Grafisk Maskinfabrik, i dag bedre kendt bare som GM, var rigt repræsenteret på Labelexpo. Ikke bare med deres egen betydelig stand, men også på en række af de digitale printleverandørers stande. Bl.a. Epson og Konica Minolta viste stolt løsninger frem, der var supporteret af GM.
Direktør og medejer Uffe Nielsen forklarer det således:
– Vi har i hvert fald i de sidste 10 år arbejdet målrettet på at blive det foretrukne valg for digitale printløsninger til efterbehandling af både etiketter og fleksible emballager. Så man kan roligt sige, at det er, det vi lever af. Begge markeder er i vækst og vores løsninger er skræddersyet til digital produktion.
Han siger, at det er forholdsvis nyt at de fleksible emballager er kommet ind under etiket-hatten, men mange trykkerier og efterbehandlingsvirksomheder kan, med det samme udstyr som de producerer etiketter på, producere fleksible emballage i en vis størrelse.
En strategi med tre spor
Uffe Nielsen fortæller, at GM’s strategi kører ad tre spor. Det første er automatisering, der er nøglen til vækst. Deres mission er at indbygge automatisering i så mange steder som muligt, hvad enten det er gennem teknologisk innovation, såsom GM-laserskæringsmodulet eller partnerskaber med andre industriledere.
Et andet spor er digital forædling. Her har de bl.a. udviklet en digital printbar, der kan erstatte traditionelle serigrafiske metoder, fx når det gælder tilføjelse af partiellak og taktile effekter, herunder advarselstrekanter og blindskrift. Det er et hurtigere, mere fleksibelt og omkostningseffektivt alternativ til serigrafi.
I det tredje spor fortæller Uffe Nielsen, at de sigter specielt mod etiket-webshops, hvor kunderne kan bestille produkter i de oplag og de design de ønsker. Det sidste giver en udfordring med udstansning, men her har GM udviklet deres egen digitale skæreløsning baseret på laser. GM’s Laser Die Cutter er bl.a. integreret i deres LC350 og DC350Flex+.
– Her sidder vi virkelig på en niche, som kun 3-4 stykker i hele verden har nogenlunde fod på. Det er et område i kraftig vækst og vi er klar til at løse den opgave, siger Uffe Nielsen.
Kompakt er godt – især hvor m2 er dyre
Ifølge Uffe Nielsen er GM kendt for at lave meget kompakte maskiner. De skyldes at de er vokset i en del af verden, hvor m2 er dyre. Han siger:
– Vi har en digital forædlingsmaskine der er 1,7 meter lang. Til sammenligning er en af vores konkurrenters 8 meter lang. Det kan naturligvis være lige meget, hvis der er plads nok og pladsen ikke koster noget. Men sådan er det ikke i Europa. Så vi gør os umage med at lave løsninger der kan det de skal, og som ikke fylder mere end højst nødvendigt. Det har også betydning ved jobskifte, hvor jo længere maskinen er, jo mere spild får du. Så med vores konstruktioner får du både bedre plads og mindre spild.
På messen viste GM blandt andet deres mindste tilbud, DC350Nano, der byder på kraft, hastighed og fleksibilitet, indbygget i et lille fodaftryk.