Konica Minolta holder fokus på den simple etiketproduktion

PUBLICERET: 18 September 2023
OPDATERET: 18 September
Martin Fundal (tv) og Mikael Wennerberg fra Konica Minolta fortæller, at der allerede er solgt seks AccurioLabel 400 i Europa. Heraf de to i Danmark. Foto: Søren Winsløw.

Konica Minolta har allerede opnået en betydelig succes med deres AccurioLabel 190 og 230, hvor der er solgt over 1.000 maskiner på verdensplan. Nu er deres seneste skud på stammen – AccurioLabel 400 – Kommercielt tilgængelig og blev vist på LabelExpo i Bruxelles.

Konica Minolta har ved tidligere lejligheder hævdet, at de er markedsledende på det europæiske marked med tæt på 30% i markedsandel.
Deres tonerbaserede teknologi har vist sig velegnet til en række applikationer i etiketverdenen, hvor Konica Minolta holder fokus på den simple etiketproduktion med AccurioLabel.

– Mange af vores konkurrenter har travlt med at gøre det hele større, hurtigere, mere avanceret og dyrere. Vi holder fast i, at langt den meste etiketproduktion kræver et simpelt og velfungerende udstyr, der kan levere dag ud og dag ind, og til både en attraktiv indkøbspris og driftsomkostning. Det er det vi leverer på, og som har gjort, at vi har solgt så mange maskiner, som vi har, siger Martin Fundal, som er Industrial Print Specialist hos Konica Minolta.

Den hvide toner har en høj dækning også selvom papiret har en betydelig struktur. Foto: Søren Winsløw.
Hvid gør en stor forskel

AccurioLabel 400 er udviklet med et af- og oprulningssystem fra danske Grafisk Maskinfabrik, som er specialiseret i efterbehandling af etiketter og fleksibel emballage.
Den kan håndtere papirbredder på op til 330 mm og fås som både fire- eller femfarvemaskine, hvor femte farven er ny hvid toner. Hastigheden er op til 39,9 m/min, mens opløsningen er 1.200 dpi. Eksisterende brugere af AccurioLabel 230 kan opgradere til den nye model.

Product Manager & Sales Specialist Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forklarer, at særligt den femte farve (hvid) spiller en stor rolle for, hvordan printeren kan udnyttes fremadrettet. Han siger, at opaciteten på den hvide farve er blandt markedets højeste. Det gør den meget velegnet til både transparente og farvede materialer, og med Konica Minoltas farveoverføringsbælte kan de, selv på meget struktureret papir, nå helt ned i papirets fordybninger. Det anser han for at være en virkelig stærk egenskab.

Han fortæller også, at de har arbejdet med at forlænge levetiden på sliddelene, så de samlede levetidsomkostninger (TCO) forventes at være endnu bedre end før.

Forsigtig advarsel til de kommercielle trykkerier

Markedet for etiketter har været i vækst i en længere periode og væksten forventes at fortsætte et stykke tid endnu. Særligt digital etiketproduktion forventes at stige markant de kommende år. Derfor er det ikke kun de eksisterende etiketvirksomheder, der interesserer sig for dette, men også en række traditionelle grafiske virksomheder begynder at se i den retning. Men her vil Martin Fundal gerne komme med en forsigtig advarsel:

– Interessen er stor og med god grund. Vi ser fx emballagevirksomheder der vælger at tage etiketproduktionen in-house. Det kan give god mening, fordi det er de samme kunder der efterspørger emballage, som efterspørger etiketter. Men et traditionelt offsettrykkeri har ikke nødvendigvis adgang til den kundebase, og så kan det være vært at løbe i gang.

Han anbefaler derfor, at man tager en god snak med fx Mikael eller ham selv om mulighederne i markedet, så man ikke brænder fingrene. Martin Fundal har drevet eget etikettrykkeri og har desuden været formand for Danish Label Association.

Læs videre

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01

Stor variation i udbuddet af digitale etiketprintere

Etiketbranchen er overordnet en robust og stabil industri med en mangeårig global vækst.
Xeikon

Skærebordene bliver større og mere automatiske

Skæreborde finder ind hos stadigt flere grafiske virksomheder. Effektiviseringen og automatiseringen er i hastig vækst.
cut_01

Blandt jaguarer, ørne og drager

Ricoh har været opfindsomme med deres stand, som er opbygget med et japansk tempel i midten og med ordet ”Henkaku” som omdrejningspunkt.
ricoh_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01