GT Grafisk er serigrafi virksomhed med stærke kompetencer inden for både industrielt tryk og kampagnetryk. De har fået ny ejer og direktør og kan se ind i en transformation, der skal sikre virksomhedens fremtidige levedygtighed.
Janni Grønkjær er den nye ejer og direktør, og hun kommer med betydelig erfaring i bagagen. Hun har i sine unge år arbejdet i sin fars serigrafiske virksomhed, hvor hun har lavet alt fra forskellige pakkeopgaver til at trykke på maskinerne. Ligeledes har hun fra 2002 til 2005 siddet med økonomi og administration.
GT Grafisk blev stiftet i 2011 af de to brødre Knud og Michael Grønkjær samt Janni selv. Sideløbende var hun beskæftiget i en anden virksomhed – Scandinavian Instore Design (Scan ID) – hvor hun blev ansat i 2009. Scan ID udvikler og producerer Instore-løsninger. Her blev hun direktør i 2012 inden hun blev en del af ejerkredsen i 2014. Ved udgangen af 2018 overtog hun hele ejerskabet. Undervejs har Janni, som nævnt, haft medejerskab i GT Grafisk, som hun ligeledes har brugt som underleverandør i Scan ID. I november 2021 overtog hun det fulde ejerskab af GT Grafisk og er således nu ejer af og direktør i begge virksomheder.
Vigtigt at skabe valgmuligheder
Som ejer og direktør i Scan ID har hun været vant til en meget tæt kontakt med store virksomheder og anerkendte brands, det har udviklet hendes fornemmelse for at skabe løsninger på baggrund af den dialog hun har med kunderne.
– I Scan ID er vi i løbende dialog med vores kunder. Det betyder, at vi lytter meget og er gode til at omsætte deres ønsker og tanker til nogle konkrete muligheder. Det er vigtigt, at vi altid skaber nogle valgmuligheder for vores kunder, og bidrager med den erfaring vi har. Det hjælper til at indkredse deres virkelige ønsker og måske se muligheder, de ikke selv var kommet i tanke om. Vi er altid parate til at gå i forskellige retninger for at opnå den optimale løsning. Og så handler det også om at være gode til at formidle den eller de løsninger, som vi tror mest på – og det er noget vi kan, siger Janni Grønkjær.
Det er noget af den kultur, som hun gerne vil have med ind i GT Grafisk. Hun erkender, at serigrafi ikke er hendes spidskompetence, men hun har omvendt en ret god fornemmelse af, hvad kunderne gerne vil. Hun siger:
– Vi har nogle af landets dygtigste serigrafer i GT Grafisk. De har været her siden starten og kan virkelig ”nørde” igennem. Det skal vi naturligvis holde fast i. Men vi skal også udnytte deres kompetencer endnu mere. Det gælder både i produktionstilrettelægningen, hvor de får større ansvar for eget arbejde, og det gælder i udviklingen af specielle løsninger til vores kunder.
Specielt produktionsapparat
Janni fortæller, at de har Danmarks og måske Nordens største serigrafiske trykmaskine inden for den grafiske branche med et trykareal på 1,5 x 3,0 meter. Det giver dem mulighed for at løse nogle trykopgaver, som det ikke er så mange beskåret. Det gælder blandt andet skabe og låger til nogle af de køle- og frysesystemer. De har også eget farveblandingsanlæg og kan blande præcis de farver kunden ønsker.
Janni erkender, at deres produktionsudstyr er af ældre dato, men det fungerer fint og der er ikke sket meget på udviklingssiden på maskiner til serigrafi. Men for at undgå unødige produktionsstop er de ved at kigge på serviceaftaler. Disse maskiner går ikke så let til, så det handler om at vedligeholde og servicere dem.
– Men vi kommer også til at investere mere i specialudstyr. Jeg har iagttaget produktionen og kan se, at vi har et potentiale at udvikle i både rundtryk (tryk på cylindriske materialer) og vi skal ikke glemme det helt traditionelle håndholdte, det kan altså noget helt særligt, siger Janni.
Et andet område Janni har stor fokus på er digitalisering og systematisering af både produktion og administration. Det er både for at skabe grundlag for en mere strømlinet og ensartet håndtering af produktionen, det er vores produktion vi lever af og ikke vores administration.
Det skal være nemmere at være kunde
– Jeg oplever, som kunde i grafiske virksomheder, at det kan være kompliceret at bestille en vare, hvis du ikke har en grafisk uddannelse, fordi der er så mange muligheder. Jeg har også oplevet at få noget helt andet end det jeg havde forventet, fordi produktionen ”gør det de plejer”, i stedet for at se på hvilken kunde og hvilket produkt der skal modtage varen. Hos os skal man føle sig i trygge og kompetente hænder, siger hun.
Men kundeorienteringen gør, at de ikke skal trykke serigrafi bare fordi, de kan.
– Vi skal altid finde den bedste løsning til kunden. Og er det offset, så finder vi en partner der kan trykke det digitalt eller offset. Men der findes stadig rigtig mange gode grunde til at trykke i serigrafi. Det kan være farvelaget, specialfarver, holdbarhed, slidstyrke og modstandsdygtighed mod fx kemikalier. Så vi tror, at der vil være behov for serigrafi mange år endnu, fortæller hun.
Hvor er GT Grafisk på vej hen?
Janni overtog det fulde ansvar i november 2021. Hun siger selv, at hun stadig er ved at lære, hvad det egentlig er de kan – og finde muligheder. Hun har indført produktionsmøder to gange om ugen, hvor de taler om alt hvad der rør sig i virksomheden. Ved at dele ansvaret mere ud, har hun selv bedre mulighed for at arbejde mere strategisk og salgsorienteret. På spørgsmålet om, hvor hun ser GT Grafisk om fem år, svarer hun:
– Vi bruger meget tid på dialog med vores kunder og kan nærmest opfattes som et rådgivningsfirma med specialproduktion. Vi tager os af alle de opgaver, som vores kunder vil have udført. Noget producerer vi selv, andet får vi lavet ude. Men kunden har kun os de skal forholde sig til. Det betyder også, at vi går efter de større kunder. Alle er velkomne, men hvis du bruger meget tid på rådgivning og service, så skal der helst være en vis volumen med. Vi skal være bedst til de tætte relationer.
Der kommer også til at ske en udvikling på inden for miljø og bæredygtighed. Men det er ikke noget som hun oplever som et stort pres.
– Vi er på vej, som de fleste andre. Vi kigger på energiforbruget, arbejdsmiljøet, materialerne og processerne og der sker hele tiden små fremskridt. Vi skal nok holde trit og være klar, når kunderne er, slutter hun vores samtale.