Udfordringer giver næsten altid nye ideer hos Langenberg Grafisk

PUBLICERET: 2 December 2021
OPDATERET: 2 December

Det er søskendeparret Berit og Per Langenberg, der driver trykkeriet Langenberg Grafisk. Det er ikke nogen stor virksomhed. Alligevel har de rigtig mange varer at tilbyde. Det skyldes, at de slet ikke kan lade være med at få nye ideer. Især når krisen kradser lidt, og der skal findes andre måder at tjene penge på.

Flere webshops med forskellige succes

Det har blandt andet udmøntet sig i tre forskellige webshops. Den første var messespecialisten.dk som er gået hen og blevet en pæn succes for Langenberg Grafisk. Uden at de vil ud med de økonomiske detaljer, så bidrager den, når corona ikke hærger, pænt til økonomien i firmaet, fortæller Per Langenberg. Senere lavede de Quick Print shop som endnu ikke er blevet den samme succes. Deres erfaring er, at der går ca. tre år før det bidrager økonomisk.

Senest, under corona krisen, valgte de prøve med en B2C webshop, hvor de sælger plakater til private forbrugere. I den forbindelse indrettede de en demobutik på deres trykkeriadresse, fordi de havde tiden og lysten til det. Hjemmesiden har fået navnet papiplakater.dk.

Her sælger de interiørplakater med et kunstnerisk udtryk, med sjove eller dybe citater og ikke mindst by-plakater, med de forskellige byers karakteristika i et grafisk udtryk. Det meste af det udfærdiget af deres grafiker Anne og Berit Langenberg selv, som er uddannet typotekniker, grafonom og har en stor kreativ åre. Webshoppen er endnu så ny, at de endnu ikke ved, om den bliver en succes, men de er meget fortrøstningsfulde.

Per Langenberg har købt godt ind med papir og håber, at de kan klare sig igennem den øjeblikkelig papirmangel.

Hele tiden øje på at forbedre

Forretningen er hele tiden under udvikling. Per, der står for det tekniske i trykkeriet, har hele tiden et øje på, hvad der bedst kan betale sig. Det gælder både den mest effektive tilrettelægning af opgaverne, men også om der skal udskiftes udstyr i forhold til de opgaver de har, eller ønsker flere af.

I øjeblikket er han ivrig efter at investere i en storformat-rulleprinter til kunsttryk, specielt møntet på at kunne udvikle udbuddet i forbindelse med deres papiplakater. Han er dog stødt på denne fortvivlende leveringssituation, at den printer han ønsker sig ikke kan leveres og han kan ikke få at vide, hvornår det er muligt. Det kunne godt betyde, at han ser sig om efter en anden løsning.

Har solgt offsetkapaciteten

Det er ikke så længe siden at de gav slip på offsettrykket. Per fortæller, at det var en svær proces fordi han er uddannet trykker og holder meget af godt isenkram. Men de valgte at lave en blindtest blandt deres kunder for at se, om præferencerne var de samme som deres egne. Det var de ikke, og så solgte de maskinen til et russisk trykkeri. Det var en 5-farvet Heidelberg SM-52 med stans, som de fik en rigtig god pris for. Sammen med maskinen solgte de både en uges oplæring af en russisk trykker samt deres ctp-anlæg. Salget har medvirket til, at de ikke har været så sårbare under corona-krisen.

”Vi er gode til ikke at gå i stå”

Sådan siger Berit Langenberg, når snakken falder på fremtiden og tilføjer:
– Vi skal hele tiden dygtiggøre os, så vi tager ofte på kurser og seminarer. Senest har vores grafiker Anne og jeg uddannet os i social media markedsføring, og det har nærmest været en stor aha-oplevelse. Det er vi blevet meget skarpere på, og kommer til at gøre meget mere i.

Per tilføjer, at omsætning på papirvarer er faldende, og at de derfor undersøger, hvilke andre produkter de kan bringe ind i deres portefølje. De overvejer fx 3 mm skilte som kan fungere som bandereklamer ved sportsbegivenheder eller som vægudsmykning i fabrikshaller og det kan også være akustikplader. Reklameartikler er også med overvejelserne, så det bliver spændende at se, hvad de kommer op med.

Når det gælder de grafiske tryksager, så kan Langenberg Grafisk tage kunden under armen under hele forløbet. De kan stå for idéudvikling, design, opsætning, tryk, forædling og efterbehandling og holder på den måde arbejdet og avancen i huset. Og de fortæller afslutningsvis, at det også betyder en del, også økonomisk, at de kan tilbyde grafiske rådgivning, som en væsentlig del af deres portefølje.

Hele firmaet samlet i det, der er blevet deres fælles kontor. Fra venstre ses grafiker Anne samt Per, Karin og Berit Langenberg.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01