For seks år siden besøgte jeg Gylling Skilte. Dengang havde de travlt, og vi talte sammen ude i produktionen, så de to indehavere, søskendeparret Betina og Jesper Gylling, samtidig kunne holde lidt øje med printerne og arbejdsbordene. (det kan du læse mere om her). Det samme er tilfældet, da jeg nu genbesøger virksomheden for at høre, hvordan det går. Vi tager den friskbryggede kaffe med ud i produktionen.
De er fem medarbejdere i virksomheden i dag. De tre er ude af huset, så det er kun Betina og Jesper, samt deres far, som startede virksomheden for mere end 50 år siden, der er i virksomheden. Og Jesper er lidt on/off. De har nok at se til.
Hvad er der sket siden sidst?
– Vi har fået to nye storformat-printere og to nye plottere. Vi kører også en del mere print ud nu end tidligere, og vi producerer mange flere LED-lysskilte end tidligere. Og så pakker vi sindsygt mange biler ind – både firmabiler og privatbiler, fortæller Betina, der svarer på mine spørgsmål, mens Jesper falder ind, når han har tid.
Hvad har udfordringerne været?
– Corona-perioden var da klart en udfordring, men der var heldigvis hele tiden lidt at lave. Lige nu er de voldsomt stigende priser på forbrugsartikler en udfordring. Vi synes, det er svært at lade priserne over for kunderne stige tilsvarende på én gang, så vi har valgt at lade dem stige lidt ad gangen. Men vi er i forvejen ikke så dyre med vores priser, så det er lidt af en udfordring.
Tjener I stadig penge på alle opgaver, som I lagde vægt på, sidst vi talte sammen?
– Ja, vi tjener penge på alle ordrer, men måske ikke lige så meget som nogle af vores kolleger. Det positive er dog, at vi har tilfredse og tilbagevendende kunder.
Hvem er jeres kunder?
– Vi har naturligvis kunder fra vores lokalområde – Holbæk – men generelt kommer kunderne fra hele landet. Blandt de lokale kunder er kommunen og vandforsyningen. Men ellers er det en meget bred kundegruppe, vi arbejder med. Lige fra private kunder til håndværksvirksomheder, store kæder, industrikunder, detailhandel og offentlige virksomheder. Alle er velkomne og bliver betjent godt. Ringer en kunde og har brug for 20 byggepladsskilte her og nu, så smider vi det, vi har i hænderne, så det kan leveres til kunden nogle timer senere. Vi tager normalt ikke hastegebyr, det er blot service fra vores side.
Kan I holde det inden for normal arbejdstid, når der er hasteopgaver?
– Vi er superfleksible og det lykkes normalt altid at imødekomme kundernes ønsker. En gang imellem betyder det, at Jesper og jeg må tage weekends til hjælp, men det klarer vi også. Man tænker nok lidt anderledes, når det er ens egen virksomhed.
Hvordan fordeler I opgaverne?
– Jeg står mest for det administrative, har den første kundekontakt og fordeler opgaverne til medarbejderne. Jesper står for al montering og han har et stort værksted, hvor der kan smedes og produceres skilteløsninger med mere. Jesper designer og bygger det meste selv, men får også noget produceret i Polen.
– Polen er på mange områder længere fremme, end vi er i Danmark, og vi bruger de samme standarder på materialer. Det er bedre end løsninger fra Kina, og vi går meget op i at få kvalitetsprodukter, også når det gælder LED, forklarer Jesper.
Det er også Jesper, der tager ud til kunderne ved større ordrer for at se på opgaven og høre, hvad de kunne tænke sig, og hvad det må koste. Så tager han hjem og tegner et forslag op.
– Det er kunderne glade for, og vi er også ret gode til at ”læse” kunderne, så vi har en god idé om hvad de ønsker og hvad vi kan foreslå.
Bruger I ingen underleverandører eller samarbejdspartnere?
– Vi løser det meste selv. Og Jesper står som nævnt for al monteringsarbejdet, men vi har samarbejdspartnere til mindre opgaver. Men vi løser helst selv opgaverne. Vi lægger stor vægt på at arbejdet bliver udført ordentligt, og ikke mindst at arbejdsstedet efterlades helt ryddeligt. Man skal helst ikke kunne se, vi har været der. Kun på skiltningen, forklarer Jesper med et smil.
Hvad har udfordringerne været?
– At få god arbejdskraft. Men vi har travlt, så vi har ikke tid til først at lære dem op. Det er en udfordring. Ikke mindst fordi der virkelig har været behov for arbejdskraft på gulvet, og vi har behov for, at Jesper kan få frigivet noget tid, men lige nu er vi ved at oplære en af medarbejderne til at aflaste Jesper.
Hvor er I om seks år?
– Vi er blevet seks år ældre. Vi har udskiftet udstyret og fået nye firmabiler. Og måske har vi fået udlært en dygtig svend, så vi kan koncentrere os om noget andet.
– Vi vil fortsat være åbne, når der kommer noget nyt, som vi kan undersøge, om vi kan bruge og har kundeunderlag til, eller om det er noget, vi blot skal tage ind og få produceret via underleverandører, lyder slutkommentaren fra Betina. Jesper har sagt farvel, han skulle ud på en monteringsopgave.