JK Tryk: Kvaliteten skal svare til vores faglige stolthed

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 13 April 2022
OPDATERET: 13 April

Jens Kristian Skovlund Pedersen er uddannet inden for tekstiltryk, og startede egen virksomhed, JK Tryk, kort efter, han var færdiguddannet. Det er 20 år siden.

Motivationen til at blive selvstændig var at levere en kvalitet, som levede op til hans egen faglige stolthed. Det skulle være muligt at sælge kvalitet til en fornuftig pris og samtidig have medarbejdere, der fik en fair løn.

De tre ting har været gennemgående for virksomhedens filosofi i alle årene.

– Jeg har bygget JK Tryk op stille og roligt, det har været vigtigt for mig, at vi tjener penge på alle opgaver, store som små. Og samtidig skal medarbejderne have en god og tryg arbejdsplads med en fair løn, forklarer Jens Kristian Skovlund Pedersen, og han fortsætter:

– Der er mange virksomheder, der tilbyder transfertryk i mindre oplag. Men kvaliteten er ikke altid helt i top. Det giver flere kunder til os.

Hvem er kunderne?

– Mange af vores kunder er større virksomheder, der ofte også skal bruge større oplag. Men det kan også være mindre. Lige nu er vi i gang med en stor opgave på 90.000 enheder, oplyser Jens Kristian Skovlund Pedersen.

JK Tryk annoncerer ikke meget. Kunderne kommer mest af sig selv.

– Men vi holder aftaler, og leveringstider overholdes altid. Vi er i en branche, hvor det ofte er personlige relationer, der afgør, hvem der vælges som samarbejdspartner. Mange af vores opgaver er gensalg, og vi er så heldige, at vores kontakter beholder os som leverandør, når de skifter job. Uden at vi mister den ”gamle” kunde.

Man skal ikke være grisk

Jens Kristian Skovlund Pedersen startede JK Tryk for 20 år siden

At levere kvalitet betyder som nævnt meget for JK Tryk. Det var årsagen til, at virksomheden så dagens lys. Men de mærker presset på prisen som alle andre.

– Men jeg har besluttet, at vi skal tjene penge på alle ordrer, og hvis en kunde presser prisen for meget, så takker jeg pænt nej til opgaven. Man skal opføre sig ordentlig og ikke være grisk. Kunderne skal have en korrekt pris. Vi er ikke ublu, og vores priser skal kunne sammenholdes med konkurrenternes. Men vi lader os ikke presse. Vi skal tjene penge på alle ordrer. Det er forudsætningen for, at vi kan tilbyde vores medarbejdere en fair løn og fornuftige arbejdsforhold, lyder det fra Jens Kristian Skovlund Pedersen, der fortæller, at virksomheden er medlem af Grakom, og naturligvis følger alle overenskomster.

En virksomhed uden gæld

JK Tryk er udviklet stille og roligt. Der er ingen gæld i virksomheden, og ingen leasede maskiner, oplyser Jens Kristian Skovlund Pedersen.

Det er grunden til, at de også kom fornuftigt gennem Corona-perioden. De kunne nøjes med at tilpasse kapaciteten med et par medarbejdere, som efterfølgende er blevet genansat.

Virksomheden står ikke stille. Udstyr bliver løbende opgraderet og udskiftet. Der er inden for den seneste tid investeret i både flere pressere og printere, og senest også i en ny stor broderimaskine.

Work smarter – not harder

– Vi vil gerne have back-up på en stor del af udstyret, og vi arbejder fortløbende på at gøre vores produktionskæder kortere og stærkere. På den måde kan vi vækste med det udstyr, vi har. Vi skal ”work smarter – not harder”, lyder det med et smil fra Jens Kristian Skovlund Pedersen.

Medarbejderne i JK Tryk er også gode til at tænke kreativt. Og der afsættes tid af til at sparre med hinanden.

– Man skal være ”minded” for at kende sine medarbejdere og udvikle dem, ellers er vi ikke lønsomme nok. Derfor lytter vi altid, når medarbejderne kommer med forslag og ideer.

Fleksibilitet i medarbejderstaben

Produktionskæderne skal være effektive. Det samme gælder medarbejderne. De skal kunne dække flere af ”kæderne”. For eksempel blev der ikke ansat ny medarbejder til broderimaskinen. I stedet blev nogle af de eksisterende medarbejdere oplært i at betjene den nye maskine.

– Selv om vi er en virksomhed, der er præget af høj- og lavsæson, så beholder vi alle vores medarbejdere, også i de perioder, hvor vi ikke har fuld belægning. Det er netop i disse tidsrum, vi uddanner vores medarbejdere til at kunne betjene forskelligt udstyr. Og det er i samme perioder, vi kan gå i dybden med nye ideer og forslag til forbedringer, forklarer Jens Kristian Skovlund Pedersen, der gennem hele samtalen lægger stor vægt på, at medarbejderne er et vigtigt aktiv i virksomheden, og derfor også skal have en god og tryg arbejdsplads.

Hvad har du oplevet som den største ændring i dine 20 år som selvstændig?

– Det er helt klart tidspresset. Leveringstiden skal være kortere og kortere. Og det betyder også, at man dårligt har tid til at glæde sig over en udført opgave. Og så er det ærgerligt, at priserne er så presset. Men det tvinger os til gengæld til at tænke kreativt, svarer Jens Kristian Skovlund Pedersen.

Hvordan ser fremtiden ud for JK Tryk?

– Den ser spændende ud, lyder svaret hurtigt. – Der er mange muligheder. Og jeg er ikke så bange for konkurrencen fra østlandene. Jeg tror, at der fortsat vil være marked for mine varer. Men naturligvis følger jeg udviklingen nøje.

Fremtiden vil blive præget af digitalisering. For eksempel bliver ordre- og produktionsstyring langt mere digital, mener Jens Kristian Skovlund Pedersen.

– Vi har netop ansat vores egen webudvikler. Han skal arbejde med både vores webshop og interne systemer. Vores webshop skal være mere modulopbygget, således at der kan udvikles løsninger, der matcher forskellige kunders behov. Det skal være lettere for kunderne at handle hos os.

– Fremtiden vil måske vise, at kundekredsen bliver smallere. Måske kommer vi til at arbejde med mere nicheproduktion, som for eksempel store faste aftaler, der løbende fylder produktionen. Man kan også forestille sig en eller flere fusioner, eller måske bliver vi på længere sigt en brokervirksomhed. Mulighederne er mange. Vi har alle med i vores tanker om fremtiden, men et er sikkert: Jeg startede som selvstændig fordi jeg ikke syntes kvaliteten var god nok. Det ville jeg lave om, så jeg kunne bevare min faglige stolthed. Det fastholder jeg, uanset hvilken vej, vi beslutter at gå, lyder slutkommentaren fra Jens Kristian Skovlund Pedersen.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01