Vil skabe værdi i et fortsat lukrativt offsetmarked

PUBLICERET: 5 December 2022
OPDATERET: 21 December
Agfa softwareudviklerne, Els Van Cauwenberghe (tv) og Rudi Bartels, ser lyst på mulighederne for fortsat at bringe værdi til offsetmarkedet.

Agfa annoncerede tidligere, at de agter at sælge deres Offset Solutions Division til kapitalfonden Aurelius Group. På en Value Conference forklarede de, sammen med en række inviterede specialister, hvad de tror om fremtiden.

Agfa meddelte allerede i 2021 at de ville udskille offsetdelen af deres forretning i et selvstændigt selskab. Nu har de så meddelt at Agfa Offset Solutions bliver solgt til Aurelius Group med de sædvanlige forbehold.

Det er en betydelig andel af Agfas samlede omsætning, der ligger i Offset Solutions. Ikke mindre end 43% kommer fra den snart frasolgte enhed. Vurderingen er dog at der skal en betydelig kapitalindsprøjtning til, for at skabe den nødvendige udviklingskadence, hvis de skal holde deres position som en af markedslederne indenfor prepress til offset. Disse ressourcer ønsker Agfa at bruge på deres tre andre vækstsegmenter: Digital Print og kemikalier, Radiologiske løsninger og Sundheds IT.

Aurelius Group begrunder deres køb med, at det passer godt ind i deres portefølje, hvor de satser på offset til vækstmarkedet emballage. Agfa fortæller, at de sælger 95 mio. m2 ctp-plader om året i mere ind 75 lande. Pladerne fremstilles på tre fabrikker.

Emballagespecialisten Sean Smyth fra analyseinstituttet Smithers. Foto: Pressebillede
Emballagemarkedet vokser

Selvom mange vil finde det risikabelt at kaste sig ind i offsetmarkedet, så fortæller Sean Smyth fra analysevirksomheden Smithers, at der er masser af grund til optimisme for offsetmarkedet i emballagesektoren.

Han forklarer, at emballagemarkedet stiger fordi, der bliver flere og flere mennesker og husstande. Derudover stiger værdien af emballagen fordi, der tænkes i stadig mere oplevelse i forbindelse med emballagen. Begge tendenser ser ikke ud til at ændre sig de kommende år.

Sean Smyth anslår, at værdien af trykt emballage i 2022 ligger på omkring € 92,8 mia. og at den de kommende fem år vil stige til omkring € 101 mia. Det er altså et enormt marked. Offsets andel udgør omkring 20% og forventes at være nogenlunde uændret de kommende fem år.

Men er digital ikke ved at tage over, tænker du måske? Og jo, værdien af digitalt produceret emballage forventes at stige fra ca. 8% til forventet 11% i 2027, men udgør altså stadig en beskeden del af det samlede emballagemarked. Markedet for offset-trykt emballage er gigantisk og vil fortsat være det de næste fem år.

Andy Grant fra Agfa fortæller om værdien af, at have en standardiseret produktion.
Agfas værdiskabelse i prepress-processen

Agfa anslår selv, at de har omkring 25-30% af den globale ctp-volumen. Hovedparten af pladerne sælges dog i dag på det kommercielle trykmarked.
Agfas CtP-portefølje består af produkterne Elite Pro, Elite Eco, Adamas og Eclipse, som er henholdsvis konventionelle, lavkemi, kemifri og fremkaldelsesfri plader. Med det brede sortiment kan de tilgodese de enkelt kunders behov og levere netop den plade, som passer ind i kundens produktionsmiljø.

På software-siden har de en række løsninger som skal underbygge deres ECO3-koncept som handler om økonomi, bæredygtighed og betjeningsvenlighed (economy, ecology and extra convenience).
Det gælder fx standardiseringssoftwaren PressTune som sikrer at trykkvaliteten holdes fra start til slut og på tværs af maskiner og produktionssteder. Det gælder InkTune som reducerer farveforbruget for at opnå farvebesparelse, kortere indkøringstid, færre papirproblemer og hurtigere tørring. Samme mål har deres egetudviklede Spir@l-raster og SolidTune som sammen med InkTune kan give en mærkbar besparelse på farveforbruget.

Agfa har de seneste år også været særdeles aktive i udviklingen af robotter til den grafiske industri. Det gælder håndteringen af CtP-plader til større produktionsenheder. De har indtil videre lavet seks installationer i Europa, hvor ikke mindre end tre er placeret i Danmark hos henholdsvis Laursen Grafisk, Schur og Stibo Complete. Det glæder naturligvis Kenneth Rasmussen, som er ansvarlig for salget i Norden og de baltiske lande, at de på den måde nærmest er blevet et kompetencecenter for netop robotinstallationer.

Et billede fra en video om en robotinstallation i Danmark.
Hvad sker der med Agfa-navnet?

Agfa fortæller på konferencen, at de forskellige produkter vil beholde deres velkendte navne, som fx InkTune, Eclips osv. Men at det overordnede brand vil få et nyt navn og dermed ikke længere hedde Agfa. Det er dog endnu ikke afgjort hvilket brand produkterne fremover vil blive markedsført under.

Læs videre

Xeikon introducerer entry-level etiketprinter

Alle higer efter at få del i vækstmarkederne emballage og etiketter.
Xeikon_Label_01

Hurtigere mere produktiv HP Indigo

Ny HP Indigo 200K vil give emballageindustrien et ekstra incitament til at skifte til digitalprint.
HP Indigo 200K

Fortsat vækst i trykt emballage

Europæisk emballagekonference spår vækst de kommende år.
FOP_01

Ecco Print sælger deres skilteafdeling til lokalt skiltefirma

Ecco Print målretter sin produktion og sælger display-afdeling fra til lokalt skiltefirma
eccoprint-ecotag

De seneste nyheder

Visutech får ny direktør

Efter mere end tre årtier overdrager grundlægger og administrerende direktør, Jan-Olof Jungersten, ledelsesrollen til Johan Lidström.
visutech_lidstrom

Korrekturløsning til HP Indigo giver bedre økonomi

GMG har udviklet en korrekturløsning, der er skabt specielt til HP Indigo-brugere.
GMG_HP_02

Metsä Board har nu den største kartonmaskine i Europa

Med moderniseringen af kartonmaskinen (BM1) vil Metsä Boards årlige produktionskapacitet af falsekarton stige fra 400.000 tons til 600.000 tons.
MetsäBoardHusum

ECO3 hæver barren for automatiseret avisproduktion

ECO3 ønsker at tage automatiseringen af ​​avisproduktionen til næste niveau med den nye version af deres workflow-løsning Arkitex.
Arkitex v6