Svensk emballagevirksomhed bliver de første i Norden

PUBLICERET: 17 January 2022
OPDATERET: 17 January

Svensk Emballageteknik AB har som de første i Norden installeret Konica Minoltas inkjet-presse PKG 675i, en startmodel til konverteringsvirksomheder og varemærkeejere, som ønsker at fremstille emballager hurtigt og enkelt – i mindre serier.

Tidligere i år forklarede Konica Minolta på en pressekonference, at denne maskine åbner
døre for konverteringsvirksomheder og varemærkeejere i forbindelse med emballageproduktion on demand. Den er for eksempel perfekt til virksomheder, der leverer til e-handelen.

PKG 675i konkurrerer ikke med maskiner, der fremstiller bølgepap i høje volumener. Det er en inkjet-printer, der er specielt tilpasset produktion af prototyper og korte emballageserier.
Den er udviklet af portugisiske Mtex NS (Mtex New Solutions), og kom på markedet i 2017. Der er i dage et større antal maskiner i markedet, primært omkring Middelhavet. Aftalen mellem de to selskaber betyder, at det nu er Konica Minolta, der tager sig af salget.

Den første maskine i Norden blev installeret hos Svensk Emballageteknik i Järfälla, en virksomhed, hvor man ikke er bange for at teste nye løsninger. Faktisk har dette været en rød tråd for virksomheden i mange år.

Markedsansvarlig hos Svensk Emballageteknik, Anders Pontén, siger at forretning er som ferskvarer, der skal handles hurtigt.

Anders Pontén, markedsansvarlig i Svensk Emballageteknik, siger om baggrunden for investeringen:
– Vi har arbejdet med digitaltryk i næsten otte år. Vi købte tidligt en avanceret maskine af høj kvalitet, og den har kørt kontinuerligt siden da. Men den er ikke så hurtig og derfor er den ikke altid så interessant for visse opgaver, siger han.

– Vi kom i en situation, hvor vi enten måtte skifte den ud med en hurtigere maskine af samme
mærke eller finde et alternativ. Vi valgte Konicas maskine, fordi den er så hurtig.

“Forretning er som ferskvarer”

En kollega i branchen havde sådan en maskine, men ikke under varemærket Konica Minolta, og
Anders Pontén blev interesseret. Han kontaktede Konica Minolta via deres hjemmeside og derefter gik det hurtigt, “forretning er som ferskvarer”, siger han. Mikael Pettersson, produktchef hos Konica Minolta, tog kontakt, og de blev enige om at lave en hurtig forretning.

– Som virksomhed er vi lidt forvænte, fortæller Anders. Når vi føler, at det ser ud til at være
en virkelig god maskine, så slår vi til. Vi har en stabil økonomi og synes ikke, at vi behøver at trække tingene i langdrag og regne på tilbagebetalingstider og lignende. Vi køber gerne og tester.

– Selvfølgelig kan der forekomme fejlkøb, men det må vi tage med. Den nye printer har vist sig at være et udmærket supplement i vores produktion.

Stærke inden for industriemballage

Svensk Emballageteknik er stærke inden for industriemballage, ikke mindst når der
kræves særlige egenskaber som f.eks. støddæmpning. Der mener de selv, at de er den bedste leverandør på markedet.

– Vi har ingen standardemballager. Vi fremstiller det, kunden vil have, og mange gange ved de
det ikke selv. De ved bare, at det produkt X, der sendes til “Langtbortistan”, har brug for en
beskyttende emballage, og den laver vi til dem.
Det er resultaterne, der sælger for os: Andre ser vores konstruktioner og beder os om hjælp.
Vi har med andre ord har vi ingen sælgere, der dyrker “canvas-salg”. Vores konstruktører er vores sælgere. Desuden har vi en række forhandlere, som vi samarbejder med.

De baltiske lande

Svensk Emballageteknik er vokset kraftigt i årenes løb og har i dag aktiviteter i Järfälla
(hovedkvarter), Göteborg, Malmö, Letland og Estland. Omsætningen ligger på omkring tre hundrede millioner.

De etablerede sig i Baltikum i midten af 90’erne, og det var også en hurtig forretning.
– Vi leverede meget til en stor virksomhed på det tidspunkt, og der kom ofte krav om, at vi skulle producere i lavprislande. Ved et besøg i Estland syntes vi, at det så spændende ud, og derfor etablerede vi produktion der.

