SkilteCentret er en af vores større virksomheder inden for den danske skiltebranche. De blev startet tilbage i 1976 og for godt 2 år siden flyttede de i nyt domicil, så der var plads til den vækst, de havde oplevet.
Og væksten fortsætter. Inden for de seneste tre måneder har SkilteCentret, der i efteråret 2021 havde 35 ansatte, forøget medarbejderstaben med yderlige syv nye medarbejdere. Og alle stillinger er reelle nyansættelser og nye roller i virksomheden, der er opstået i takt med at ”huset” vokser, fortæller Jesper Thorsen, der er SkilteCentrets adm. direktør.
Det er kraftig vækst i medarbejderstaben – på 20 procent, og vi – Print og Medier – har i den anledning stillet et par spørgsmål til Jesper Thorsen.
Inden for hvilke forretningsområder har I specielt oplevet vækst i 2021?
– Vi har oplevet vækst over hele vores forretningsområde og oplever en søgning fra nye kunder grundet vores rådgivning og evne til at håndtere og “håndholde” opgaverne igennem hele processen fra design til slut-leverance og montage.
Hvordan er jeres forventninger til 2022 og det efterfølgende år?
– De er positive, vi forventer en vækst, der er sammenlignelig med tidligere år, set ud fra de ting, vi har sat i gang og ud fra coronaen forhåbentligt giver slip.
Der tales meget om udfordringer med at få personale. Hvordan har I klaret at få syv nye medarbejdere?
– Vi benytter os meget af vores virksomheds netværk – både digitalt men også ”mund-til-mund”. Vi lægger en indsats i at formulere stillingsopslag klart og præcist og gøre dem ”delevenlige”, så de gør sig godt via vores sociale kanaler på Facebook og LinkedIn. Og så har vi faktisk en del henvendelser fra folk, som gerne vil arbejde for os.
Den ene nye er skilteteknikerelev. Inden for Grafisk Teknikerfaget, taler man om, at det er Danmarks mest hemmelige uddannelse. Hvordan ser det ud for skilteteknikere? Er der tilgang nok til faget?
– Vi oplever også, at der desværre ikke er en stigende tilgang til skilteteknikerfaget. Af samme grund gør vi en ekstra indsats i udformningen af vores indhold på sociale medier, hvor vi forsøger at fremhæve, hvor vigtig en skilteteknikers rolle er i en virksomhed som vores. Vi har med andre ord lige så meget fokus på processen i vores projekter, som vi har fokus på det endelige resultat. Vi går efter altid at uddanne to til tre elever ad gangen.
Inden for hvilke arbejdsområder er det I vækster?
– Efter vores hus og produktion er blevet optimeret og udviklet, laver vi en del større projekter, som vi ikke kunne køre lige så optimalt tidligere. Lige netop større ordrers gang igennem vores hus fra design til endelig løsning er blevet et af vores absolutte USP’er, lyder slutsvaret fra Jesper Thorsen.