Der blev budt på masser af spændende løsninger for etiketbranchen på dette års Labelexpo. Vi har samlet tre af dem i denne artikel, hvor vi kigger ind hos ECO3, Synthogra og Glunz & Jensen.
Total prepress-løsning til flexotrykkerierne
ECO3 var for første gang med på Labelexpo. De vil give flexotrykkerierne en total prepress-løsning med fokus på både kvalitet og miljø.
ECO3 er som bekendt det tidligere Agfa Offset Solution, som er blevet solgt til Aurelius Group og nu optræder som selvstændigt selskab. Rainer Kirschke, CCO3’s Marketing Manager Newspaper & Flexo, forklarer deres indtræden på flexo-markedet således:
– Vi har mange års erfaring i fremstilling af prepresss-løsninger til offsetbranchen, og vi ser det ikke som en meget anderledes teknologi. Vores erfaringer med RIP-teknologi, udskydninger, raster, workflow, fremkalder-processser m.v. giver os et solidt grundlag, som vi kan lade vores kunder stå på.
Første fokusområde inden for flexo er etiketbranchen. Nordisk slagschef, Kenneth Rasmussen, siger:
– Vi skal starte et sted og etiketbrabnchen giver god mening af flere grunde. Dels er det et vækstmarked, og sådan et marked vil vi gerne være en del af. Derudover, så er der faktisk en del flexotrykkerier, der får fremstillet deres plader eksternt. Her ser vi en mulighed for at hjælpe dem i gang med in-house produktion. Det vil både give kortere leveringstider og mulighed for at holde mere af omsætningen internt.
Flere nyskabelser
ECO3 har, som flere andre, valgt at deres software-løsning er abonnementsbaseret. Man køber en ret til at bruge, og skal ikke investere up-front.
På raster-teknologien kan de tilbyde Spir@l-raster, som skulle give bedre højlys og skygge tegning, samt blødere overgange i mellemtonerne. En teknologi, som har vundet noget indpas i avis- og magasinverdenen.
Filmen de fremstiller til eksponering af plader er uden fremkaldning. Før flexopladerne eksponeres lamineres reprofilmen over på pladen for at minimere oxydering. Når pladen er eksponeret, fremkaldes den med vand, som ifølge Rainer Kirschke er fremtiden, når vi taler bæredygtighed.
Folie baseret på brugt fritureolie
I 12 år har Nanette Thomas og hendes firma Synthogra udfordret etiketbranchen med udvikling af nye materialer og nye muligheder. På Labelexpo viste de blandt andet en folie fremstillet af 70% brugt fritureolie.
Synthogra fremstiller syntetisk papir og folier, der er vandafvisende. Det startede med, at hun udviklede et helt nyt syntetisk papir, som var langt mere trykegnet og ikke sled klicheerne nær så hurtigt, som det traditionelle syntetiske papir. Et problem hun opdagede i sin tidligere kontakt med etikettrykkerierne. Siden har de udviklet en række forskellige syntetiske papirer og folier, og blandt andet presset på for, at etikettrykkerierne skulle være mere åbne for produktion af fleksible emballager, som faktisk passer godt ind i deres produktion.
Show – don’t tell
På messen havde de lavet et samarbejde med Flint Group, Nilpeter, GFW, XSYS og Print2Pack. Her blev deres folie, Syn-Bopp Transparent (den med 70% brugt fritureolie) trykt, lamineret (Med Syn-Bopp Matt), fyldt og samlet til en lille slikpose med Opera Mints som alle de medvirkende uddelte på deres stande. En effektiv måde til at vise, at noget der består af et 70% affaldsprodukt fint kan genbruges i et fødevaregodkendt kvalitetsprodukt.
Bæredygtighed spiller en stor rolle for Synthogra, som fx aldrig ville anvende fødevareprodukter til produktion af deres materialer. Men hun er lidt forstyrret over den megen fokus på papir og pap som alternativ til plast, da det langtfra altid er den mest bæredygtige løsning.
– Vi ser eksempler på, at firmaer fravælger plast for at introducere fx papir. Men i nogle tilfælde skal der meget papirmateriale til at opnå denne samme effekt eller spildet af fx fødevaren bliver større, fordi papir bare ikke har de samme egenskaber. Det ville være rart, hvis den slags beslutninger blev taget på et lidt mere oplyst grundlag, siger Nanette Thomas.
Stigende interesse for In-line flexoløsninger
Per Arild blev i starten af året udnævnt til ny Vice President for Sales & Product Management hos Glunz & Jensen. Han fortæller, at de oplever stigende interesse for in-line flexoløsninger.
– Der er en stigende interesse for at flytte prepress-delen in-house for flere flexotrykkerier. Det er en tendens vi mærker, og i den forbindelse kan vi også se én øget interesse for at fuldautomatisere processen, så den ikke lægger beslag på for mange mandetimer, siger Per Arild.
Glunz & Jensen havde fravalgt at vise udstyr på messen, men kunne via plancher og skærmpræsentationer fortælle om blandt andet deres Flex-i-Line-serie som netop er fuldautomatiske pladefremstillingsløsninger. Per Arild siger endvidere, at de har en række nyheder i posen til næste års Drupa-messe