Adobe fjerner Pantone-bibliotekerne fra deres programmer

PUBLICERET: 13 December 2021
OPDATERET: 13 December

– I marts 2022 vil Pantone-farvebibliotekerne blive fjernet fra fremtidige softwareopdateringer. For at minimere virkningen af denne ændring arbejder vi på en alternativ løsning til de berørte produkter, skrev Adobe i en bulletin i deres Help Center sidst i november.

Det lyder umiddelbart alarmerende, at specielt emballage- og etiketindustrien fremover ikke kan anvende Pantone-farver i forbindelse med Adobes produkter. Marcie Foster, Pantone-direktør for brand management og marketingkommunikation, siger i et interview til PrintWeek:

– Desværre er den nuværende implementering af Pantone-biblioteket i Adobes Creative Cloud-apps forældet med mange manglende farver samt unøjagtige oplysninger. For at give den bedste brugeroplevelse til vores brugere, har virksomhederne sammen besluttet at fjerne de forældede biblioteker og fortsætte med at samarbejde om en bedre oplevelse i app’en.

Pantone har en Adobe-udvidelse kaldet Pantone Connect som kan downloades fra Adobe Marketplace på exchange.adobe.com. Denne udvidelse giver brugerne adgang til nogle af Pantone-bibliotekerne.

Men software bliver i stigende grad solgt på abonnement. Måske er denne udvikling et udtryk for, at Pantone gerne vil have deres bid af kagen, ved at man skal købe deres plug-in på licens. Det er endnu ikke meldt ud, så vi må vente at se, hvad løsningen bliver.

De seneste nyheder

– Du har bare kunderne til låns

Zealand Packaging har eksisteret siden 2012, hvor Poul Erik Dahl startede virksomheden som en broker-virksomhed inden for emballageproduktion.
zealand_01

Durst fusionerer med Aleph og skaber en ny tekstilprintergigant

Durst Como er født, skriver Durst Group i en pressemeddelelse, hvor de også fortæller, at et nyt ekspertisecenter for digitalt tekstiltryk vil blive etableret i den italienske by Como.
Andrea Riccardi_media

Bølgepapmarkedet er på vej tilbage til 2019-niveau

En ny rapport med titlen "The Cardboard Packaging Market in Europe by 2030 – Analysis of High-Potential Markets and Competitive Dynamics" er netop blevet udgivet.
corrugated cardboard

Dataline overtager de grafiske aktiviteter fra Dansk Dataservice

Dataline fortsætter sin europæiske vækststrategi med overtagelsen af de grafiske aktiviteter i den danske virksomhed Dansk Dataservice.
dansk data og dataline

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk