Nu kommer Fujifilm buldrende ind på det nordiske marked

Den digitale B2-maskine Jet Press 750S High Speed Model. Foto: Claes Nordström

Indtil videre har Fujifilm kun stået på tærsklen til det, som virksomheden ser som den store revolution. En hybrid – der integrerer analoge trykpresser med 42K Samba-printhoveder.

2022 bliver et år, der vil gå over i historien for Fujifilm. Teknologivirksomheden går nå ind i markedet for at vise, at man skal regne med dem grafiske branche fremadrettet. I Europa blev Fespa udgangspunktet, hvor egenudviklede storformatmaskiner blev udstillet. I september kunne kunderne se det seneste line-up inden for forretningsområde Print on demand. Nye maskiner er tilgængelige i både toner og inkjet, til civile trykkerier og emballagetrykkerier.

Tommy Segelberg, er leder forretningsudviklingen for Fujifilm i Norden inden for Print on demand.

Fujifilms strategiske plan for, hvordan man trænger ind på det europæiske marked, er lagt. Og nu er det de nordiske landes tur. Det fortæller Tommy Segelberg, der leder forretningsudviklingen for Fujifilm i Norden inden for Print on demand, da vi møder ham til kundearrangementet i Bruxelles.

– Min mission er at opbygge en salgs- og servicestrategi i Norden. Vi starter i Sverige, hvor jeg ser på eksisterende partnere og kvalitetssikrer logistik- og serviceflow samt salgskapacitet for at sikre, at vi har en høj tilstedeværelse på markedet.

Der er stor interesse for Fujifilms nye toner- og inkjet-platforme. Ifølge Segelberg er flere nordiske forhandlere meget opsatte på at sælge produkterne. Fujifilm vil ikke sælge direkte.

– Nej, for der er så mange gode salgskanaler derude. Det er også ret dyrt at have sin egen salgsorganisation.

”For godt til at sige nej til”

Tommy Segelberg har arbejdet i den grafiske branche siden 1996. Senest et ophold hos Canon med fokus på inkjet, tidligere hos EFI med blandt andet workflow-løsninger.

Hvordan ser du på din nye opgave?
– Fantastisk. Jeg nød mit seneste job og havde en god leder og gode produkter. Men denne udfordring er for god til at sige nej til, siger han og flytter fokus til Fujifilms store investering.
– Det her er en teknologivirksomhed, der går i luften i et kommercielt formål på en helt anden måde, end vi har set før.

Nyt printmode i B2-presse

Fujifilms Jet Press-maskineserie har været på markedet i elleve år. Den seneste arkføde inkjetpresse er Jet Press 750S High Speed Model. Det printer 5.400 B2-ark i timen med vandbaseret blæk i fuldfarve med Samba-printhoveder. Den digitale presse er 1,5 gange hurtigere end den tidligere model og også det hurtigste B2-print på markedet for kommercielle produkter og karton. Kvaliteten er som offset eller endnu bedre, ifølge Fujifilm.

Sidste år blev muligheden for at opgradere til en anden printtilstand tilføjet, og nu tilføjer producenten endnu en – Value Mode. Den nye printtilstand er placeret mellem de to andre – højkvalitetstilstand og højtydende tilstand. Tommy Segelberg fortæller, at den nye printtilstand udskriver med en opløsning på 1200 x 1200 dpi. Der er ingen primer i processen.
Det er opgradering der kan foretages hos kunden.

Investering i digitalt trykt fleksibel emballage

Og så til den store nyhed i Jet Press-familien. Fujifilm har bygget videre på grundidéen om platformen og Samba-teknologien, hvilket har resulteret i, at en rulle-til-rulle-model (FP790) er blevet frigivet til markedet til print på fleksible emballager og etiketter.

– Den er 790 millimeter bred og bliver en af de første virkelig digitale maskiner til digital emballageprint, siger Tommy Segelberg.

Inkjetmaskinen printer CMYK plus hvid i én omgang på for eksempel PET- og BOPP-plast i tykkelser fra 12 til 40 mikron. Tommy Segelberg fortæller, at både blæk og primer er vandbaserede, lavmigrerende farver, der er godkendt til direkte kontakt med fødevarer. Opsætningstider, der kan tage timer med konventionelle udskrivningsmetoder, er blæst væk, fordi det er en digital maskine.

– Dette er et nyt skridt for Fujifilm, og kvaliteten er 1200 x 1200 dpi og den printer 50 meter i minuttet, siger han og fortsætter:

– I emballagemiljøet opfattes det måske som langsomt, men på den anden side har man ingen opstillingstider mellem job eller mellem materialer. Det er bare at køre.

Under foredraget, der blev holdt ved kundearrangementet, blev der talt meget om fordelene ved digitaltryk kontra konventionelt tryk. Ikke kun tidsbesparelser, hvor hurtigt du kan komme i gang og printe korte serier efter behov, samt de miljømæssige aspekter.

Fujifilms chef for digitale printløsninger, Taro Aoki, understregede dette med et 24-punkts præsentationsdias om alt, hvad der skal vedligeholdes og rengøres i en traditionel presse, forbruget af blæk og trykplader samt alt spild og papirspild når job skal aflyses. Den digitale presse belaster derimod miljøet på kun fire punkter – pressen i drift, farve, primer og rensning af printhovederne.

