Agfa annoncerede tidligere, at de agter at sælge deres Offset Solutions Division til kapitalfonden Aurelius Group. På en Value Conference forklarede de, sammen med en række inviterede specialister, hvad de tror om fremtiden.
Agfa meddelte allerede i 2021 at de ville udskille offsetdelen af deres forretning i et selvstændigt selskab. Nu har de så meddelt at Agfa Offset Solutions bliver solgt til Aurelius Group med de sædvanlige forbehold.
Det er en betydelig andel af Agfas samlede omsætning, der ligger i Offset Solutions. Ikke mindre end 43% kommer fra den snart frasolgte enhed. Vurderingen er dog at der skal en betydelig kapitalindsprøjtning til, for at skabe den nødvendige udviklingskadence, hvis de skal holde deres position som en af markedslederne indenfor prepress til offset. Disse ressourcer ønsker Agfa at bruge på deres tre andre vækstsegmenter: Digital Print og kemikalier, Radiologiske løsninger og Sundheds IT.
Aurelius Group begrunder deres køb med, at det passer godt ind i deres portefølje, hvor de satser på offset til vækstmarkedet emballage. Agfa fortæller, at de sælger 95 mio. m2 ctp-plader om året i mere ind 75 lande. Pladerne fremstilles på tre fabrikker.
Emballagemarkedet vokser
Selvom mange vil finde det risikabelt at kaste sig ind i offsetmarkedet, så fortæller Sean Smyth fra analysevirksomheden Smithers, at der er masser af grund til optimisme for offsetmarkedet i emballagesektoren.
Han forklarer, at emballagemarkedet stiger fordi, der bliver flere og flere mennesker og husstande. Derudover stiger værdien af emballagen fordi, der tænkes i stadig mere oplevelse i forbindelse med emballagen. Begge tendenser ser ikke ud til at ændre sig de kommende år.
Sean Smyth anslår, at værdien af trykt emballage i 2022 ligger på omkring € 92,8 mia. og at den de kommende fem år vil stige til omkring € 101 mia. Det er altså et enormt marked. Offsets andel udgør omkring 20% og forventes at være nogenlunde uændret de kommende fem år.
Men er digital ikke ved at tage over, tænker du måske? Og jo, værdien af digitalt produceret emballage forventes at stige fra ca. 8% til forventet 11% i 2027, men udgør altså stadig en beskeden del af det samlede emballagemarked. Markedet for offset-trykt emballage er gigantisk og vil fortsat være det de næste fem år.
Agfas værdiskabelse i prepress-processen
Agfa anslår selv, at de har omkring 25-30% af den globale ctp-volumen. Hovedparten af pladerne sælges dog i dag på det kommercielle trykmarked.
Agfas CtP-portefølje består af produkterne Elite Pro, Elite Eco, Adamas og Eclipse, som er henholdsvis konventionelle, lavkemi, kemifri og fremkaldelsesfri plader. Med det brede sortiment kan de tilgodese de enkelt kunders behov og levere netop den plade, som passer ind i kundens produktionsmiljø.
På software-siden har de en række løsninger som skal underbygge deres ECO3-koncept som handler om økonomi, bæredygtighed og betjeningsvenlighed (economy, ecology and extra convenience).
Det gælder fx standardiseringssoftwaren PressTune som sikrer at trykkvaliteten holdes fra start til slut og på tværs af maskiner og produktionssteder. Det gælder InkTune som reducerer farveforbruget for at opnå farvebesparelse, kortere indkøringstid, færre papirproblemer og hurtigere tørring. Samme mål har deres egetudviklede Spir@l-raster og SolidTune som sammen med InkTune kan give en mærkbar besparelse på farveforbruget.
Agfa har de seneste år også været særdeles aktive i udviklingen af robotter til den grafiske industri. Det gælder håndteringen af CtP-plader til større produktionsenheder. De har indtil videre lavet seks installationer i Europa, hvor ikke mindre end tre er placeret i Danmark hos henholdsvis Laursen Grafisk, Schur og Stibo Complete. Det glæder naturligvis Kenneth Rasmussen, som er ansvarlig for salget i Norden og de baltiske lande, at de på den måde nærmest er blevet et kompetencecenter for netop robotinstallationer.
Hvad sker der med Agfa-navnet?
Agfa fortæller på konferencen, at de forskellige produkter vil beholde deres velkendte navne, som fx InkTune, Eclips osv. Men at det overordnede brand vil få et nyt navn og dermed ikke længere hedde Agfa. Det er dog endnu ikke afgjort hvilket brand produkterne fremover vil blive markedsført under.