
Offsetbranchen øjner nye muligheder, det samme gør sign service med nye transferfolier og Heidelberg benytter messen til at give kunderne et pusterum, og følge op på nye ideer og udviklingsmuligheder.
Offsetbranchen er ved at få øjnene op for inkjet
Henrik Dencker fra Visutech er positivt overrasker over interessen for deres vandbaserede inkjet-maskine – Kyocera TASKalfa PRO 15000c på Sign Print & Pack-messen.
– Det har i overvejende grad været offsettrykkerierne, der har været forbi, og det overordnede indtryk er, at de synes det ligner offset meget. Så kan de godt lide, at man betaler for farven og ikke en klik-afgift. I mange tilfælde betyder det, at du har en stykpris der er på det halve af et tilsvarende tonerprint, siger Henrik Dencker.
Han påpeger desuden, at energipriserne pludselig spiller en meget større rolle for en investering end tidligere, og nævner et eksempel på et offsettrykkeri, hvor strømudgiften er steget med 50.000 om måneden. En vandbaseret inkjet-løsning bruger omkring en 1/3 af den strøm som en tonerbaseret maskine bruger.
– Vi har fået konkrete leads med hjem, og jeg tror vi sælger 3-4 maskiner inden for det kommende år. Interessen på messen har været stor og investeringslysten synes at være tilbage i branchen, siger Henrik Dencker.

Nye transfer folier hos Sign Service
Sign Service har taget en nyhed med til Sign Print & Pack-messen. Det drejer sig om transferfolierne Nova-flex, Nova-floc og Nova-fabric beregnet til påføring på tekstiler.
Folierne kommer i en lang række af forskellige design både hvad angår farver og effekter. For flere af dem gælder det, at man kan printe på dem. På den måde kan man næsten opnå et hvilket som helst resultat. F.eks. kan man printe et farvet motiv på Nova-fabric, som har struktur som et broderi og på den give tekstil et meget eksklusivt look.
Der findes også en folie til meget vaskekrævende arbejdstøj. Den hedder Weed-ex og findes kun i sort og hvid, men til gengæld kan den tåle vask på op til 95 grader.
Steffen Færgemann fra Sign Serivce fortæller, at mange af deres kunder udbyder print på tekstiler og måske vil se en mulighed for at kunne udvide forretningen med nævnte folietyper.

Heidelberg tilbyder et frirum
Der har været mange besøgende på Heidelbergs stand selvom de ikke har nogen maskiner at vise frem. Brian Thorsgaad Hansen og Poul Breindal fortæller, at de ikke specielt henvender sig til skiltemarkedet, men at mange af deres kunder også befinder sig i dette segment. Derfor giver det mening at mødes med dem på Sign Print & Pack, hvor de kan få en snak om løst og fast, og hvor kundrne lige kan hvile hovedet.
– Vi vil rigtig gerne vise cloud-baserede H+ løsning, hvor stadigt flere funktioner tilbydes. Det gælder f.eks. produktionsplanlægning, service, træning og online-shopping og listen udvides løbende med Analytics og Smart Production App, som tilbyder henholdsvis produktionsdata på et meget detaljeret niveau og et ordresystem, siger Brian Thorsager.
Poul Breindal fortæller, at de overvejende har mødt eksisterende kunder, både for at få en hyggesnak, men også for at diskutere ideer og udviklingsmuligheder, så der er en række ting, der skal følges op på.