Fujifilm ser store mulighder i at integrere printhovederne i blandt andet analoga trykpresser, emballeringslinjer og i fremstillingsindustrien. Foto: Claes Nordström

Digitalt integreret i traditionelle trykmetoder

Fujifilm tror også stærkt på et andet produktområde. Tidligere på året blev Unigraphica opkøbt med det formål at udstyre eksisterende arkmaskiner med digitale printhoveder. Disse såkaldte ”printbars” kan monteres i flexo-linjer, rotationsoffsetpresser, arkmaskiner eller emballageflows. Fujifilm har tre forskellige printhovedstativer i sin portefølje, inklusive virksomhedens mest højtydende, Samba 42K, som giver et skalerbart system op til syv farver.

– Det er den store revolution. Vi kommer med et færdigt produkt – et færdigt koncept og system – som kan gå ud og digitalisere eksisterende produktionslinjer. Det er på tide at genbruge det eksisterende udstyr, som du måske allerede er tilfreds med, og som du har betalt for.

Han nævner en kunde i Lichtenstein, som har installeret printhoveder til at printe logoer og sekvenskoder på pakker efter udstansning. Og det går med en rasende hastighed – 550 meter i minuttet i printopløsningen på 600 x 600 dpi.

Revoria PC1120 giver med sine seks farvestationer flere forædlingsmuligheder. Foto: Claes Nordström

Værdiskabende print med Revoria

Fujifilm præciserede også sit engagement på tonersiden på dette års Peak Performance Print. Virksomheden har over 40 års erfaring med at udvikle tonerteknologi, hovedsageligt har de optrådt mere i skyggen af Xerox uden for Asien. I dag er det markedsføringen af Fujifilms egen tonerplatform, der betyder noget, med flagskibet Revoria PC1120 i spidsen. Og det, der kommunikeres, er værdiskabende tryk, efterbehandling og udvidet farveområde.

Tonermaskinen har seks farvestationer, og brugeren kan vælge mellem op til ti forskellige farver. Udover CMYK findes der fx guld, sølv, klare toner og pink for at give et udvidet farveudvalg i blandt andet hudtoner og nuancer, bedre gradienter.
– Guld- og sølvtoneren har en anderledes fysisk form som giver en højere glans, også vores tekstur toner kan bruges, ikke kun på struktureret papir efter hensigten men også på ubestrøget offset papir for at give rigtig gode dækflader.

– Vi er nok mange, der troede, at toner ville blive overtaget af inkjet, men den revolution er ikke gået så hurtigt, som folk håbede, troede eller ønskede, siger han og tilføjer, at tonerteknologien stadig har sin plads. I sidste ende handler det om at kunne levere et raffineret slutprodukt på forskellige medietyper, og der har tonerteknologien også sine fordele. Snakken om teknologi er egentlig sekundær, i stedet er teknologiens anvendelsesområder og det, markedet efterspørger og ser som behov, drivkraften.

– Vi har set flere gode eksempler på, hvordan man kan finpudse tryksagen og måske vinde den forretning tilbage, man havde været ved at miste, ved måske at tilføje noget i en eller to af de ekstra farvestationer, der er i systemet. Enten er det et papir, der kræver tilsætning af en teksturtoner, der giver os mulighed for at få et flot jævnt print på et kornet papir, eller vi kan øge farveskalaen ved at tilføje en pink toner.

I en årrække har konkurrenterne etableret tonermaskiner på det nordiske marked med fokus på ekstra farver og forarbejdningsmuligheder. Fujifilm er således ikke den første på CMYK plus-holdet, men Tommy Segelberg ser intet, der tyder på, at markedet er ved at være mættet.

– Jeg synes, producenterne har svigtet. Kunderne har fundet det for kompliceret at tilføje de ekstra farvestationer. Med Revoria er det ret nemt.

– Selvom produktionsomkostningerne stiger med 5–6 procent, kan det betyde, at du kan redde jobbet hos din virksomhed. Et job, du måske tidligere har måttet slå 25 procent af prisen for at beholde. Nu kan du få mere ud af forarbejdningen.

Hvid med høj opacitet

Han siger videre, at den hvide farve har en meget høj opacitet.
– Vi har også hvidt. Det er meget interessant, især for dem af os, der kigger på etiketter. Dette giver os mulighed for at køre farvede papirer og på gennemsigtige materialer og vi kan printe med dobbelt dækning i én omgang, da vi jo har seks stationer i pressen.

Printer til lettere produktion

Fujifilm vil snart også udrulle den nye Apeos tonerprinterserie. Der er planlagt i alt tre modeller til udskrivning af 65, 75 og 81 sider i minuttet. Det drejer sig om tre entry-level maskiner med led-teknologi udviklet til kontor- og interne miljøer. Disse er tilpasset virksomheder, der ønsker at tage skridtet ind i en lettere produktion af tryksager som brochurer, flyers og kataloger – herunder bannere op til 1,3 meter lange.

Hvad kommer der til at ske i 2023?

– Det sker meget. Jeg tror, der kommer mere markedsføring af printbar-siden, Samba 42K og de mindre printhoveder – men også hele inkjet-siden med Jet Press-porteføljen.

Foto: Claes Nordström

Foto: Claes Nordström

Tekst og billeder: Claes Nordström

Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.