Brovang-søstrene fik skiltefaget ind med modermælken

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 7 June 2022
OPDATERET: 7 June

Brovang Skilte & Design i Hillerød er en familievirksomhed, startet af Susanne og Charlotte Brovangs forældre tilbage i 1965. Som mange andre skiltevirksomheder, er den startet beskedent i en kælder. Men meget er sket siden dengang, og ikke mindst siden 1993, hvor de to søstre overtog virksomheden. I dag er Brovang Skilte & Design en moderne, topprofessionel virksomhed, der bor i egne lokaler, som er udstyret til at klare den mangefacetterede produktportefølje, de i dag tilbyder.

Selv om de to søstre har været med på arbejde siden de var ganske små, er der ingen af dem, der tog en uddannelse inden for det grafiske eller skilteområdet. Susanne har en administrativ uddannelse bag sig og Charlotte har trådt uddannelsesskoene i et storkøkken. Men det er måske netop denne uddannelse, der er medvirkende til, at hun sammen med Susanne har været i stand til at skabe en virksomhed med den nødvendige struktur til at klare de mange opgavetyper, virksomheden i dag tilbyder, samtidig med at de både kan garantere kunderne kvalitet, korrekt rådgivning og ikke mindst kreativitet i deres tilgang til opgaverne.

Charlotte startede som sælger i forældrenes virksomhed tilbage i 1986. I dag står hun for produktion, kundekontakt og rådgivning. Susanne Brovang tager sig af al administration og økonomi. Men selv om de har hver deres ansvarsområder, så er de også med overalt, når der er behov.

I dag tilbyder virksomheden alt fra det lille revers-skilt til store pyloner og totalkoncepter, lige som beklædning og gimmicks også indgår i deres produktportefølje.

Da Charlotte og Susanne overtog virksomheden i 1993, var der serigrafi. I dag har printerne overtaget de fleste opgaver, og er der behov for serigrafisk tryk benytter Brovang Skilte & Design sig af eksterne leverandører.

Brovang Skilte & Design har generelt en bred vifte af fast tilknyttede freelancere, som de trækker på. Endvidere har de en række samarbejdspartnere, de benytter som underleverandører, når de har større opgaver – eller opgaver, der ikke matcher deres egen produktion.

Trofast kundekreds

Kunderne er vidt forskellige, og kundekartoteket omfatter både kommunale institutioner og større virksomheder som fx flere danske industrivirksomheder. For en af dem har de netop leveret en større skilteopgave. Men de har også mange mindre håndværkere blandt deres kunder.

Generelt er der tale om faste kunder, der mest opfatter Brovang som en partner.

– Vores kunder er generelt meget loyale, og mange kommer bare forbi. Så er det godt, at vi har så mange faste freelancere, vi kan trække på, forklarer Charlotte.

Det er hovedsageligt Charlotte og deres konsulent, der står for opsøgende salg. Virksomheden er er opsøgende i deres salgsarbejde, benytter for eksempel forskellige informationer om udbud og licitationer, når du skal finde nye kundeemner.

Tekster, pyloner, wayfinding, bildekorationer med meget mere

Opgaverne spænder virkelig vidt, og de klarer det meste. Lige fra lidt tekst til de store pyloner, dekoration og udsmykning til små og store wayfinding-projekter.

Wayfinding er generelt et område, der er i vækst, og det fylder godt i ordrebøgerne hos Brovang Skilte & Design. Ikke bare den fysiske wayfinding. Brovang er også leveringsdygtige i digital wayfinding, som gør det meget lettere at finde rundt med en mobil i hånden.

Fleksible og gode til at strukturere

De er fast syv medarbejdere hos Brovang Skilte & Design. Ikke så mange i forhold til de mange store projekter, de løser.

– Men vi er rigtig gode til at organisere, og vi er superfleksible alle sammen. Vi arbejder struktureret, så produktionen bliver så effektiv som muligt. Og generelt holder vi produktionen inden for normal arbejdstid, fortæller Charlotte.

Hvad er udfordringerne for Brovang Skilte & Design?

– Selv om vi er ret gode til at være både fleksible og arbejde struktureret, så er de korte deadlines en udfordring. Det gælder også nogle kunders forventninger til, hvad tingene koster. ”En tekst kan da ikke koste så meget”, er en sætning, vi ofte hører, forklarer Charlotte, og hun fortsætter:

– Vi kan også opleve udfordringer fra leverandørside. Hvis fx en bestemt jakke eller en T-shirt pludselig bliver et ”hit”, så bliver der leveringsproblemer, og det skal vi så forklare videre til kunderne.

Et andet område, som generelt opleves som et problem i branchen er manglen på skilteteknikere, og det er svært at få kvalificeret personale.

Hos Brovang har de haft elever, og de forventer at de får endnu en til januar, så de forsøger også selv at gøre en indsats for at der fortsat skal uddannes skilteteknikere.

– Der er mange ting, eleverne først skal lære, når de kommer ud i virksomhederne. Men jeg synes selv, vi giver vores elever en god uddannelse, hvor de kommer bredt omkring i de opgaver, vi arbejder med, fortæller Charlotte.

Hvad med fremtiden? Skal Brovang fortsat være en familievirksomhed?

– Vi tager en dag ad gangen, og vi har ingen eksakte planer. Virksomheden er i en god udvikling, og vi må se, hvad tiden bringer, slutter Charlotte Brovang vores samtale.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

HP vil fortsætte med at drive udviklingen

Nøgleordene for HP på Drupa-messen er automation, integration og bæredygtighed som vil de adressere med tre teknologier.
drupa24_hp

Huuray for en printer

Den danske virksomhed, Huuray, investerede i sommeren 2023 i en ny printer for at udvide sit udbud af personaliserede gavekort.
Huuray-PR-Billeder