Konica Minolta har allerede opnået en betydelig succes med deres AccurioLabel 190 og 230, hvor der er solgt over 1.000 maskiner på verdensplan. Nu er deres seneste skud på stammen – AccurioLabel 400 – Kommercielt tilgængelig og blev vist på LabelExpo i Bruxelles.
Konica Minolta har ved tidligere lejligheder hævdet, at de er markedsledende på det europæiske marked med tæt på 30% i markedsandel.
Deres tonerbaserede teknologi har vist sig velegnet til en række applikationer i etiketverdenen, hvor Konica Minolta holder fokus på den simple etiketproduktion med AccurioLabel.
– Mange af vores konkurrenter har travlt med at gøre det hele større, hurtigere, mere avanceret og dyrere. Vi holder fast i, at langt den meste etiketproduktion kræver et simpelt og velfungerende udstyr, der kan levere dag ud og dag ind, og til både en attraktiv indkøbspris og driftsomkostning. Det er det vi leverer på, og som har gjort, at vi har solgt så mange maskiner, som vi har, siger Martin Fundal, som er Industrial Print Specialist hos Konica Minolta.
Hvid gør en stor forskel
AccurioLabel 400 er udviklet med et af- og oprulningssystem fra danske Grafisk Maskinfabrik, som er specialiseret i efterbehandling af etiketter og fleksibel emballage.
Den kan håndtere papirbredder på op til 330 mm og fås som både fire- eller femfarvemaskine, hvor femte farven er ny hvid toner. Hastigheden er op til 39,9 m/min, mens opløsningen er 1.200 dpi. Eksisterende brugere af AccurioLabel 230 kan opgradere til den nye model.
Product Manager & Sales Specialist Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forklarer, at særligt den femte farve (hvid) spiller en stor rolle for, hvordan printeren kan udnyttes fremadrettet. Han siger, at opaciteten på den hvide farve er blandt markedets højeste. Det gør den meget velegnet til både transparente og farvede materialer, og med Konica Minoltas farveoverføringsbælte kan de, selv på meget struktureret papir, nå helt ned i papirets fordybninger. Det anser han for at være en virkelig stærk egenskab.
Han fortæller også, at de har arbejdet med at forlænge levetiden på sliddelene, så de samlede levetidsomkostninger (TCO) forventes at være endnu bedre end før.
Forsigtig advarsel til de kommercielle trykkerier
Markedet for etiketter har været i vækst i en længere periode og væksten forventes at fortsætte et stykke tid endnu. Særligt digital etiketproduktion forventes at stige markant de kommende år. Derfor er det ikke kun de eksisterende etiketvirksomheder, der interesserer sig for dette, men også en række traditionelle grafiske virksomheder begynder at se i den retning. Men her vil Martin Fundal gerne komme med en forsigtig advarsel:
– Interessen er stor og med god grund. Vi ser fx emballagevirksomheder der vælger at tage etiketproduktionen in-house. Det kan give god mening, fordi det er de samme kunder der efterspørger emballage, som efterspørger etiketter. Men et traditionelt offsettrykkeri har ikke nødvendigvis adgang til den kundebase, og så kan det være vært at løbe i gang.
Han anbefaler derfor, at man tager en god snak med fx Mikael eller ham selv om mulighederne i markedet, så man ikke brænder fingrene. Martin Fundal har drevet eget etikettrykkeri og har desuden været formand for Danish Label Association.