
Som en af de få tilbageværende i Danmark printer Sublitek stadig tekstiler i lange baner. Det gør de fordi, de mener, at de kan noget, som udenlandske produktioner ikke tilbyder.
Med tre vandbaserede Roland DG sublimationsprintere i bredformat kan han fremstille tekstil-bannere i store formater. Hvis de skal være ekstra store, har han en syerske ansat, som kan samle flere bannere i et. Til selve sublimationsprocessen anvender han en Monti Calander-varmepresse, der med højt tryk og 200 graders varme overfører farven knivskarpt og farvemættet fra print til tekstil.
Kvalitet, miljø og korte leveringstider
Tekstilerne køber han hos den tyske leverandør Geo + Otto Friedrich. Fordelen ved dette er, ifølge Torben Ville Pedersen, at kvaliteten er i top, at transporten er kort og at tekstilerne har B1-klassifikationen for brandhæmmende egenskaber. Det gør fx at de kan anvendes indendørs til fx messer, koncerter og sportsarrangementer.
At Sublitek ligger i Danmark og produceres med lokal arbejdskraft anser Torben for at være yderligere en fordel. – Vi kan, alt andet lige, levere hurtigere og ved brug af mindre end energi (og dermed CO2) end noget der skal leveres fra Øst- eller Sydeuropa. Vi er nok lidt dyrere, men når den samlede udgift gøres op, så tror jeg altså ikke, at forskellen er så stor. Og så er det udført med tyske materialer af lokal arbejdskraft og kan afhentes ved døren, hvis det skal gå ekstra hurtigt.

Partner søges
Torben stiftede Sublitek i 2010 sammen med en tidligere kollega. I 2019 valgte kollegaen at trække sig. Siden har Torben drevet forretningen alene. Det har været hårdt, men han har været god til at spare, hvor der kan spares, og han er god til at få noget fra hånden. Så han har, trods Corona’en, en sund økonomi. Men sidste år mente han det var tid til at finde en ny firmapartner, som kunne bidrage både med at øge kundebasen og til at supplere med de opgaver, som han i dag bruger tid på at håndtere eksternt.
Kasper Dahl, som ejer Dathoprint, og Torben har i det sidste halve år af 2022 vendt muligheden for at indgå i et samarbejde , hvilket nu bliver en realitet. Torben siger:
– Kasper har i forvejen en bredt funderet virksomhed, som både håndtere traditionelle trykopgaver og skilteopgaver. Han har erfaring mad at integrere virksomheder og så har vi en rigtig god kemi samme, selv om vi ikke altid er enige.
Øget leveringssikkerhed og bedre synergi
– For mig betyder det meget at have 100% leveringssikkerhed, siger Kasper Dahl. Og da jeg i forvejen køber meget hos Torben, giver det god mening at være en del af ejerkredsen og dermed sikre den fortsatte drift, siger Kasper Dahl og tilføjer:
– Men der er meget mere i det end det. Det handler også om at finde de gode nicher, og udnytte de kunderelationer vi allerede har til at skabe noget endnu større. Og selvom vi ikke ligger i umiddelbar nærhed af hinanden, så vil vi også kunne få en bedre udnyttelse af vores interne ressourcer, efterhånden som tingene udvikler sig.
De er begge indstillet på, at den skal have ”fuldt skrald” på markedsføringen i 2023. Det første mål er at udvide kundeporteføljen og forhåbentlig få brug for endnu en medarbejder på adressen i Viborg.
Udover bannere, flag og måtter som Sublitek i dag fremstiller, vil de også overveje om de kan gå ind som underleverandør på fx interiør og beklædning. Sublitek har ikke udstyr til påvarmning af fx sportstøj, men det har de hos Dathoprint i Aars, så der ligger måske også et uudnyttet potentiale.
