Er du klar til at løfte produktansvaret på emballage?

PUBLICERET: 21 September 2023
OPDATERET: 21 September
Illustration: Jan fra Pixabay.

– Det kommer til at påvirke alle vores emballagemedlemmer samt en stor del af de almindelige grafiske virksomheder, der producerer komplette emballager eller dele hertil, siger Carsten Bøg, direktør for ESG og bæredygtig udvikling i brancheorganisationen GRAKOM.

Det udvidede produktansvar for emballage er lidt af et paradigmeskift, som lægger ansvaret for den efterfølgende håndtering af den brugte emballage over på den virksomhed der bringer emballage på markedet. Det sker, kort fortalt, ved at kræve, at virksomheden fremover skal indberette en række oplysninger om emballagen sammensætning til en såkaldt godkendt kollektiv ordning. Disse informationer vil så vil så blive anvendt til afregning af omkostninger differentieret i forhold til sammensætningen af emballage såsom karton, plast, glas, metal m.fl. Det er, ifølge Carsten Bøg, påfylderen der har ansvaret for at indberette data, men da påfylderen typisk benytter sig af underleverandører (emballagevirksomheder og andre grafiske producenter) vil behovet for information række bagud i værdikæden.

Carsten Bøg, direktør for ESG og bæredygtig udvikling i brancheorganisationen GRAKOM. Foto: GRAKOM.
Den største udfordring

Det betyder, at køberne af emballage vil komme og kræve dokumentation for emballagesammensætning samt genbrugelighed, genindvindingsmulighed og hvad der ikke kan genindvindes. Carsten Bøg siger:

– Den største udfordring, vi står over for, er at forstå, at dette kommer til at berøre alle. Det kan godt være, at du ikke selv står som ansvarlig for at sende emballage ud i markedet, men det vil flere af dine kunder gøre ¬– og data om emballagen får de fra dig.
Så vores medlemmer vil gøre sig selv en stor tjeneste ved at begynde at forberede sig på dette., så de er klar i slutningen af marts 2024, når emballagekøberne kommer og skal bruge data. Det bliver næsten med garanti i sidste øjeblik at det sker, og så er det godt at være forberedt.

GRAKOM tilbyder assistance

Carsten Bøg fortæller, at GRAKOM er ved at udvikle nogle værktøjer, der giver mulighed for at registrere de nødvendige data omkring emballageprodukter. Tanken er, at de på sigt, kan integreres i ordresystemerne.

– Vi har relativ lang erfaring i opbygning af registreringssystemer med miljøfokus (Svanen og ClimateCalc fx), så vi kan forholdsvis hurtigt klæde vores medlemmer på. Men et er have systemet, noget andet er at bruge det, siger Carsten Bøg, som mener at branchen er godt stillet i forhold til mange andre brancher.

Han understreger, at det som så meget andet, vil trække tænder ud i starten. Det vil koste tid og dermed penge. Han tror også, at vi skal være forberedt på, at selvom afgiften rammer påfylderen, så vil den sive bagud i værdikæden og blive en del af prisberegningen og dermed også kunne mærkes hos emballageproducenterne.

Emballagedagen

Emballagedagen er nært forestående (5. oktober) og her vil det udvidede produktansvar på emballage fylde en del. Carsten Bøg forklarer:

– Vi har valgt at kigge på baggrunden for de økonomiske og juridiske forpligtelser som Miljøstyrelsen vil redegøre for. Så lægger vi op til en hjælp-til-selvhjælps-diskussion, hvor designet af emballagen kan spille en afgørende rolle og endelig ser vi på, hvordan en af landets store emballageproducenter, Laursen Grafisk, arbejder med miljø- og klimaoptimeret emballage i produktionsprocessen og hvordan de håndterer kunde- og dokumentationskrav.

Du kan læse mere om Emballagedagen her.

Læs videre

Fusion resulterer i dansk produktion med lokal identitet

Fusionen mellem V1 Printcompany og Bannerkompagniet ApS er fra juni 2024 en realitet.
Lasse Kahr og Morten Frtiz

Vikiallo støtter ECO Interior Award

Interiør-dekoration bliver nævnt stadigt oftere som et nyt område med et stort forretningspotentiale. Derfor afholder Sign Print & Pack-messen en interiør design-konkurrence.
vikiallo-design_01

Nyt tilbud til professionelle grafiske indkøbere

Print.com er et nyt online tilbud til professionelle grafiske indkøbere i Danmark.
printcom

Egotag investerer i yderligere to Colorado'er

Egotag Skilte & Reklame i Hjørring har benyttet Drupa-messen til at købe to nye Colorado’er i M-serien.
egoitag_drupa

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01