Indledningsvis var det produktion af paller, som vi transporterede til Sverige, men siden udviklede aktiviteterne sig, så fabrikken i Estland i dag er den mest moderne og højest automatiserede i selskabet med robotter og automatiske skæreborde.

Blomsteremballage produceret på PKG 675i.

PKG 675i

Størstedelen af alt tryk hos Svensk Emballageteknik er med en eller to farver, men med PKG
675i kan man også køre firfarvet tryk. Mikael Pettersson deltog i mødet og fortæller, at denne maskine er ret enestående.

– Der er i dag ingen egentlig konkurrent. Der har været nogle, men de er forsvundet fra markedet. I hvert fald er der ingen med samme hastighed og opløsning, siger han.

Opløsningen er enten 800 x 1600 dpi eller 1600 x 1600 dpi. Indføringen er manuel, og hastigheden ligger mellem 500 og 1.000 kvadratmeter i timen. Fremføringen foregår med hastigheder mellem 9 og 18 meter i minuttet. Omkostningerne havner normalt mellem 3,50 og 4,50 pr. kvadratmeter.

– Trykbredden er 1.066 millimeter, og mediebredden er 1.194. Den er udstyret med en kraftfuld, Linuxbaseret CalderaRIP, som håndterer printfilerne. Materialet kan være mellem 0,1 og 15,8 millimeter tykt, og fremføringen sker med en kombination af friktion og vakuum.
– Den arbejder med vandbaseret blæk, CMY & 2 x K, og kan fortrinsvis printe på ubestrøget substrat, men også bestrøgne substrater tilpasset til vandbaseret blæk. De fem printhoveder er Memjet VersaPass, og hvert hoved har ikke mindre end 70.000 dyser.
Dråbestørrelsen er 1,2 picoliter, hvilket er betydeligt mindre end andre inkjetteknologier, hvor man ofte ender på syv eller derover. Det betyder, at mængden af blæk, der bruges, bliver meget lavere end i andre maskiner. Den kan skrive enten på ark eller på færdigstansede produkter, fortæller Mikael Pettersson.

Indføringen foregår manuelt, og man kan selvfølgelig spørge sig selv, om det ikke ville være fornuftigt med automatisk indføring. Det har der været tanker om, men det er ikke aktuelt lige nu.

Mellem 500 og 1.000 kvadratmeter kan produceres i timen.

Fokusér ikke på prisen

PKG 675i koster godt 1,2 millioner kroner. Anders Pontén mener ikke, at man skal fokusere alt for meget på prisen.

– Det er selvfølgelig en faktor, men mindst lige så vigtigt er det, at der er en fungerende
Serviceorganisation bag. Det kan være fristende at købe udstyr i f.eks. Kina, men det er langt fra altid, at disse virksomheder har en serviceorganisation i Norden, så man kan let komme på gyngende grund, hvis der sker noget. Med Konica Minolta ved vi, at vi får suveræn support.

– Det er ikke sådan, at maskinen har forandret vores liv. Vi er vant til digitaltryk, men det er utroligt dejligt at slippe for klichéer og nem håndtering af variabel tekst. Desuden sætter vi pris på hastigheden. Hvis vi skal køre 5.000 emballager i én farve, klarer den det.

– Maskinen er et passende første skridt ind i området med bølgepap og karton, fortæller Mikael Pettersson og konstaterer, at den vækker nysgerrighed i markedet.
– Vi er i gang med et par nye forretninger, og jeg bliver ikke overrasket, hvis vi har fire eller fem på markedet i Norden inden for det næste halve år.

Oprindelig tekst af Bo Wallteg, Nordemballage
Foto: Bo Wallteg og Carina Allfors, Konica Minolta

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award

Schur viser ny printerteknologi, der erstatter labels på Sign Print & Pack

Den danske emballagegigant Schur har valgt at vise deres seneste 5-farve mærkningsteknologi på Sign Print & Pack-messen.
GSI Colorize

En verdensnyhed inden for kanalbogstaver vises på Sign Print & Pack

Du kan opleve intet mindre end en verdensnyhed, når du besøger Sign Print & Pack-messen i Odense.
saga_01

Zünd spreder avanceret funktion ud til flere skæresystemer

Zünd lancerer det nye EIS Load Table – et nyt system til registrering af materiale, der skal skæres eller have bukkestreger på bagsiden og derfor har printet nedad.
EIS LOAD TABLE