt.

Virksomheder har følt sig presset af at ”bæredygtig” bruges i flæng og i den grad er blevet udvandet. I sin oprindelige betydning, som beskrevet i Brundtland-rapporten, betyder det, at bæredygtig udvikling defineres som en udvikling, der opfylder nutidens behov uden at kompromittere fremtidige generationers evne til at opfylde deres behov. Det er ret skrappe krav og kræver blandt andet et grundigt kendskab til hele produktkæden for alle parametre indenfor bæredygtighed.

– Det er omfattende og særdeles krævende at dokumentere og derfor er anbefalingen, at man lader være med at anprise sit produkt som bæredygtigt. I øvrigt kan jeg anbefale dykke lidt mere ned i begrebet bæredygtighed i ”Når kunden spørger til bæredygtighed” som findes på grakom.dk, siger Carsten Bøg.

Nyt EU-direktiv om ”grønne anprisninger”

Carsten Bøg fortæller, at EU arbejder med et nyt direktiv, der hedder Green Claims. Det ligger i udkast og er en ret præcis beskrivelse af retningslinjer for markedsføring af ”grønne anprisninger”.

– Jeg må indrømme, at jeg er meget begejstret for det udkast der ligger. Det er både ret instruktivt, og pålægger både EU-kommissionen og medlemslandene at forholde sig til de forskellige klima- og miljømærker. Der lægges i udgangspunktet op til, at kun mærker der medtager hele livscyklus, samt vægter de enkelte forhold i livscyklussen, kan anvendes i fremtiden i EU.

Der er, ifølge EU-kommissionen, flere end 200 aktive miljømærker, der ikke lever op til dette krav. Så Carsten Bøg ser det nye direktiv som en gamechanger. Det bliver, i hvert fald indledningsvis, en ret eksklusiv gruppe, der kan opnå disse certificeringer. Men han er overbevist om, at danske grafiske virksomheder står ret godt stillet i dette billede.

Hør mere på Emballagedagen her.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Dansk virksomhed indtager USA og indgår samarbejde med Disney

Poster & Frame Art Group har på få år skabt en international succes, der bringer dansk design og automatiseret printproduktion til USA.
P&F_01
Dansk virksomhed indtager USA og indgår samarbejde med Disney

Dansk dominans ved World Wrap Masters i Berlin

Filip Sørensen, der vandt det danske mesterskab tidligere i år, fulgte stærkt op i Berlin, hvor han strøg helt til tops som verdens bedste wrapper.
WWM_01
Dansk dominans ved World Wrap Masters i Berlin

Typographic går fra traditionel offsetproduktion til full-service

Fra at være ren underleverandør af offsetproduktion, har Typographic i Nykøbing Mors udviklet sig til en full-service grafisk virksomhed .
typo_01
Typographic går fra traditionel offsetproduktion til full-service