Prisstigninger og papirmangel kan give varige skader i markedet

PUBLICERET: 7 February 2022
OPDATERET: 7 February

Mangel på papir og markante prisstigninger har præget det grafiske marked de seneste måneder. Desværre er der ikke meget der tyder på, at problemet er lige ved at forsvinde. Konsekvensen kan meget vel blive, at visse grafiske opgaver forsvinder for altid.

Jeg har spurgt blandt andre direktør Steen Murmann fra papirgrossisten Antalis, om det er rigtig, at kunderne ikke kan få det papir de bestiller. Han siger:

– Det er sådan situationen er, ikke bare hos os men alle i branchen. De fleste prøver at holde de loyale kunder skadesløse og må dermed sige nej tak til nye forespørgsler. Årsagen er at fabrikkerne simpelthen leverer mindre papir end de gjorde sidste år og i mellemtiden er efterspørgslen steget betragteligt. Den ubalance har medført prisstigninger i år på mellem 15 og 25% og det er formentlig ikke slut endnu. Vi har fået varslet flere stigninger i marts og april.

Ingen kortsigtede tegn på ændring

Han fortæller videre, at situationen desværre ikke ser ud til at forandre sig synderligt den kommende tid. Baggrunden er, at de fleste grafiske papirfabrikker ikke tjener penge på deres produktioner. Det er fordi markedet falder og konkurrencen er stor. Det har presset priserne. Til gengæld er omkostningerne steget især i det seneste års tid. Som konsekvens har fabrikkerne enten taget maskiner ud af produktion eller omstillet til det mere lukrative emballagemarked. Nu er udbuddet for lille, og der er, ifølge Steen Murmann, ikke noget incitament for fabrikkerne til at genoptage produktionen af det grafiske papir i et marked, der er faldet støt de sidste mange år.

Steen Murmann fortæller også, at problemet umiddelbart er størst for betrøget papir. Det har gjort kreativiteten stor blandt kunderne, hvor mange opgaver er flyttet over på ubestrøgne papirkvaliteter.

Har papirfabrikkerne sovet i timen?

Salgsdirektør Flemming Friche fra Igepa bekræfter langt hen ad vejen Steen Murmanns oplevelser og tilføjer:

– Det virker til at der er OK gang i markedet, men der er vildt lange leveringstider. Vi oplever også rationeringer fra fabrikkerne, hvilket vil sige, at nogle fabrikker giver os et max. antal tons til en bestemt måned. Overskrides dette, så får vi bare ikke tonnagen. Det er en helt uvant situation for os alle.

Flemming Friche kan også bekræfte prisstigninger på 10-20% med flere på vej. Nogle papirfabrikker har desuden introduceret et energitillæg, som der også er udsigt til, bliver øget. Til det siger Flemming Frische:

– Papirfabrikkerne kan ikke længere holde deres omkostninger i ave. De har et kæmpe problem, som naturligvis er blevet vores, vores kunders, og deres slutkunders problem. Jeg vil håbe, at producenterne har lært af denne situation med eksplosive energipriser.

De stigende energipriser er forårsaget af for lidt gas på lagrene overalt i Europa, for lidt vind- og vandkraft, ekstra kulde og en række andre ting. Men papirproducenterne har efter min mening sovet i timen, fordi de ikke har langtidssikret deres energiforsyning. De har for det første handlet meget energi på spotmarkedet, men spotmarkedet er for første gang i mange år eksploderet i hænderne på alle. For det andet, så har de handlet ensidigt med fx gas, som deres primære energikilde. Tænk sig, at man står med en papirfabrik, der måske har to papirmaskiner, som hver koster 2 mia. kr., der arbejder 1.700 mennesker, og man har ikke sikret sig langvarige kontrakter på energiforsyningen! Flere af fabrikkerne kommer i fremtiden til at sikre sig på en helt anden vis, siger Flemming Friche.

Det danske avismarked er ikke så hårdt ramt

Pressens Fællesindkøb står for indkøbet af alt avispapir i Danmark og blev netop stiftet for at sikre papirforsyningen til avismarkedet i forbindelse med første verdenskrig. Jeg har spurgt direktør Thomas Isaksen, om de i den nuværende situation kan leve op til formålet? Han siger:

– Vi har det nok nemmere end så mange andre. Dels har vi langtidskontrakter og dels har vi et stort papirlager i Kolding som vi kan trække på. Så der er ikke nogen der mangler avispapir endnu.
Men priserne stiger og vi oplever at leverandørerne indfører rationeringer. Det rammer især dem som køber papir just-in-time eller har det som strategi at skifte mellem flere leverandører.

Thomas Isaksen siger, at strejken i Finland har gjort ondt værre, men at det primært er magasin- og arkmarkedet, det går ud over.

Hvad kommer der til at ske?

Thomas Isaksen tror på, at forsyningssituationen vender tilbage til et mere normalt niveau hen over sommeren. Priserne vil falde igen, men dog ikke tilbage til det meget lave 2021-niveau. I hvert fald når han kigger på avismarkedet.

– Det er klart, at det vi først troede var et lille blip i markedet (corona’en), har haft betydeligt større indflydelse på hele markedssituationen end forventet. Men vi kan se, at energiprisernes himmelflugt er ved at aftage og det samme gælder naturfibrene, så med forårets komme tror jeg at omkostningspresset vil aftage. En normalisering af corona-situationen vil formentlig også tage noget af trykket af online-handelen, så emballagemarkedet igen vil efterspørge lidt færre fibre. Men vi står overfor nogle hårde måneder inden det sker, og prisstigninger på op mod 50% vil få den konsekvens, at nogle papirprodukter vil blive fravalgt. Det er uundgåeligt.

Steen Murmann siger:
– Jeg synes, at det er svært at se enden på det. Der vil fortsat blive flyttet tonnage fra grafisk papir over i fx emballage og der er endnu langt til at papirfabrikkerne kan få en profitabel forretning. Så vi står midt i en game-changer for den grafiske industri, hvor opgaver vil forsvinde på grund af nye prisstrukturer, men hvor nye behov også opstår. Det er en tsunami, hvor vi ikke kan gøre meget andet end at følge med.

Flemming Friche siger:
– Vi kæmper med næb og kløer for at skaffe os tonnage og for at få de allokationer vi skal bruge. Vi har aldrig talt så meget med vores leverandører, som tilfældet er lige nu. Vi er i daglig dialog at få vores ordrer igennem på den ene eller anden måde. Vores leverandører har aldrig været så ordknappe som tilfældet er lige nu, men det er fordi de ikke tør at love noget.

Fabrikkerne hævder, at selvom der har været massive prisstigninger på papir i 2021 og de fortsætter i 2022 indtil videre, så dækker de IKKE energiprisstigningerne og derfor er der flere af fabrikkerne der kører enten med underskud eller meget tæt på underskud på driften. Det lyder helt utroligt, og gør det svært at forudse, hvornår det stopper.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03