Akademiske kompetencer skal bringe Ecograf ind i fremtiden

Flemming Jensen og Ecograf valgte i forbindelse med sammenlægningen med Lavpristrykkeriet at foretage en akademisering af virksomheden. Det resulterede blandt andet i ansættelsen af bæredygtighedsansvarlig Natalia Madsen.

Der er sket meget hos Ecograf de seneste år. Det handler om at blive større og at blive skarpere på deres egen profil, ikke mindst miljødelen.

I 2018 gik Ecograf sammen med Lavpristrykkeriet. Det var to virksomheder på nogenlunde samme størrelse. Udfordringen for dem begge var, at det var en udfordring at vokse ved organisk vækst. Og i kraft af deres størrelse, havde de svært ved at foretage de nødvendige investeringer i fremtiden.

– Det var en naturlig udvikling for os begge, og da vi samtidig svinger godt sammen, lå den lige til højrebenet, siger direktør Flemming Jensen.

I dag har virksomheden 15 medarbejdere og har oven på et par hårde corona-år, som trods alt gik nogenlunde, atter sorte tal på bundlinjen. Regnskabsåret 20-21 var ifølge Flemming Jensen godt og det for nyligt afsluttede 21-22 bliver mindst lige så godt, siger han.

Bæredygtighedsansvarlig Natalia Madsen har allerede opsat en række værktøjer, som skal hjælpe kunderne med at træffe mere bæredygtige beslutninger.

Akademisering

I forbindelse med sammenlægningen valgte de også en ”akademisering” af virksomheden. Det betyder i praksis, at de har ansat to medarbejdere med en akademisk baggrund, som skal hjælpe med at gøre dem større og skarpere på deres egen profil – især den miljømæssige del.

– Det er vores målsætning, at alt hvad vi foretager os direkte kan afspejles i vores miljøprofil. Målet er, at alt hvad vi gør, er til gavn for miljøet. Det er vores viden og overblik ikke tilstrækkelig til at kunne udføre selv, derfor har vi ansat en akademisk uddannet bæredygtighedsansvarlig, som har ansvaret for at flytte virksomheden stadig tættere på dette mål.

Han fortæller desuden, at man har valgt at have den bæredygtighedsansvarlige som ansat i huset, i stedet for at hyre en konsulent fordi, de tror på, at man på den måde gradvist får ”masseret” den ønskede bæredygtighedsfokus ind hos alle medarbejdere, hvilket er et krav, hvis det virkelig skal lykkes.

Væk fra den håndværksmæssige trummerum

Men det er ikke kun bæredygtighed, der er fokus på. Flemming Jensen forklarer:
– Faren ved at to ”gamle” virksomheder slår sig sammen er, at vi fortsætter med at køre videre i den håndværksmæssige trummerum, som vi har været i alt for længe. Vi har været alt for fokuseret på maskiner og produkter og for lidt på, hvad markedet egentlig efterspørger og hvordan det udvikler sig.

Udover en bæredygtighedsansvarlig er der også ansat en universitetsuddannet forretningsudvikler. Selv om det kan være svært at afgøre, hvad præcis det har betydet, så fortæller Flemming Jensen, at omsætningen er steget med 30% det seneste år. Resultatet er, at de igen kan begynde at kigge på, hvilke værktøjer de skal have indenbords de kommende år.

– Vi har taget skridtet fra to små virksomheder til én lidt større. Det har været en krævende proces at sammenlægge systemer, kulturer og værktøjer. Men vi føler os godt rystet og er på vej til at tage en række nye skridt, udtaler Flemming Jensen.

Ny webshop

Det gælder fx en ny webshop. I modsætning til mange andre, har de valgt at udvikle deres egen. Igen har de ansat en med webudviklingsbaggrund og kan derigennem konstruere en webshop fuldstændig som de ønsker, den skal være. Igen handler det om at forankre produktet i virksomheden, og derigennem at sikre, at den der står for udviklingen, også har en interesse i resultatet.

Platformen er tæt på at være lanceringsklar og rulles formentlig ud som en kundespecifik portal til at starte med, hvor større kunder kan rekvirere deres materiale. Der er ifølge Ecograf en stigende interesse hos indkøbere til at betjene sig selv. Det er dette ønske de vil imødekomme. På sigt vil det blive en åben portal, som i langt højere grad end en standardportal vil afspejle Ecografs profil, hvis det går som Flemming Jensen ønsker.

– Udover at give indkøbere det de efterspørger, vil det også give os mere tid til at løse opgaverne, da vi skal bruge færre timer i telefonen eller på e-mail korrespondance. Vi lever af at kunne ekspedere opgaverne hurtigt. Med den rigtige integration til vores interne administrations- og produktionssystemer, vil kunne spare meget tid internt, slår han fast.

Grafisk tekniker Thue Pedersen og Flemming Jensen demonstrerer, hvordan de effektivt kan partiellakere en tryksag med deres DDC-810 Digital UV Spot Coater.

Hardcover og ark-inkjet

De vil gerne være en virksomhed, der kan lave det meste internt, og som så vidt mulig bruge lokale danske underleverandører, om nødvendigt. I den sammenhæng har de valgt at ville kunne tilbyde hardcover bogindbinding. Et område kun ganske få virksomheder tilbyder, udover industribogbinderne.

– Stort set alle hardcover bøger solgt i Danmark i dag produceres i udlandet. Vi mener at, ved at have en lokal produktion af hardcover-bøger, kan vi sikre os, at det bliver arbejdet mod at mindske materialeforbrug og spild under produktionen, samt lavet ordentlig affaldssortering. På den måde kan vi producere så cirkulært som muligt. Bruger man udenlandske underleverandører kan man ikke have fuld kontrol over  klimapåvirkningen, mener Flemming.

De kigger også på, hvordan den næste printer skal se ud. De er tidligt i fasen, men de er begyndt at orientere sig. Et af de første spørgsmål de vil afklare er, om det skal være halv- eller kvartformat.
Det er spændende med de nye A3+ inkjet-arkmaskiner hos Kolind Bogtryk og Lasertryk, men Flemming ser gerne først, hvad der i den kommende tid kan tilbydes på inkjet-halvformat.

Operatør Allan Aagaard betjener storformatafdelingen og er her i gang med at tage en opgave ud af deres Canon Colorado.

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.