Ny Drupa-rapport peger på positive tendenser

PUBLICERET: 18 August 2022
OPDATERET: 18 August
Direktør for Print Teknologier hos Drupa, Sabine Geldermann (foto: C.Tillmann, Messe Düsseldorf).

Den 8. drupa Global Trends Report bliver offentliggjort i september 2022. De første resultater fra en undersøgelse foretaget i foråret er nu tilgængelige. En vigtig konklusion er, at tilliden samlet set er stigende, og alle regioner og markeder forventer højere investeringer i 2023.

Resultaterne fra undersøgelsen viser en branche, der samlet set er lidt mere sikker på fremtiden, end da den sidst blev spurgt i 2019, før pandemien. Emballagemarkedet står stærkest, men de kommercielle, forlagsmæssige og funktionelle markeder viser alle tegn på bedring i 2023.

Øgede investeringer i 2023, men krigen lægger en dæmper på Europa

Investeringerne er uundgåeligt faldet i løbet af de sidste to år, men trykkerier og leverandører rapporterede begge om stærke planer for anlægsinvesteringer. Sabine Geldermann, Direktør for Print Teknologier hos Messe Düsseldorf (billedet), siger:
– Printere og leverandører ved, at de skal innovere for at få succes på længere sigt. De seneste to års chok har holdt investeringerne tilbage, men undersøgelsen indikerer, at industrien forventer, at opsvinget starter i 2023. Alle regioner og markeder forventer højere investeringer i det kommende år.

Resultaterne kommer fra Drupas 8. Global Trends online-undersøgelse, hvor over 500 seniorbeslutningstagere fra printserviceudbydere og maskinfabrikanter/leverandører verden over har svaret på en udvidet undersøgelse i foråret 2022.
Undersøgelsen blev udført af Printfuture (UK) og Wissler & Partner (Schweiz) på vegne af Drupa.

Regionale og markedsmæssige forskelle

Som altid varierer tilliden mellem regioner og markeder. Emballagemarkedet trives mens forlag og kommercielt tryk står over for strukturelle ændringer på grund af digitalisering, men med tegn på tilbagevendende tillid. Regionalt er billedet blandet, hvor Europa er tydeligt bekymret over konsekvenserne af Rusland/Ukraine-krigen, mens andre, f.eks. Asien og Syd/Centralamerika, forventer, at handelen vil stige yderligere i 2023, efterhånden som det økonomiske momentum bygger op efter pandemien.

Udviklingen i volumen og teknologier

Analyse af printvolumen i 2022 efter trykmetode viser fortsat fald i arkoffset blandt kommercielle trykkerier modsvaret af stigninger blandt emballagetrykkere. Flexo-volumen fortsætter med at accelerere i emballagemarkedet. Alle markeder rapporterer om øgede mængder ved brug af digital toner i ark samt digital rullebaseret inkjet (dog ikke forlagsudgivelser).

På trods af faldet i mængden af arkoffset på kommercielle markeder, ser offsettrykmaskiner ud til at være den mest populære investering i 2023 på alle markeder undtagen emballage, hvor Flexo ligger forrest. Tonerbaserede digitalmaskiner er det næstmest populære mål for alle andre markeder. Efterbehandlingsudstyr er det næstmest populære investeringsmål efter nye printere/trykmaskiner. (Det fremgår ikke i artiklen, hvordan ’populariteten’ er opgjort, men det formodes at være investeringsstørrelsen, red.).

Web-to-print vinder frem

Mens der praktisk talt ikke var nogen stigning i andelen af omsætning vundet af Web-to-Print-installationer mellem 2014 og 2019, er andelen steget i løbet af de sidste to år fra 17 % af omsætningen til 26 %, og denne store stigning afspejles i varierende grad på tværs af alle markeder.

Det globale økonomiske marked har oplevet flere chok i de sidste to år end på noget tidspunkt siden Anden Verdenskrig. Alligevel viser denne undersøgelse, at print stadig er et centralt kommunikationsmiddel på alle markeder og regioner, og at selv om der er udfordrende tider forude, har branchen både selvtilliden og viljen til at lykkes. Klog strategisk investering vil sikre, at printere og deres leverandører vil trives.

Om Drupa Global Trends Report

Drupa har undersøgt internationale printserviceudbydere og leverandører siden 2013 for at belyse industrien og globale megatrends, markedspotentiale og innovationer inden for alle nøgleområder i printindustrien. For yderligere information om Drupa Global Trends Report og tidligere offentliggjorte udgaver (Executive Summaries), klik her: www.drupa.com/en/Press/Global_Trends_Reports

Læs videre

Prinfo får ny partner

Som et led i eksekveringen af deres strategi udvider Prinfo kæden med en ny partner.
tarm_prinfo

Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

Fujifilm ekspanderer til flere markeder med en voksende produktportefølje inden for print on demand.
Jet Press

UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

UPM planlægger at neddrosle sin kapacitet på ubestrøget trykpapir for at tilpasse til en langsigtet efterspørgsel.
UPM_Schongau

Fem nye platesettere fra Fujifilm

Fujifilm lancerer en ny serie Luxel termiske platesettere til offsetpladeproduktion.
Fuji_Luxel

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01