Heidelberg justerer strategien oven på positivt år

PUBLICERET: 21 June 2023
OPDATERET: 21 June
Med sin Gallus One digitale etiketmaskine vil Heidelberg bygge videre på sin position i det voksende etiketmarked. Foto: Pressefoto

Heidelberg overgik egne forventninger i det udfordrende regnskabsår 2022/2023.

Teknologivirksomheden omsatte for 2,435 milliarder euro sammenlignet med 2,183 milliarder euro året før, hvilket svarer til en stigning på omkring 12 procent. Det justerede driftsresultat steg fra 5,1 procent til 7,2 procent. Det frie cash flow var positivt med €72 mio., men dette tal har nydt godt af engangseffekter som salg af ejendom.

Ny forretningsstrategi

Med sin dobbeltsporede strategi forfølger Heidelberg to vigtige strategiske mål. For det første søger virksomheden at styrke sin trykkeriforretning ved at styrke sin indsats inden for emballage- og digitaltryk. For det andet, som det allerede har gjort med sin wallbox-forretning (ladestandere til elbiler), vil Heidelberg åbne nye markeder ved siden af sin kerneforretning.

Vellykket regnskabsår 2022/2023 i et vanskeligt økonomisk miljø

Takket være et stærkt sidste kvartal var salget i regnskabsåret 2022/2023 lidt højere end det forventede niveau på 2,3 milliarder euro, svarende til omkring 2,435 milliarder euro. Stærk vækst i Packaging Solutions-segmentet bidrog særligt til resultatet. Ordrebeholdningen den 31. marts 2023 forblev høj på omkring €848 millioner (første år €901 millioner).

Nettoresultatet efter skat blev på €91 mio. Dette resultat var således meget bedre end den forventede lille forbedring i forhold til det foregående år (33 mio. EUR). Det oversteg også markedets forventninger, som allerede havde bevæget sig ud over den oprindelige prognose i løbet af regnskabsåret.

Øgede investeringer i vækstmarkeder

Den globale efterspørgsel efter emballerede varer fortsætter med at stige. Det nyder emballage- og etiketbranchen særlig godt af, hvilket gør det til et vigtigt kernesegment for Heidelberg.

Emballagesegmentet står allerede for omkring halvdelen af Heidelbergs salg. Denne andel er gradvist steget i de senere år. En udvikling som Heidelbergs egne innovationer har bidraget til. Den nye generation af Speedmaster XL 106 arkoffsetmaskiner gør det muligt for især kartonproducenter at øge deres nettoproduktion med op til 10 procent. Boardmaster flexografiske webprintsystem, et helt nyt produkt, fordobler produktiviteten af det prisfølsomme falsekartontryk sammenlignet med forgængeren.

Heidelberg har til hensigt at bruge denne teknologi til at understøtte sin strategi og vækst. I tråd med sin dual-track strategi fokuserer man også på vækst inden for digitalprint – et segment, der nyder den stærkeste vækst på etiketmarkedet med en rate på omkring 6 procent. Virksomheden søger at bygge videre på sin position på dette marked med Gallus One.

Takket være sine opladningsløsninger til elbiler har Heidelberg med succes positioneret sig på vækstmarkedet for indenlandsk elektrisk mobilitet i Tyskland gennem sit datterselskab Amperfied GmbH. For at nå ud til en større kundebase i fremtiden driver virksomheden yderligere sin ekspansion til andre europæiske lande.

En wallbox med solcellefunktion tilføjes også til produktporteføljen for at drage fordel af det voksende antal indenlandske solcelleanlæg.

Forventninger formet af usikkerheder i den globale økonomiske politik

Regnskabsåret 2023/2024 vil fortsat være påvirket af usædvanligt udfordrende forhold, såsom stigende materiale-, energi- og personaleomkostninger. Heidelberg har til hensigt at fortsætte med at kompensere for dette ved at hæve salgspriserne.

Heidelberg forventer et salg for regnskabsåret 2023/2024 på linje med det netop afsluttede regnskabsår. Dog med det forbehold, at den globale økonomi ikke får en svagere vækst end forudset af de relevante institutter, eller endda går i recession. En yderligere antagelse i denne sammenhæng er, at der ikke vil ske væsentlige ændringer i de vigtigste valutakurser for selskabets forretningsaktiviteter.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Drama på FESPA

Der opstod et uventet drama på Fespa i Berlin, efter at Vivid Laminating Technologies' juridiske team gjorde indsigelse mod en kinesisk udstiller.
vivid case
Drama på FESPA

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S og styrker efterbehandlingstilbuddet i Prinfo-kæden.
Screenshot
Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S