I sidste uge afholdt Heidelberg Prinect User Days med det største antal deltagere nogensinde. Over to dage fik 150 brugere fra 20 lande indsigt i, hvilke visioner Heidelberg har på software-området og hvilke løsninger de vil tilbyde deres kunder. De første to dage blev afholdt på engelsk og derefter blev det gentaget for de tysktalende brugere.
Bortset fra corona-afbrydelsen har Prinect User Days været afholdt i mere end 20 år. Der var ni danske trykkerier repræsenteret i år, hvoraf flere havde deltaget før. Deres tilbagevenden må tages som udtryk for, at de får noget ud af arrangementet.
Heidelberg Plus samler trådene
Det overordnede budskab var, at Heidelberg vil samle hele pakken af software-løsninger i Heidelberg Plus som er en cloud-baseret ramme om alle de software-løsninger man finder hos Heidelberg. Det gælder Prinect Direct, Business Manager og på sigt også Zaikio-platformen, som er en indkøbsportal.
Målet er at fremme digitaliseringen af de grafiske virksomheder og sikre at de står stærkest mulig i konkurrencen om kunderne ved at skabe løsninger med den højest mulige grad af automatisering.
Nøglen til dette er at alle processer er forbundet, at der sker en løbende dataopsamling og at man via kunstig intelligens, kan hjælpe virksomheden med at træffe de bedste beslutninger og igangsætte automatiske processer.
Heidelberg er for længst gået over til abonnementsbaserede software-løsninger og med den nye cloud-løsning vil fremtidige software opdateringer være hyppigere, omkostningsfri samt reducere behovet for produktionsafbrydelser. Det hele sker i et samarbejde med Amazon, der stiller en gigantisk server-kapacitet til rådighed samt et sikkerhedssystem, der skulle sikre mod almindelig hacking. På sigt vil Heidelberg bringe sikkerheden helt op på øverste hylde i samarbejde med et tyske selskab, der bl.a. står for sikkerhedssystemerne hos det tyske militær.
De første cloud-baserede apps
Der blev præsenteret to nye apps – de første i den nye struktur. Det var dels Smart Produkt app’en, som vi tidligere har omtalt (https://printogmedier.dk/2022/05/16/heidelberg-fremstil-professionelle-pdfer-i-seks-enkle-trin/). Den er en del af den nye workflow-pakke Prinect Direct.
Den anden nye app var Analytics, som er et værktøj til at gøre den omfattende automatiske dataindsamling anvendelig. Softwaren har eksisteret i et stykke tid men kan nu tilgås som en app på fx tablet eller smartphone.
Jeg deltog i en workshop, hvor Analytics app’en blev demonstreret og hvor vi alle fik mulighed for, via egen telefon, at afprøve anvendeligheden. Det var imponerende, hvor enkelt det var at opsætte sit eget dashboard (oversigt med nøgleinformationer). Vi blev også stillet en række forskellige opgaver, hvor vi skulle finde ud af om en maskine kørte efter planen, om makulaturen på en opgave var over eller under det estimerede og hvilke opgaver der havde resulteret i det største spild i en bestemt periode. Alt sammen noget man nemt og intuitivt kunne finde rundt i – også selvom man, som jeg, ikke arbejder med grafisk produktion til daglig.
Dataopsamlingen er real-time og en bruger spurgte, hvad det betød i praksis. Svaret er, at data opdateres hvert andet sekund.
Heidelberg Plus vil blive lanceret hen over sommeren og der vil gradvist blive udviklet mange flere apps de kommende år. Heidelberg lægger vægt på, at det skal ske i tæt samspil med brugerne. Derfor inviterede Heidelberg på brugerdagene 30 kunder til at deltage som testbrugere frem til den endelige lancering.
Netværk, fif og forklaringer
Udover de nye visioner blev dagene også brugt til at gå i detaljer med forskellige dele af de eksisterende workflow-løsninger. De mange workshops gav mulighed for at kigge på en række meget specialiserede funktioner som fx optimering af Prinect og Versafire-workflowet, hvordan man kompensere i softwaren for papirudvidelse i trykmaskinen, automatisk pladeproduktion, spotfarvesimulering og ikke mindst en række nye funktioner til fremstilling af emballage og etiketter.
Hvad siger brugerne?
Rolf Thunbo fra Syddansk Universitets trykcenter var med på turen og fortalte at han anså den nye Smart Product app for at være særdeles interessant:
– Vi er et trykcenter som modtager meget blandet materiale og hvor Smart Product app’en ser ud til at kunne gøre vores dagligdag noget lettere. Vi kan selv bruge den som værktøj til at kvalificere det indkomne materiale og på sigt kan vi uddanne brugere, uden grafisk indsigt, i at selv gøre deres filer printklar. Måden hvorpå man sammenholder PDF-filen med trykintentionen i en 3D visualisering er fantastisk.
Rolf Thunbo gav også udtryk for, at hele ideen om, at have al software ”i skyen” har mange fordele. – Vi kan godt lide tanken om, at vi ikke behøver lokal server-kapacitet til at holde softwaren kørende og at opdateringer ikke er noget vi skal tænke over. Der er selvfølgelig nogle sikkerhedsovervejelser man skal gøre sig, men det satser vi på, at Heidelberg og vores lokale IT-afdeling har styr på.
Morten Boje fra Dystan-Rosenberg deltog i flere workshops, blandt andet den om optimering af workflowet mellem DFE’en og den digitale printer Versafire. Han sagde:
– Nogle præsentationer er meget generelle, men alligevel er der altid noget, man ikke lige havde tænkt over. Fx blev jeg opmærksom på, hvor nemt det er at flytte opgaver mellem digitaltryk og offset, hvis man fx skal bruge en lille del af oplaget til hurtig levering.
Morten Boje synes generelt, at det var et fremragende arrangement og at det har stor værdi at mødes med andre Prinect-bruger under disse omstændigheder.
Langsigtede relationer
Det er åbenlyst, at et sådant arrangement har stor værdi for brugerne. De får en idé om, hvor Heidelberg er på vej hen, de får mulighed for direkte kontakte med Heidelbergs specialister i forbindelse med de forskellige workshops og så får de ikke mindst lejlighed til møde ligesindede med hvem de kan diskutere udfordringer og muligheder.
Det var også det, der var pointen for Heidelberg, da jeg spurgte, hvad de regner med at få ud af dette arrangement. Den danske Heidelberg repræsentant Brian T. Hansen sagde:
– Det er jo ikke sådan, at vi kan måle effekten af sådan en tur i salgstallene i det næste halve år. Det handler om at give kunderne en oplevelse, at de lærer noget de kan tage med hjem – og at de via sådan et arrangement kan bygge relationer, både til os og vores eksperter, men også til hinanden indbyrdes, og det er jeg ikke i tvivl om, at de vil have glæde på sigt.
Heidelberg Danmark har i øvrigt oprettet en facebook-brugergruppe, som alle Heidelberg brugere er inviteret til at deltage i. Det er en privat brugergruppe administreret af Heidelberg Danmark. Gruppen hedder Heidelberg Danmark Brugergruppe.