Heidelberg Nordic ruster sig til en kort recession og ændringer i markedet.
Det sker dels ved at ændre hvilke markeder, de skal tage sig af fra det nordiske hovedkontor på Avedøre Holme, dels ved at have fokus på emballage- og etiketmarkederne, hvor udviklingen fortsat viser vækst.
Ny organisation
Fra 1. april skifter Heidelberg Nordic navn til Heidelberg Lead Market Nordic og vil omfatte Danmark, Sverige og Finland. Tidligere var Finland en selvstændig Heidelberg-enhed som altså nu kommer under dansk ledelse. Samtidig afgiver Heidelberg Nordic de baltiske lande til den engelske Heidelberg-enhed. Jens Cronval, direktør for det nye Lead Market Nordic, siger:
– Det er en stor fordel for os, at få Finland med i gruppen. Det er en velfungerende og økonomisk veldrevet organisation, som kan bidrage til vores set-up. Det gælder også på teknikersiden, hvor vi får endnu flere dygtige teknikere til at dække det nordiske område.
Vi forventer at starten af året vil byde på en kort recession, men at vi, måske allerede efter sommeren, kan begynde at se lyset igen. Det er dog svært at spå med krigen i Ukraine som en faktor med meget uforudsigelig virkning.
Fire trykmaskiner i pipelinen
Det har indtil videre været et godt regnskabsår for Heidelberg Nordic, ifølge Jens Cronval. Regnskabsåret slutter først 31. marts, men de første ni måneder er gået over al forventning. De har særdeles godt fat i markedet for forbrugsvarer og så har de solgt en del CtP-anlæg samt skære- og efterbehandlingsudstyr. Ikke nok med det, så vil de, i de næste tre måneder, installere ikke mindre end tre offsettrykmaskiner. I Danmark hos Eson Pac og KLS Pureprint samt en i Sverige hos Vollsjö Tryck. Derudover har de i starten næste regnskabsår en bestilling på en trykmaskine til et af Stibos svenske trykkerier som installeres i maj.
– Det er faktisk en handel vi er ret stolte over, fortæller Jens Cronval. Han siger, at Stibo som udgangspunkt fandt Heidelberg for dyre, men efter dels at have oplevet de maskiner de overtog fra Rosendahl og dels havde haft en god snak med Heidelberg, forstod de, at kvalitet, produktivitet og service kommer med en pris. Og så faldt valget på en Heidelberg CX 104-5 med lakværk.
Kvalitet koster
Jens Cronval understreger, at Heidelberg aldrig vil vinde en opgave på at have den laveste pris, men at de stræber efter at være de bedste, hurtigste og mest professionelle både hvad angår udstyr og organisation. – Vi har en stor og effektiv serviceorganisation og så har vi meget loyale og dedikerede medarbejdere, siger han.
Heidelberg har organisatorisk haft fokus på etiket- og emballagemarkederne i de seneste år. Det har tilsyneladende været en succes i den store turn-around som Heidelberg globalt har været ude i. I Norden tror Jens Cronval også på, at Heidelberg kommer til at sælge meget mere på disse markeder.
– Flere af de maskiner vi er på vej til at installere, kommer til at trykke emballage eller emballagerelateret materialer. Vi har flere projekter kørende i emballagesegmentet, og hvis bare en tredjedel af dem bliver til noget, så bliver næste regnskabsår også stort, siger Jens Cronval.
Nyvundet optimisme
De seneste år har budt på omvæltninger og ikke mindst en ny optimisme. Jens Cronval fortæller, at hvis han var blevet spurgt for 3-4 år side, om Heidelberg også ville være her om 5 eller 10 år, så havde han været i tvivl. Det er han ikke længere. Der er masser af efterspørgsel i de nye markeder og han tror, at Heidelberg både har produkterne og organisationen til at imødekomme den efterspørgsel.
På etiketsiden er vi også særdeles stærke med vores Gallus-serie, som i foråret bliver udvidet med den rent digitale Gallus One-løsning. Men Gallus er en Roll-Royce inden for etiketfremstilling og har alt, hvad hjertet begærer. Dem kommer vi også til at have meget mere fokus på, slutter Jens Cronval.