Ricoh: Udvidelsen er et ”perfect match”

PUBLICERET: 20 June 2022
OPDATERET: 20 June

Som allerede beskrevet overtager Ricoh Quadients grafiske aktiviteter i Norden. Dermed kom en afklaring af noget, der har ligget i luften længe, nemlig at Quadient ønsker at fokusere på sine postløsninger.

Traditionelt har Quadient været en af verdens to største producenter af frankeringsmaskiner. Da det marked begyndte at falde, ledte de efter nye ben. På den måde kom virksomheden ind på markedet for grafisk efterbehandling.

Quadient har de seneste år fået nyt fodfæste inden for pakkehåndtering og pakkeskabe. I takt med at forretningen er vokset, er interessen for den grafiske efterbehandling aftaget.

– Quadient ville af med sin grafiske efterbehandling, der hovedsageligt består af Duplo, og vi i Ricoh søgte at udvide vores forretning inden for det grafiske. Så det var et ”perfect match”, siger Søren Krogh-Nielsen, der er administrerende direktør for Ricoh i Danmark og Sverige.

Flere efterbehandlingsløsninger i sortimentet

Det har været en tre-parts forhandling på europæisk niveau. Ricohs grafiske direktør for Europa, Eef de Ridder, er glad for denne udvikling. Ricoh har på andre markeder både Duplo og Plockmatic i deres sortiment og ser ikke noget problem i dette.

Duplos europæiske chef Bruno Picquet fortæller, hvor glad han er for, at denne forhandling er faldet i hak. De har bidraget så godt de kunne og ser frem til igen at være et produkt, som forhandleren tror på og investerer i Norden.

– Ricoh har i øjeblikket ingen planer om at udvide med flere grafiske agenturer. Vi vil i stedet tage os af dem, vi får med den her aftale, og passe godt på dem, siger Søren Krogh-Nielsen.

Overtager 25 medarbejdere

Ricoh overtager 25 medarbejdere i Finland, Sverige, Norge og Danmark. Alle dem, der arbejdede mindst 50 procent med det grafiske, har nu Ricoh som arbejdsgiver. Nogle medarbejdere har arbejdet med produkter, som nu er i to forskellige virksomheder. Derfor har de en udfærdiget en samarbejdsaftale om at hjælpe hinanden med ekspertise, så ingen kunder skal føle, at de havner mellem stolene.

Konkurrenceproblematik

Vi har spurgt Søren Krogh-Nielsen, om han ikke er bekymret for, at Duplo får svært ved at komme ind i trykkerier, med konkurrerende printere?

– Inden for IT er det meget almindeligt, at man nogle gange konkurrerer og nogle gange samarbejder med andre for at give kunden den bedst mulige løsning. Derfor forventer jeg, at vi leverer efterbehandling sammen med de øvrige printerleverandører og til kunder, der har valgt andre printere end vores. Det vigtige for mig var, at vi nu kan tilbyde komplette løsninger til de grafiske virksomheder.

Det nye sortiment er til offline-brug

Afslutningsvis peger Søren Krogh-Nielsen på, at intet ændrer sig, når det kommer til Plockmatic, som fortsat er hovedleverandør af inline-løsninger til efterbehandling på Ricohs maskiner. Den nu indgåede aftale vedrører maskiner og løsninger, der fungerer offline.

Mærker, der flytter til Ricoh:

Duplo, Multigraf, Renz, Ideal, Polar-Mohr, GMP, Komfi, Crest, CP Bourg og HSM makuleringsmaskiner.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

HP vil fortsætte med at drive udviklingen

Nøgleordene for HP på Drupa-messen er automation, integration og bæredygtighed som vil de adressere med tre teknologier.
drupa24_hp

Huuray for en printer

Den danske virksomhed, Huuray, investerede i sommeren 2023 i en ny printer for at udvide sit udbud af personaliserede gavekort.
Huuray-PR-Billeder